Gå til innhold

Elektro, maks spenningsfall på motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge [NEK400 525 Tabell 52F] bør ikke spenningsfallet mellom leveringspunktet og belastningspunkter overstige 3 % for lyskurser og 5 % for andre belastningstyper. Dette for å sikre at spenningsnivået ligger rundt det som belastningen er ment å forsynes med. E-verket opererer med et slingringsmonn på ±10 %.

 

Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger.

Lenke til kommentar

I følge [NEK400 525 Tabell 52F] bør ikke spenningsfallet mellom leveringspunktet og belastningspunkter overstige 3 % for lyskurser og 5 % for andre belastningstyper. Dette for å sikre at spenningsnivået ligger rundt det som belastningen er ment å forsynes med. E-verket opererer med et slingringsmonn på ±10 %.

 

Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger.

 

snakka nettop med en lærer å han sa det va 2,5% ved automasjon og motor.

Lenke til kommentar

Har alltid tatt utgangspunkt i at det er 4% under nominell spenning som er normkravet. Det virker mest fornuftig. Har du 207V på inntaket og skal tillate 4/5% under det igjen begynner det å bli lite.

 

Uansett, til mitt forsvar så sier dokumentasjonen til den motortypen jeg bruker mest at inntil 5% under merkespenning er greit. Videre, så sier normen bør, det er dermed ikke noe absolutt krav. Men det er jo så klart ønskelig å ligge så nært nominell spenning som mulig.

Lenke til kommentar

Husk at asynkronmotorer ikke liker lave spenninger.

 

Gjelder kun DOL-motorer

 

Edit:

 

Her er et nyttig regnestykke:

 

[spenning]^2 gir momentinnvirkningen.

Altså, 90% spenning gir 19% tapt moment fordi 0.9 * 0.9 = 0.81 (fordi 1.00 - 0.81 = 0.19)

Dette gir 119% last i motoren som er.. 19% for mye.

 

 

Hvis du derimot endrer frekvensen i takt med spenning vil du opprettholde momentkurven uten å overlaste motoren. Dette fordi flukstettheten forblir konstant så lenge du endrer spenning og frekvens proporsjonalt. Se under:

 

vf2.jpg

 

(Merk at man kun benytter seg av høyre del av momentkurven ettersom motoren "kjipper" når den nærmer seg topp-punktet. Dere ser av akse-verdiene hvor nominelle verdier befinner seg.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...