Gå til innhold

HTC One vs Samsung Galaxy S4 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei!

Første post på forumet, så først en kjapp "mobilhistorikk":

Apple:

iPhone 4, 4S, 5

Samsung:

Galaxy S, S2, S3, S4, Note, Note II

HTC:

Hero, HD2, One X, One

 

Jeg er på ingen måte noen "fanboy", men opptatt av å ha "det beste" - og hadde den perfekte mobiltelefon eksistert, hadde jeg kjøpt den uavhengig av merke.

 

Siden jeg sitter med to av de nyeste androidtelefonene foran meg, tenkte jeg å dele noen av mine erfaringer, i tilfelle noen vil vite mer.

Det er ulike måter for hvordan en slik post best kan forfattes, men jeg prøver meg på en liten oppramsing av positive og negative ting (og å sammenligne underveis).

 

Galaxy S4

 

Bra:

- utskiftbart batteri og SD-kort. Etter min mening er dette alltid en fordel. Man kan kjøpe ekstra batteri før lange turer, og med eksternt minnekort, er det lett å veksle mellom "privat" og "jobb" innhold på mobilen (dokumenter, bilder, osv).

- 5 tommer skjerm. Størrelsen er upåklagelig. Ikke så stor som Notemodellene, men heller ikke liten. Perfekt for mine hender.

- Kamera. Som fotoentusiast, var jeg bekymret da jeg så at Samsung skulle presse 13 Mp inn på en så liten brikke, men på en eller annen måte har de lykkes med dette. Bildene er detaljrike og flotte. De eneste gangene jeg har noe å utsette på kameraet, er inne i dårlig lys og man ønsker å bruke blits. Da har bildene lett for å få "blåstikk" (bommer på hvitbalansen med andre ord).

- Gode antenner. Får alltid gode signaler, både Edge, 3G, H, 4G og WiFi.

 

Dårlig:

- litt kjedelig design på stock TouchWiz. Det klages ofte på at Apples iPhone ser lik ut fra generasjon til generasjon. Dette kan etterhvert også sies om Samsung. Ikke mye å bytte på fra en Galaxy telefon til en annen (stock kontakter, dialer, innstillinger, browser, galleri osv).

- blir lett varm ved mye surfing og bruk over mobilnettet.

- ikke nøyaktig fargegjengivelse. Særlig synlig ved visning av nettsider med hvit bakgrunn (sammenlignet med HTC One).

- For mange apper... Omtrent 45% av den innebygde 16gb lagringsplassen brukes av Samsungs egne apper. Og siden man ikke lengre kan lagre apper på eksternt minnekort, kan man slippe opp for lagringsplass. Bilder og musikk, lagres selvsagt fremdeles på eksternt SD kort.

- Lugger og henger. Man skulle ikke tro at en firekjerners prosessor, klokket til 1,9 GHz og med 2gb RAM skulle lugge en plass. Men, det gjør det. Av og til i menyene (ved sveiping i appdrawer), og aller mest i nettleseren.

Et lite forsøk: gå inn på Elkjøp sine sider, velg mobil og gps, deretter mobiltelefon, zoom inn et lite stykke og forsøk å naviger deg rundt på siden. Her henger ikke nettleseren med i det hele tatt. Tredjeparts nettlesere hjelper noe, men fremdeles er det tregheter med nettsurfing. Det samme gjelder også i Facebookappen. Det føles unødvendig, når en iPhone med halvparten av spesifikasjonene danser sirkler rundt Samsungen... HTC One er også betydelig bedre her.

Og etter over en måned på markedet, burde Samsung allerede levert en fix.

 

Når det gjelder alle bevegelsesfunksjonene, er dette i høyeste grad en smakssak, men for min del er de stort sett gimmicks og "show off" funksjoner som jeg aldri bruker.

 

HTC One

 

Bra:

- skjermen. Fargebalansen er god i apper og i galleri. Synes dog at fargene kan bli litt tamme i menyene.

- lyden. Både boomsound høyttalerne og lyden fra hodetelefonutgangen er bedre enn noen annen telefon jeg har prøvd. Fantastisk musikktelefon.

- lynrask. Her finnes ingen lugging eller lagging i menyer eller nettleser. Kun enkelte apper som ikke er nok optimalisert (som Granny Smith f.eks.). Føles likevel unødvendig at noen apper skal hakke. Men, telefonen i seg selv, er lynrask.

- nettleseren. Den innebygde nettleseren er rask og smooth, og støtter både skrivebordsvisning og flash. Dette var jo tidligere et av de viktigste argumentene for å velge androidtelefoner. Her virker flash helt supert.

- byggekvaliteten. Fremdeles er det fristende å plukke opp telefonen når den ligger på skrivebordet bare for å kjenne på den. Føles solid og flott.

- Sense 5. Jeg velger å nevne dette som noe positivt. Designet i stock apper som kontakter, dialer, osv, ser så utrolig mye mer proft og elegant ut, enn f.eks. Samsung TouchWiz.

 

Dårlig:

- ikke utskiftbart batteri eller SD kort. Se argumenter under "bra" for S4.

- Kamera. Kameraet gjør det bedre enn sine konkurrenter under dårlig belysning, men kan ikke sammenlignes med kvaliteten fra f.eks iPhone 5 eller S4 ved vanlig god belysning. 4 Mp (eller ultrapixler) fanger ikke nok detaljer til å gi gode bilder (ved zoom/crop). Bildene ser også ofte svært unaturlige ut.

- Batteriet. Batteriet holder bra ved standby eller telefonsamtaler, men under bruk som f.eks. kamera, bilderedigering, spilling, osv, eter telefon batteri.

Et praktisk eksempel. Jeg hører alltid musikk i ganske nøyaktig 20 min på vei til jobb hver morgen. Når jeg kommer på jobb, viser iPhone 100%, S4 99%, og HTC One 98%. Det kan selvsagt skyldes unøyaktig batteriindikator, men kan fungere som en liten indikator på batteriforbruk ved praktisk bruk.

- leveres ikke med Android 4.2.2. Det ryktes at denne oppdateringen bare er ei uke eller to unna. Håper det.

 

Jeg tror dette får være nok i denne omgang.

Post gjerne synspunkter eller spørsmål.

 

telesmurfen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for innspill.

Det var akkurat noe sånt jeg lette etter.

Etter å ha lidd meg igjennom et år med Motorola Razr Maxx, er det på tide å kaste den på sjøen, og skaffe seg noe nytt. Jeg har tidligere meget gode erfaringer med HTC Sensation (som min kone bruker enda). Den virker knirkefritt, og er foruten dårlig batteri fremdeles en super telefon. Motorolaen har jeg så mye dritt å si om, at jeg rett og slett bare skal holde kjeft ;-)

Har erfaring med Samsung Galaxy S3 mini på jobben, og syne dette er en flott telefon.

Jeg lider valgets kval, og vurderer for første gang i mitt liv å skaffe meg et Apple produkt, nemlig iPhone 5.

Slik jeg tolker hva som skrives der ute, så er det fremdeles denne, som på tross av lite "maskineri" har minst bugs av de tre nevnte telefonene. Eneste jeg har som ankepunkt her er at jeg føler Android er bedre om man ønsker å "designe" innholdet til sitt eget bruk. Samt at jeg allerede har kjøpt en haug med apper som fungerer med Android ;-)

Lenke til kommentar

- litt kjedelig design på stock TouchWiz.

Svar: Kan byttes enkelt med en annen launcher. Ios like kjedelig som Touchwiz

 

- blir lett varm ved mye surfing og bruk over mobilnettet.

Svar: Noen opplever dette, jeg gjør ikke. Mulig fix via firmware update.

 

- ikke nøyaktig fargegjengivelse. Særlig synlig ved visning av nettsider med hvit bakgrunn (sammenlignet med HTC One).

Svar: Kan nok stemme, valg av fargeprofil kan nok minske dette.

 

- For mange apper.

Svar: Helt enig.

 

- Lugger og henger.

Svar: Helt uenig. Aldri hatt en så rask telefon før. Anbefaler Dolphin browser, Er enig i at Chrome, Stock browser ikke er noe særlig.

 

Itilegg anbefaler jeg å skru av de funksjonene man ikke bruker. For å spare strøm, samt cpu bruk og minne. Dette gjelder alle android telefoner.

 

Som S4 eier har jeg aldri vært så fornøyd. Fantasisk telefon. Uansett en fin post ;)

Endret av SaReX
Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Jeg er enig i at tredjeparts nettlesere minsker luggingen ved nettlesing, men synes fortsatt at både HTC One og iPhone gir en bedre surfeopplevelse. Til deg som vurderer iPhone, så er min mening at den gir en bedre opplevelse enn mange andre telefoner. Til tross for dårligere spesifikasjoner, er den rask i alt den gjør. Nei, den er ikke like lett å "customize" som androidtelefoner, men for meg teller flyten og brukeropplevelsen mer.

Noen praktiske eksempler igjen..

Store norske mediehus som NRK og VG satser på Apple, så her finnes både egen VG+ app, VGTV app og NRK app med teksting (klar til å se på stor tv via airplay om man vil).

Til android har man av disse tre kun en betautgave av en NRK app uten teksting eller andre goder.

Da Hans Olav Lahlum satte sin verdensrekord, var det null problem å se det hele direkte på iPhone, mens på min S4 fikk jeg bare feilmeldinger. Kunne dog se utdragsom VG publiserte (små klipp av la "se her er han verdensmester") - men direktesendingen var kun tilgjengelig på iPhone.

Men for alle del, hvis man er mer opptatt av å kunne skifte skrifttyper og andre ting, så er en android bedre

Noen vil kanskje kalle meg fanboy nå, men dette er reelle erfaringer jeg har gjort.

Jeg prøver virkelig å like android (har som sagt både S4 og One), men ingen telefon har så langt gitt meg lyst til å kvitte meg med iPhone. Kommer ofte tilbake til iPhone og lar meg imponere av flyten og enkelheten.

Endret av telesmurfen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet område One imponerer meg på er batteritiden på telefonsamtaler. Her synes jeg den bruker langt mindre batteri enn f.eks iphone. Kan snakke lenge på telefonen uten særlig batteritap.

Men, er det andre som har erfart at skjermen virker litt blass og har litt overvekt av gultoner i direkte sollys? Synes fargene blir litt gale.. men innendørs og ellers er det lite å utsette på skjermen. En sylskarp og flott skjerm.

Lenke til kommentar

Takk for fin sammenligning!

 

Dette er også inntrykket jeg sitter med når det kommer til forskjellene mellom disse telefonene. Og som gjør at jeg venter på andre kandidater :)

 

I bunn og grunn så har jeg lyst på en Galaxy S4 med IPS LCD skjerm og mer lettdrevet android skall/mindre laggete brukeropplevelse, og gjerne alu kabinett.

 

Mulig sony "Honami" eller LG "G2" på ettersommeren kan friste, time will show!

Lenke til kommentar

Å si at den vinner på alle punkter, synes jeg er å ta for hardt i. Ja, den er skarpere og fargene er mer nøytrale, men at bilder osv ser misfarget ut i direkte sollys, er likevel under det S4 presterer.. det samme gjelder det at man kan se striper av selve touchpanelet i sollys. Det trodde jeg hørte fortiden til. På samtlige andre mobiler jeg har prøvd de siste årene, ser skjermen helt svart ut. Men her ser man "the digitizer" som det vel heter på utenlandsk. Nesten nok grunn i seg selv til å droppe mobilen.. imho..

 

telesmurfen

Endret av telesmurfen
Lenke til kommentar

Å si at den vinner på alle punkter, synes jeg er å ta for hardt i. Ja, den er skarpere og fargene er mer nøytrale, men at bilder osv ser misfarget ut i direkte sollys, er likevel under det S4 presterer.. det samme gjelder det at man kan se striper av selve touchpanelet i sollys. Det trodde jeg hørte fortiden til. På samtlige andre mobiler jeg har prøvd de siste årene, ser skjermen helt svart ut. Men her ser man "the digitizer" som det vel heter på utenlandsk. Nesten nok grunn i seg selv til å droppe mobilen.. imho..

 

telesmurfen

digitizer kan også sees på Sony z og v personlig skal jeg ikke ha amoled igjen Før den klarer hvit
Lenke til kommentar

Ser hvitt ut for meg. Might be eggshell or something men... Jeg blir ikke forvirret. Er hvitt nok til at det er hvitt liksom.

 

Men ser poenget. Jeg ville feks ikke hatt en one eller en iPhone pga designet deres, selv om de hadde funket fjell til min bruk.

Preferanser er preferanser.

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

HTC One

 

Litt av en førstepost du serverer da ... respekt for den :D

 

Anyway... Jeg tenkte jeg bare skulle nevne noen andre ting det siden jeg tilfeldigvis har hatt muligheten til å teste både HTC One og Galaxy 4.

 

Først er det den evinderlige gnaget om design, og dette er en smakssak... Jeg personlig liker S4 bedre og den ble enda finere med en Neo hybrid case fra spigen.com.

 

Htc one derimot har en form som gjør den saken litt verre, men langt i fra en umulighet.

 

Argumentasjon om byggekvalitet kan man bare drite i også siden det også er basert på følelser. Skal man snakke om bygge"kvalitets" følelser føler jeg faktisk personlig at Experia Z er hakke kvassere, men det er som sagt en følelse (som går i tusen knas om man mister den).

 

Jeg har sammenlignet skjermene nøye og jeg personlig synes bildet på HTC one er betydelig bedre enn på Galaxy S4. Om det er feil rent spesifikasjonsmessig driter jeg i, men det ser sånn ut for meg.

 

Stock launcher (sense) er bedre på HTC, men må nok innrømme at Touchwiz har kommet seg utrolig mye og er til å leve med...

 

Ingen av delene er dog noe vits å lage noe poeng ut av siden det er lett å bytte slikt.

 

Av spesielle finesser så er det egentlig kun "smart hvilemodus" jeg føler er et absolutt must og som jeg bruker aktivt.

 

Har ikke testet kamera noe særlig, men må nok konkludere med at farge gjengivelsen på HTC var bedre enn på samsung uten blitz. De ble i overkant gule på samsung sine bilder når jeg testet...

 

Det er dog langt alvorligere ting som gjør at HTC er totalt uaktuelt for min del og det er powerknappen. Den kiler seg faktisk ganske lett og da sitter du der med en boot loop og ikke skjønner hva som skjer...

 

Jeg har ikke brukt telefonen mye og det har allerede skjedd to ganger... Den andre tingen er at den er for langt unna der jeg normalt holder telefonen. Jeg må altså bruke to hender for å vekke telefonen. Hadde de unlocka volumknappene til å vekke telefonen så hadde det problemet vært løst.

 

Jeg savner fysisk homeknapp... Men det er en smakssak igjen og kommer an på hva man er vant med.

 

Så var det mangel på minnekort da... Det er bare totalt uaktuelt å ha en telefon uten minnekort...

 

Så min vurdering etter å ta testet begge er at HTC one prøver, men Galaxy S4 leverer et mer komplett produkt.

 

For min del har HTC one for mange mangler til at det kan vurderes....

 

Håper det var til hjelp for de som lurte på den saken...

 

EDIT: Glemte en viktig ting i farten.. lyden på HTC One er utrolig mye bedre enn på S4, og plasseringen av høyttaleren på S4 er nok ikke helt optimal heller... Men det er ikke nok til å bytte beite for min del i alle fall...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for nyttige erfaringsutvekslinger.

At digitizeren synes på Sonys modeller også, visste jeg ikke. Jeg synes likevel det virker veldig unødvendig i 2013. Det må da være flere enn Apple som kan produsere en nøytral skjerm uten spor av panelet under. Nå vel..

Når det er sagt, så er skjermen på S4 mye mer nøytral enn f.eks skjermen på min Note II. Så Samsung har definitivt tatt et stort skritt i retning. Om den unøyaktige fargebalansen skyldes Amoled teknologien eller PenTile teknologien, vet jeg ikke. Men for all del, S4 skjermen er såpass nøyaktig nå, at jeg fint kan leve med den. Det er bare det at One har enda renere hvitfarge osv - og siden dette er en sammenligningstråd, synes jeg det bør nevnes.

Når det gjelder problemet med at powerknappen henger seg opp, så har jeg ikke merket noe til det.

Registrerer likevel at det er et betydelig antall mennesker som poster på ulike forum om ulike problemer ift byggekvaliteten på One. Heldigvis er jeg en av dem som verken har gaps, døde pixler, stuck powerknapp eller andre defekter. Jeg har en sort One som produksjonsmessig er helt perfekt.

Men kan være enig i at plasseringen av powerknappen ikke er verdens beste.

Å unlocke telefonen med volumknappen er nå hacket og finnes i custom ROMs.

Det samme gjelder å kunne bruke HTC logoen som menyknapp.

Her er også en ting jeg synes S4 har gjort bedre; de har inkludert tre fysiske knapper under skjermen, i motsetning til One sine to knapper (hjem og tilbake).

Det betyr at mens S4 kan utnytte hele sin 5 tommes skjerm til det programmet man bruker, vil man i en del programmer på One (Facebook f.eks), måtte bruke nederste delen av skjermen til en sort kant med tre hvite prikker. Disse prikkene får opp menyvalgene som S4 får opp ved trykk på menyknappen. På en skjerm som allerede i utgangspunktet er mindre (4.7"), er det en lite optimal løsning, synes jeg.

 

telesmurfen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"For mange apper... Omtrent 45% av den innebygde 16gb lagringsplassen brukes av Samsungs egne apper. Og siden man ikke lengre kan lagre apper på eksternt minnekort, kan man slippe opp for lagringsplass. Bilder og musikk, lagres selvsagt fremdeles på eksternt SD kort."

 

-Det skal komme en oppdatering som lar deg sette appene in på sd-kortet etter at Samsung fikk klager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...