Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg svarte det samme som venninnen din på mange, men annerledes på følgende oppgaver:

3C, 4A, 5C, 8D, 11D, 15B, 16B, 18B, 20D, 21C, 22C, 25A, 28C, 29A, 32B, 33C

 

Og jeg svarte det samme som deg igjen med unntak av

4, Her svarte jeg B. Jeg tenkte at solenergien blir jo godt utnyttet, mens 90% forsvinner fra trinn til trinn, og dermed forsvant det mest der.

5– Her svarte vi det samme, Alternativ C, men jeg tror B er riktig (?). Når jeg tenker meg om så tror jeg at det er kjemoheterotrofe som bruker organiske stoffer.

18A, Jeg tror det første som skjer er at 2C binder seg sammen med oksaleddiksyre og danner sitronsyre (derav navnet sitronsyresyklus)

21A, Her var jeg veldig usikker så det var rett og slett gjetting

25D, men jeg tror alternativ A er riktig. Jeg trodde rRNA var den lille subenhet jeg da, og fant ikke noen piler som passet egentlig

28D – Her var jeg også ganske usikker. Sto mellom altetnativ C og D, som egentlig sier mye av det samme. For hvis det dominante allelet ikke er til stede så er det jo bare recessive alleler?

29B, Jeg satte opp krysningsskjema og fikk en gutt som hadde normalt fargesyn, og en som var fargeblind. Altså er det 50% sjanse for at gutten blir fargeblind, tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forklaringer til hva jeg har tenkt:

4A - fordi her går vi trossalt fra en høyverdig energiform (sollys), til en lavverdig energiform (i kjemiske bindinger). Men jeg var litt usikker her, fordi jeg tenkte at de var ute etter det som du nevner - med trofiske nivåer.

5C tror jeg er korrekt. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Kjemotrof

18 A tror jeg er riktig, ikke D. Glukose omdannes definitivt ikke til CO2. Har skrevet feil i sted da jeg tastet inn.

21 er jeg usikker på. Men magefølelsen sier alternativ C!

28 - dersom det recessive genet sitter på Y-kromosomet kan vi få utslag i fenotypen. Altså tror jeg ikke at alternativ D stemmer.

Endret av frilufta
Lenke til kommentar

Og jeg svarte det samme som deg igjen med unntak av

4, Her svarte jeg B. Jeg tenkte at solenergien blir jo godt utnyttet, mens 90% forsvinner fra trinn til trinn, og dermed forsvant det mest der.

5– Her svarte vi det samme, Alternativ C, men jeg tror B er riktig (?). Når jeg tenker meg om så tror jeg at det er kjemoheterotrofe som bruker organiske stoffer.

18A, Jeg tror det første som skjer er at 2C binder seg sammen med oksaleddiksyre og danner sitronsyre (derav navnet sitronsyresyklus)

21A, Her var jeg veldig usikker så det var rett og slett gjetting

25D, men jeg tror alternativ A er riktig. Jeg trodde rRNA var den lille subenhet jeg da, og fant ikke noen piler som passet egentlig

28D – Her var jeg også ganske usikker. Sto mellom altetnativ C og D, som egentlig sier mye av det samme. For hvis det dominante allelet ikke er til stede så er det jo bare recessive alleler?

29B, Jeg satte opp krysningsskjema og fikk en gutt som hadde normalt fargesyn, og en som var fargeblind. Altså er det 50% sjanse for at gutten blir fargeblind, tror jeg.

 

Hvordan gikk oppgave 3 hos dere? Hvilke utsagn brukte dere på 3a? :)

 

Hva fikk dere til svar på den oppgaven som handlet om sannsynligheten for at barnet skulle være albino?

 

Oppgave 4 var vanskeliiiig! :o

Lenke til kommentar

Hvordan tegnet folket den grafen som skulle vise populasjonendringene for de tre øglene? Er jeg helt på bærtur om jeg dro med populasjonssvingninger?

Grafen skulle vise hvordan antall individer i en populasjon varierer over tid. Så du er definitivt inne på noe når du nevner populasjonssvigninger.
Lenke til kommentar

Er noen som fikk til 4a) Hvilken type arv var det snakk om?

Del 1

4 - Enig, jeg satt også og stusset på det.

 

5 - På linken din står det "Kjemoautotrofe organismer er bakterier som er atotrofe og henter energien sin fra kjemosyntese i stedet for fotosyntese. Dette kan for eksempel være bakterier som lever av å bryte ned svovel eller hydrogensulfid. Energikilden til disse organismene er uorganiske forbindelser.

 

Kjemoheterotrofe organismer er organismer som lever av å fordøye organiske molekyler"

 

De spør etter kjemoautotrofe organismer så vi hadde nok feil.

 

21 - Ja, jeg har ikke peiling. Finner ikke ut av det i ettertid heller.

 

28 - Det jeg tenker på når det kommer til Y-kromosomet er at det er så veldig lite, så det koder som regel kun for det som har med kjønn å gjøre. Det er derfor sjeldent at det sitter andre ting der.

 

Delprøve 2

4a)

Her er sånn ca-ish det jeg svarte.

 

Det står at det er sjeldent at det forekommer hvite øgler. Dersom det hadde vært dominant så ville det jo vært mange flere hvite øgler. Da begge foreldrene er brune men får hvite unger tyder dette også på at det er recessiv arv. Hadde det vært dominant, og foreldrene hadde hatt allelet for dette så ville de jo vært hvite ikke brune.

 

Jeg satte først opp et vanlig krysningsskjema. Det at de får barn som er albino tyder på at foreldrene er heterozygote.

 

Ser dette blir dårlig forklart, men jeg tegnet grafen sånn at den sank for den grønne da de brune kom, samtidig som den brune steg. Og de brune sank når de store kom. Så tegnet jeg at de grønne steg litt igjen når de brune ble færre av.

 

Så skrev jeg litt rundt hvilke teorier jeg hadde om hvordan det kom til å utvikle seg på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skevet av feil på både 5 og 18, på 5 svarte jeg faktisk B, ikke C. Dermed trodde jeg kilden min støttet det jeg alternativet jeg hadde valgt. Hehe!

 

Angående del 2 har jeg skrevet ca. det samme som privatistK på 4a), og tegnet lik graf på oppgave 3.

Lenke til kommentar

^ Har dere tenkt på at vi visste at F1 var brune, og sjansen for at de da var bærere var 2/3, og ikke 1/2? Jeg fikk i hvert fall 2/3 * 2/3 * 1/4 = 1/9 :hmm:

 

Jeg fikk heller ikke det samme som dere over. Jeg regnet også at det var 2/3 sjanse for bærere og 1/4 sjanse for at man ikke var bærer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk heller ikke det samme som dere over. Jeg regnet også at det var 2/3 sjanse for bærere og 1/4 sjanse for at man ikke var bærer.

 

Jeg fikk 1/6.

Fant ut at det var 6/9 sjanse for at begge de brune barna skulle være heterozygote for genet (Aa), og for at de skulle få et barn som var albino var det 1/4. Regnestykket ble da 6/9*1/4= 1/6..

 

Sånn tenkte jeg, men mulig det var helt feil :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg fikk 1/6.

Fant ut at det var 6/9 sjanse for at begge de brune barna skulle være heterozygote for genet (Aa), og for at de skulle få et barn som var albino var det 1/4. Regnestykket ble da 6/9*1/4= 1/6..

 

Sånn tenkte jeg, men mulig det var helt feil :ohmy:

 

Hvor fikk du 6/9 fra? Skjønner ikke

Lenke til kommentar

 

 

Hvor fikk du 6/9 fra? Skjønner ikke

 

Skal prøve å forklare hvordan jeg tenkte, men ikke så lett uten å tegne. Hvis vi kaller de to genvariantene for a og A. Da er aa den eneste kombinasjonen som gir et barn med albino. Dersom to heterozygote foreldre krysses kan barna bli: Aa, AA, aa og Aa. Av disse er bare tre av dem brune, slik oppgaveteksen krever at den neste foreldregenerasjonen skal være. Vi har da mulighetene: Aa, AA og Aa. La oss kalle den siste for Aa(2) for å ikke blande dem. Disse kan krysses ni ulike måter, (3^2). Jeg kan ramse opp de ni ulike:

1-AaxAA,

2-AaxAa,

3-AaxAa(2),

4-AAxAa,

5-AAxAA,

6-AAxAa(2),

7-Aa(2)xAA,

8-Aa(2)xAa(2),

9-Aa(2)xAa

 

Kun 6 av disse kombinasjonene vil gi mulighet for albinobarn, det er de seks som inneholder to heterozygote foreldre (her: nr 1,2,3,7,8,9)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...