Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er svarene jeg ville valgt. Jeg er heller ikke helt sikker på alle mine.

 

2 - C ... Svarte D her. Absolutt ikke sikker dog.

 

16 - D ... Virkelig usikker på denne. Kan være både A og C tenker jeg, men ikke B. Mutasjon?

 

17 - D ... Tror nok det er C. Mange flere jenter enn menn med sykdommen, derfor dominant kjønnsbundet arv.

 

23 - D ... Ganske sikker på at svaret her er A. Fra 5*3C til 3*5C brukes det tre ATP.

 

Se sitat

Endret av Blitsen
Lenke til kommentar

Jeg har absolutt ingen fasitsvar, men her er noe jeg tenkte jeg kunne svart på oppgave 3 a)

Men vi kan gjerne diskutere svarene litt, hva er ditt forslag? :)

 

Kan tenkes at det også er større grad av gendriv på fastlandet, enn ut til øya, siden det er såpass få som tar turen over.

Lenke til kommentar

Se sitat

 

Oppgave 2 Det er nok C som er riktig. Jeg googlet det i ettertid og fant denne flotte linken:

http://ndla.no/nb/node/44573

Her står det om objektglasset :) Merkelig at dette er spørsmål om, det står ikke i lærebøkene.

 

Oppgave 16 - Her var jeg også usikker, for jeg klarte ikke å kvitte meg med nok alternativer. For å ha blodtype A, må man ha genotype AA eller AO. For å ha blodtype B, må man ha BO eller BB. Mens blodtype AB kun kan ha genotype AB.

 

Jeg satte derfor opp et krysningsskjema for de ulike blodtypene og fant ut at jeg kunne få fenotype A, dersom moren var genotype AA, typen i alternativ A var genotype AO, i alternativ B BO og alternativ C AB. Jeg valgte derfor at alle kunne vært far til barnet.

 

Oppgave 17- Her vet jeg at jeg svarte feil, er nok kjønnsbunden dominant som er riktig:) Jeg så bare at det var en mann som også hadde det, og krysset derfor på en av de som var ikke kjønnsbunden. Burde lest oppgaven nøyere.

 

Oppgave 23 var jeg også veldig usikker på , men de spør jo hva som må skje i Calvin-syklusen videre. Blir det laget ATP i Calvin-syklus? Det er ikke alternativ C som er riktig da, at det må dannes ribulose 1,5 difosfat? Jeg krysset først for det. Trekarbonforbindelsene blir jo omdannet til ribulose 1,5 difosfat.

 

 

Jeg leste forresten kapittel 10 på nytt igjen. Kanskje det hadde vært lurt å nevne begrepet prezygotisk artsdannelse, allopatrisk artsdannelse og naturlig utvalg når det kom til jervene?

Lenke til kommentar

Oppgave 23 var jeg også veldig usikker på , men de spør jo hva som må skje i Calvin-syklusen videre. Blir det laget ATP i Calvin-syklus? Det er ikke alternativ C som er riktig da, at det må dannes ribulose 1,5 difosfat? Jeg krysset først for det. Trekarbonforbindelsene blir jo omdannet til ribulose 1,5 difosfat.

 

5*3C blir omdannet til ribulose 1,5 Bifosfat, ikke difosfat. Og jeg er klar over at ATP ikke lages i Calvin-s, men for min del var det det eneste som ga til en viss grad mening. Spesiell oppgave

 

 

Jeg leste forresten kapittel 10 på nytt igjen. Kanskje det hadde vært lurt å nevne begrepet prezygotisk artsdannelse, allopatrisk artsdannelse og naturlig utvalg når det kom til jerven?

 

Siden det aldri er snakk om to distinkte arter, ville jeg ikke gått inn på dette. Naturlig utvalg derimot ville jeg i alle høyeste grad nevnt. Det er nok forskjeller mellom de to leveområdene, i forhold til plass, mat, predatorer osv, og dermed vil seleksjonen skje i to forskjellige retninger. Men dette var cameron91 inne på :)

Lenke til kommentar

Da gjør jeg det enkelt for meg selv og stjeler den kjeden. Forekommer det noen spesielle tilpasninger her utenom de mest naturlige og logiske?

 

Nei, ikke som jeg kommer på i farten!

 

Hva er forskjellen på ribulose 1,5 Bifosfat og difosfat? Jeg tenkte at bi og di kanskje var det samme, da begge betyr to?

 

Det betyr på en måte to ja. Men bi betyr at det står på samme sted i molekylet, mens di betyr at det er to av samme, men de er festet til samme molekyl. Det er faktisk litt dumt at de skriver bi, får sånn vi lærte det på UiO skal det være di.

 

Kan tenkes at det også er større grad av gendriv på fastlandet, enn ut til øya, siden det er såpass få som tar turen over.

 

Ja, det er også godt mulig!

Lenke til kommentar

Tok ikke med min del 1 ark, men her er vennina mi sine svar. Noen som vil skrive sine svar?

1 - C

2 - B

3 - A

4 - B

5 - D

6 - B

7 - B

8 - B

9 - C

10 - D

11 - A

12 - A

13 - C

14 - C

15 - D

16 - D

17 - B

18 - A

19 - D

20 - B

21 - B

22 - A

23 - B

24 - B

25 - D

26 - B

27 - D

28 - A

29 - C

30 - C

31 - D

32 - D

33 - A

34 - C

35 - C

36 - B

Lenke til kommentar

Syns den var ganske grei, men ble litt knapt med tid. Ble også fryktelig lei og sliten mot slutten, så kvaliteten dabba kanskje litt av der. Den aller siste oppgaven tror jeg ikke at jeg blir nominert for Nobel-prisen i alle fall.

 

Flervalgsoppgavene var på sin side ekstremt lette, syns jeg. Var ferdig på 20 minutter.

Lenke til kommentar

Syns den var ganske grei, men ble litt knapt med tid. Ble også fryktelig lei og sliten mot slutten, så kvaliteten dabba kanskje litt av der. Den aller siste oppgaven tror jeg ikke at jeg blir nominert for Nobel-prisen i alle fall.

 

Flervalgsoppgavene var på sin side ekstremt lette, syns jeg. Var ferdig på 20 minutter.

 

Skjønner, er enig med deg (del 2)

 

Kan du skrive hva du fikk på del 1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...