Petterboy95 Skrevet 28. mai 2013 Skrevet 28. mai 2013 hei er det under 2 eller 2,5% spenningsfall som er maks på en motor?
[email protected] Skrevet 28. mai 2013 Skrevet 28. mai 2013 3-5% sier ihvertfall læreren min. Går VG2 Elenergi for øyeblikket.
Petterboy95 Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Skrevet 29. mai 2013 er ikke det 3-4 på boliger og 2,5 på motor? går selv vg2 ELenergi
SuBWoofeR Skrevet 29. mai 2013 Skrevet 29. mai 2013 I følge [NEK400 525 Tabell 52F] bør ikke spenningsfallet mellom leveringspunktet og belastningspunkter overstige 3 % for lyskurser og 5 % for andre belastningstyper. Dette for å sikre at spenningsnivået ligger rundt det som belastningen er ment å forsynes med. E-verket opererer med et slingringsmonn på ±10 %. Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger.
Petterboy95 Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Skrevet 29. mai 2013 I følge [NEK400 525 Tabell 52F] bør ikke spenningsfallet mellom leveringspunktet og belastningspunkter overstige 3 % for lyskurser og 5 % for andre belastningstyper. Dette for å sikre at spenningsnivået ligger rundt det som belastningen er ment å forsynes med. E-verket opererer med et slingringsmonn på ±10 %. Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger. snakka nettop med en lærer å han sa det va 2,5% ved automasjon og motor.
Kortsluttning Skrevet 29. mai 2013 Skrevet 29. mai 2013 Det er vel 4% i kursen fra inntaket til starterskap, og 1% i motorkursen. Altså 5% til sammen. Med motorkurs vet jeg ikke om det menes fra første kortsluttningsikringer i starterskapet eller ut fra motorvernet?
Nedward Skrevet 29. mai 2013 Skrevet 29. mai 2013 Har alltid tatt utgangspunkt i at det er 4% under nominell spenning som er normkravet. Det virker mest fornuftig. Har du 207V på inntaket og skal tillate 4/5% under det igjen begynner det å bli lite. Uansett, til mitt forsvar så sier dokumentasjonen til den motortypen jeg bruker mest at inntil 5% under merkespenning er greit. Videre, så sier normen bør, det er dermed ikke noe absolutt krav. Men det er jo så klart ønskelig å ligge så nært nominell spenning som mulig.
Twinflower Skrevet 30. mai 2013 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger. Gjelder kun DOL-motorer Edit: Her er et nyttig regnestykke: [spenning]^2 gir momentinnvirkningen. Altså, 90% spenning gir 19% tapt moment fordi 0.9 * 0.9 = 0.81 (fordi 1.00 - 0.81 = 0.19) Dette gir 119% last i motoren som er.. 19% for mye. Hvis du derimot endrer frekvensen i takt med spenning vil du opprettholde momentkurven uten å overlaste motoren. Dette fordi flukstettheten forblir konstant så lenge du endrer spenning og frekvens proporsjonalt. Se under: (Merk at man kun benytter seg av høyre del av momentkurven ettersom motoren "kjipper" når den nærmer seg topp-punktet. Dere ser av akse-verdiene hvor nominelle verdier befinner seg. Endret 30. mai 2013 av Twinflower
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå