Gå til innhold

IDTV fra canal digital kabel tv på Samsung UE55F8005STXXE


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har forsøkt å spørre CD (visste ikke) og Samsung (ikke svart) om følgende spørsmål:

 

Hvis jeg dropper å bestille en HDPVR fra CD, men heller går for cam og IDTV, vil jeg da savne noen funksjoner ved bruk av tv?

 

Jeg har blitt fortalt at jeg muligens ikke kan ta opp på en annen kanal enn den jeg ser på. Dette er en potensiell showstopper for meg. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

 

mvh Kent

Endret av kentovehanssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant. Det er fordi hdpvr dekoder boksen har to tunere , tv'n har en.

Jeg har begge deler , hdpvr i stua og idtv i to andre rom.

Liker idtv bedre uansett fordi den sagem hdpvr boksen til cd er et tragisk og feilslått produkt med masse treighet/låsinger og bugs.

Tv i stua har ikke ci slot så der er det hdpvr dekoder kun fremtil den skiftes ut , da blir det idtv der også.

En annen bakdel med idtv/cam er man ikke får laget favoritt kanal nummertaster (dvs 1 for nrk1, 2 for tv2, 3 for tv3 .. for å skru over med trykke 1-9, 11-19, osv) , man må taste kanalnummeret eller bla med chl+/chl- knappene eller via program meny.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har enda ikke kommet over en TV med 2 tunere, så den som mener tven har dette tar feil.

 

For å bekrefte - man kan IKKE se på en kanal og ta opp på en annen ved bruk av ID-TV. Eller ta opp 2 programmer samtidig.

Flere leverandører kommer med IDTV med doble tunere i disse dager. Ifølge samsung.no har denne TV-en 2 tunere (nesten nederst under funksjoner).

 

Fra Aftenpostens omtale av 2013-modellene:

"Flere av de dyrere TV-ene er også utstyrt med dobbeltuner, slik at man for eksempel kan ta opp ett program mens man ser på et annet (eller ta opp to samtidig)."

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Det er greit å komme med litt erfaringer på dette feltet. Jeg har kjøpt en Samsung 55F8005 nettopp fordi den har doble tunere og to antenneinnganger for satelitt. Alt skulle dermed være klart for å kutte ut CD PVR'en (selv om den er bra).

 

Så feil kan man ta... Den såkalte doble tuneren har så mange begrensninger at det i praksis ikke virker. Antar 99,98% vil bruke denne TV'en med Riks-TV, CD sat eller kabel og dertil egnet CAM og kort.

 

Det som da skjer er at Samsung TV'en ikke er i stand til å la to kanaler samtidig bruke CAM/kort, så det eneste du evt kan se samtidig er "free to air" kanaler som for meg som har satelitt er ymse halleluja kanaler som jeg aldri har hatt interesse for å se.

 

Videre er M2TS støtten også en vits, får hvertfall ikke sett noe som er filmet fra mitt Sony HD kamera i M2TS på noe vis (uten å re-encode).

 

Det som skuffer mest er likevel at Samsung support ihuga påstår at du skal i det minste kunne se analoge sendinger mens du tar opp digitalt, til tross for at det heller ikke er mulig...

 

Jeg har fått vite av en selger på Elkjøp at Panasonic DT og WT60 skal klare to kodede sendinger samtidig. Stoler jeg på ham? Vel, ikke helt, men jeg er fristet til å prøve... Selv om jeg nok synes Samsung'en er den flotteste TV'en rent designmessig, så blir det nok retur pga nevnte mangler.

Endret av alagerqv
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gjenoppliver denne tråden litt jeg da jeg lurer litt på det samme og ønsker tilbakemeldinger. Det er ikke så fryktelig mye informasjon å få direkte fra Canal Digital, men det er mange ildsjeler fra blant annet HTPC.no som har vært veldig behjelpelige men de er noe usikre på hvor begrensingen men tanke på opptak av to kanaler samtidig, eventuelt se på en kanal og ta opp en annen faktisk ligger da de ikke har fått testet eller verifisert dette selv.

 

Som for de fleste andre så er dette en showstopper også for meg, det å ikke kunne ta opp to kanaler samtidig, eller kunne se på en og ta opp på en annen er temmelig dødfødt når alt kommer til stykke.

 

Nå skal jeg kjøre en høyst uoffisiell løsning med Cine2 TV-kort med offisiell CAM+kort fra Canal Digital og har fått bekreftet fra flere hold, også fra Canal Digital (Parabol) selv faktisk at dette vil fungere fint med samtlige kanalpakker med unntak av TV2 Sport Premier Leauge da rettighetinnehaverne krever at Premier League kanalene skal låses mot serienummer på dekoder, og de støtter kun ADB dekodere for å minimere problematikken rundt "priat streams" på Internett. Helt uten noen brukersupport fra Canal Digital sin side naturligvis.

 

 

Men en ting HTPC.no er skeptiske til og som jeg ikke klarer å få noe godt svar på er dette med dekryptering av to kanaler. Ifølge HTPC.no så er de ikke helt overbevist om at det faktisk er tunere i TV-er som sliter med dette, men heller at det faktisk er CAM-en til Canal Digital som de sender ut med IDTV som faktisk ikke støtter dekryptering av to kanaler samtidig og at det er der problemstillingen ligger og ikke på tuneren eller programvaren i TV-en. De har ikke fått verifisert dette.

 

Cine 2 TV-kortet jeg skal bestille har to tunere, spørsmålet er om jeg skal ta offisiell CAM+kort løsning fra Canal Digital, noe som er fordelaktig for da får jeg parret kort + CAM og er da mer eller mindre garantert at alt vil fungere bra i all overskuelig fremtid om ikke kanaltilbydere blir paranoide og krever låsing mot serienummer på tuner/dekoder som folkene bak Premier League, eller så kan jeg gå for SMIT Conax CAM fra HTPC.no og da ikke få parring mellom CAM+kort. Det skal normalt ikke være et problem per i dag, men kan potensielt bli et problem i fremtiden om Canal Digital plutselig skulle stramme inn og kreve at CAM+kort er parret og de vil naturligvis aldri parre et kort mot uoffisiell CAM.

 

 

I og med at CAM fra Canal Digital tross alt koster mer eller mindre det samme som uoffisiell CAM fra HTPC.no så er det jo åpenbart smartere å gå for den offisielle løsningen. Men om det faktisk er CAM-modulen som ikke støtter dekryptering av to kanaler så vil man jo aldri kunne få til opptak av to kanaler samtidig, eller muligheten for å se på en kanal og ta opp fra en annen.

 

Det virker jo temmelig bak mål om Canal Digital leverer en såpass begrenset og dårlig løsning? Dette burde jo i så fall komme godt frem i lyset, for da kan man jo enkelt bare bestille CAM fra andre plasser som HTPC.no som også vil fungere alle TV-er og andre løsninger og faktisk gi deg oppegående opptaksmuligheter.

 

 

 

Er det noen som har erfaringer med dette? Noen som har forsøkt med nyere TV-modeller med to tunere og fremdeles ikke kan få det til å fungere? Eller som har prøvd med TV-kort som helt åpenbart burde få det til men det likevel ikke fungerer? At slike begrensinger ikke opplyses på nettsidene er jo vanvidd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...