Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100S


Anbefalte innlegg

Snakk om å krabbe baklengs inn i fuglekassa.

Kvalitet eller ikke, ser jo ut som mitt første systemkamera for 40 år siden.

Takke meg heller til nyere design en denne retromoten...mumle mumle

Det er jo smak og behag dette, så du har all grunn til å mene det :)

 

Faktum er at X100S er mer solid bygget og mer funksjonell i mine øyne enn mange andre kameraer.

 

Jeg har hatt både Sony NEX-5N/Sony RX100/Samsung X200/Canon S100 og ingen av disse er i nærheten av X100S med tanke byggekvalitet i mine øyne. Dessuten så er X100S også et morsommere kamera å bruke.

 

X100S er faktisk det kameraet jeg har hatt som har overasket megmest ipositiv grad, og da har jeg også tatt med 5D MK III.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk om å krabbe baklengs inn i fuglekassa.

Kvalitet eller ikke, ser jo ut som mitt første systemkamera for 40 år siden.

Takke meg heller til nyere design en denne retromoten...mumle mumle

Det må du gjerne mene.

 

Men jeg vil si at du gjør deg en bjønne-tjeneste å ikke prøve ut kameraet. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min noe bastante mening er at X100S er og blir et kamera for entusiaster som ser "verdien" i et slikt kamera og som kanskje også har prøvd de mer "komersielle" modellene.

 

En typisk konfirmant eller en førstegangs kamerakjøper vil nok ofte mene det LBe skriver. Når man har blitt litt "varm i trøya" så vil man som sagt fort se "verdien" i å bruke et slikt kamera.

 

Nå er det jo ikke alle som liker retro design på high tech utstyr og det er jo helt greit, men man må huske på at X100S er det eneste kameraet i sitt slag og har vels strengt tatt ikke noen direkte konkurrenter?

 

Det nermeste man kommer er vel Sony RX1, men dette har ikke søker og koster over dobbelt så mye som X100S.

Lenke til kommentar

Min noe bastante mening er at X100S er og blir et kamera for entusiaster som ser "verdien" i et slikt kamera og som kanskje også har prøvd de mer "komersielle" modellene.

 

En typisk konfirmant eller en førstegangs kamerakjøper vil nok ofte mene det LBe skriver. Når man har blitt litt "varm i trøya" så vil man som sagt fort se "verdien" i å bruke et slikt kamera.

 

Nå er det jo ikke alle som liker retro design på high tech utstyr og det er jo helt greit, men man må huske på at X100S er det eneste kameraet i sitt slag og har vels strengt tatt ikke noen direkte konkurrenter?

 

Det nermeste man kommer er vel Sony RX1, men dette har ikke søker og koster over dobbelt så mye som X100S.

 

Leika X2 er vel også i omtrent samme klasse. ;)

Litt dyrere, den også.

Svakheten med X100S og Leica X2, er at du er låst til kun et objektiv.

Lenke til kommentar

Det som gjør X100s unik i denne sammenhengen, er søkeren. Det finnes flere kompaktkameraer nå med god bildekvalitet. Leica X2, Nikon Coolpix A, Ricoh GR og Sony RX1 som har fast optikk. Og Canon G-1X som har zoom. På grunn av lystyrken på zoomen til G-1X, så vil den slite i forhold til resten av selskapet.

 

En typisk konfirmant eller en førstegangs kamerakjøper vil nok ofte mene det LBe skriver. Når man har blitt litt "varm i trøya" så vil man som sagt fort se "verdien" i å bruke et slikt kamera.

Det er vel bjønneovn du sikter til?

Lenke til kommentar

Det som gjør X100s unik i denne sammenhengen, er søkeren. Det finnes flere kompaktkameraer nå med god bildekvalitet. Leica X2, Nikon Coolpix A, Ricoh GR og Sony RX1 som har fast optikk. Og Canon G-1X som har zoom. På grunn av lystyrken på zoomen til G-1X, så vil den slite i forhold til resten av selskapet.

 

 

Det er vel bjønneovn du sikter til?

Den skjønte jeg faktisk ikke tomsi... :)

 

Når det gjelder leica X2 så har vel heller ikke denne optisk/elektronisk søker?

Lenke til kommentar

Den skjønte jeg faktisk ikke tomsi... :)

Ingen av de andre kameraene med fast optikk som jeg nevnte, har innebygget søker av noen slag. Og X100s er det eneste kompaktkameraet med en kombinert EVF/optisk søker. Det er vel kun Fuji X-Pro 1 i tillegg som har noe lignende.

 

Så jeg synes det er en av de egenskapene som gjør X100s unik.

 

En annen ting er selvsagt betjeningen - der synes jeg Fuji har funnet en god formel. Betjeningsmessig, så er det noen felles-trekk mellom RX1 og X100 da begge har blenderinstillingene som en ring rundt objektivet og et +/- EV hjul oppe til høyre. På de andre er betjeningen mer "moderne" ...

 

Bildemessig, så er nok Sony RX1 og Fuji X100s i en egen klasse; Leica X2, Nikon Coolpix A og Ricoh GR ca. et knepp under - på nivå med andre 16Mpx APS-C kameraer på markedet. Godt brukbart det også, mao.

 

Når det gjelder leica X2 så har vel heller ikke denne optisk/elektronisk søker?

Det stemmer, men du kan koble til en eletronisk søker; det samme gjelder Sony RX1. Alle kan ta en optisk søker som settes i blitskoen. Og det funger faktisk greit ...

Lenke til kommentar

Så konklusjonen blir vel egentlig at X100S ikke har en eneste direkte konkurrent... :) ?

For å være litt vanskelig: Det kommer an på hva du mener er viktigst :) For noen, så er de kameraene jeg har nevnt direkte konkurrenter; for andre så er det ikke det ...

 

Jeg selv synes Fuji har gjort de riktige valgene på de tingene som er viktig for meg, så det er det eneste kameraet i denne diskusjonen som er interessant.

 

X100s har i mine øyne den beste balansen mellom features (bl.a. god innebygget søker), brennvidde, bildekvalitet og betjening.

 

Men hvis FF sensor er viktigst, så kommer man ikke utenom RX1.

Og hvis man syns 35mm-e ikke er vidt nok, så er det kun Nikon Coolpix A og Ricoh GR som er alternativene.

Og noen synes at X100s er for dyr, i såfall er vel Ricoh GR et bedre alternativ.

Leica kjøper man mest fordi det er en Leica ;)

Lenke til kommentar

Det er nok sant det tomsi, men jeg mener at hvis man vil ha et kamera som X100S som har optisk/elektronisk søker og en fast brennvidde i kompakt størrelse så har man nettopp kun X100S og evt. X100 å ty til...?

 

X-Pro1/X-E1 er jo systemkameraer og en av dem mangler optisk søker. Med optikk så blir disse alt for store til å få ned i en romslig bukselomme.

 

Leica er sikkert flotte saker, men som du sier så kjøper man stort sett Leica fordi det er leica. Der er jeg enig med deg. :)

Lenke til kommentar

Kjekt kamera, men prisen er ikke særlig kjekk, men man betaler nok for retrodesignet.

 

Hvis jeg ikke leste feil så er ingen raw på iso 100 uforståelig og nok en typisk Fujisærgreie.

 

For de som kan leve med en brennvidde kan det muligens brukes, men hvor mange kan det i lengden? Selv som kamera nr 2 er spørsmålet det samme.

 

Tor

Lenke til kommentar

Husk at man også betaler for optisk/elektronisk søker. Ingen kameraer i den størrelsen som har det til den prisen :)

 

Joda, man betaler nok også for et solid ytre :)

 

For de som kan leve med kun en brennvidde er det et genialt kamera.

Personlig så føler jeg meg mer kreativ uten zoom.

Lenke til kommentar

For de som kan leve med en brennvidde kan det muligens brukes, men hvor mange kan det i lengden? Selv som kamera nr 2 er spørsmålet det samme.

Det er nok fler enn du tror som kan leve med en brennvidde. HelenaN, en av de dyktigere fotografene her på forumet, bruker mer eller mindre kun 35mm.

 

Jeg kunne fint levd med kun 35mm som eneste brennvidde på kamera #2.

Lenke til kommentar

Er også litt usikker på om jeg blir fornøyd med fast brennvidde, men har etter lang betenkningstid kommet fram til å ta sjansen. Skal ha det som #2 kamera og det erstatter dagens #2 kamera som er et panasonic lumix LX3

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...