Gå til innhold

Gigabyte lanserer kraftig mini-PC for selvbyggere


Anbefalte innlegg

Vel, sjekker du NAS på komplett.no ser du fort at det ikke er så mange av dem som har fler enn 6 disker. Sånn sett er 6 bay's å regne som "masse". Sammenligner du derimot med storage hub'ene til Google er det som ingenting å regne.

Alt er relativt.

 

Sant, merkelig at ingen ser det der.

De har dog noen SuperMicro mini-ITX Atom på nextron.no, men da blir det jo fort rimelig dyrt å sette opp en router.

 

Seks disker i et NAS er ikke "masse". Det er en ok mengde i disse dager da privat materiale sammen med kjøpt media skal lagres på en sikker måte. Personlig er jeg lite interessert i at et NAS skal være så lite som mulig. Jeg vil mye heller klaske sammen en skikkelig media server med FreeNAS og gammel maskinvare satt opp med UFS. Den setter jeg et sted hvor den hverken kan ses eller høres i et godt ventilert kabinett (et romslig og kjølig kabinett kan faktisk forlenge levetiden til harddiskene).

 

Tilgjengelighet og pris for et skikkelig NAS som kan oppgraderes er derimot noe annet. Her har bransjen et godt stykke igjen. 18TB i et 6 diskers NAS er ikke akkurat fremtidssikring. I tillegg er de svinedyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Blir det digert setter jeg opp server(e) og da er fysisk plass bortimot irrelevant (rack skap). Andre OS enn de typiske NAS OS'ene er gjerne også et behov når det blir snakk om store mengder data.

 

Har liksom aldri sett poenget med (eller hatt behov for) en enkel NAS boks med noe annet enn 2-6 disker. Jeg tenker på dem som slike søte små bokser til enkel og treig lagring/deling.

 

Men jeg ser jo poenget med få samtidige brukere og "ekstremt" plassbehov. Sånt hjemme filmarkiv eller noe hvor en egentlig ikke trenger servere, men enkle treige tjenere som har masse plass å tilby. Da forstår jeg at en synes 6 disker blir for smått.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flott størrelse og design, men mangler dessverre optisk utgang for lyd. Optisk utgang for lyd koblet til f.eks. DAC'en som er innebygget i XTZ A100 D2 og et par kvalitetshøyttalere gir en fenomenal lydkvalitet. P.t. bruker jeg en Zotac boks i den rollen og følger med på disse nye og enda mindre boksene, men de mangler altså denne viktige utgangen hvis man er interessert i lydkvalitet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Pop: Intel sine NUCs har også blitt oppdatert med Haswell og er tilgjengelig i Norge, greit å ha noe å sammenlikne med.

 

Sant. Nå har jeg for så vidt fått ok på en tanke større kabinett. Elkjøp hadde en Acer-maskin inne med et kabinett på større med telefonkatalogen omtrent. Var slettes ingen dum størrelse og man har muligheten til å bytte litt på innmaten.

Så jo det ble en del penger på ferdig maskin med Gigabyte og NUC-løsningene, de leveres vel som en barebone...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...