Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke leste feil så er ingen raw på iso 100 uforståelig og nok en typisk Fujisærgreie.

 

For de som kan leve med en brennvidde kan det muligens brukes, men hvor mange kan det i lengden? Selv som kamera nr 2 er spørsmålet det samme.

200 som laveste kalibrerte ISO hadde Nikon i mange år - det er først de siste årene de har sensorer som også går på ISO 100 som kalibrert ISO. Det spesielle Fuji har er at man ikke kan "pushe" ISOen utenfor det kalibrerte området i Raw - det kan de andre produsentene. Men - det er ikke noe stort tap - man kan (som med alle andre hus) velge øverste eller nederste ISO og hhv under- og overeksponere, korrigere i etterbehandlingen og ende opp med samme resultat.

 

Helt klart gir fastmontert fastoptikk store begrensninger, men det gir også fordeler som bildekvalitet, lysstyrke og størrelse. Mindre fleksibilitet i utsnitt, men så får man finne ut for seg selv hva man prioriterer høyest.

Lenke til kommentar

Et par kjappe spørsmål som jeg ikke finner svar på i ellers utmerket "test":

- Er splittbilde fokushjelp like bra som i et RF? Dvs er det så bra at det faktisk brukes i praksis? Bedre/lttere å bruke enn focus peaking?

- Støtter LR 4.x optisk korrigering av distortion for X100s?

Lenke til kommentar

Et par kjappe spørsmål som jeg ikke finner svar på i ellers utmerket "test":- Er splittbilde fokushjelp like bra som i et RF? Dvs er det så bra at det faktisk brukes i praksis? Bedre/lttere å bruke enn focus peaking?- Støtter LR 4.x optisk korrigering av distortion for X100s?

 

Hei telealf!

 

Jeg har dessverre svært begrenset erfaring med rammesøker-kameraer. Det jeg kan si, er at den fungerer veldig godt, uten å dra noen sammenlikning mot RF-kameraers splittbilde. Personlig liker jeg bedre focus peaking, fordi jeg også filmer svært mye, og det er lettere å se fokusplanet ved hjelp av peaking, men det vil jeg også tro at er individuelt.

 

Etter det jeg vet så støtter ikke LR 4.4 automatisk optisk korrigering, du må gjøre det manuelt. Vil dog tippe at det er inkludert ved neste oppdatering / Lightroom 5-lanseringen.

 

Et lite inspill i om dette kameraet kun er et godt nummer to-kamera, eller om bildekvaliteten står på egne bein: Jeg mener absolutt at jeg kunne brukt dette kameraet som fotojournalist i de aller fleste situasjoner. Begrensningene knytter seg selvsagt til brennvidden, du er nødt til å kunne være mobil for å bruke dette kameraet slik det er ment til å brukes. Jeg tror også det er visse situasjoner du kan komme nærmere på grunn av at du har et så minimalistisk kamera som dette, kontra et stort, bulkete kamera. Nå er kanskje ikke de fleste inne her utøvende fotojournalister, men jeg ville bare kommentere på hvorvidt dette kameraet kan brukes profesjonelt eller ikke. Det kan det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...