Gå til innhold

Selvmord og organdonasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom strupen blir kutta så kvalifiserer ein eigentleg ikkje som organdonor. For å kunne være organdonor så må ein dø av ein hodeskade.

Det er også ei forutsettning at døden inntreffer på eit donorsjukehus.

 

Så i praksis så betyr dette at det stort sett er kun dei pasientane som får f.eks hjerneblødning og som blir innlagt på sjukehus medan dei fortsatt er i live som kan være donor. Ein kobbler sjølvsagt inn respirator og liknande for å halde sjølve kroppen i live til donorteamet kjem for å hente organa, men dette betyr at vedkomande må puste enten ved eiga hjelp eller ved maskinell hjelp i det ein blir innlagt på sjukehuset.

 

Sjølvmord gjer det vanskelig å kvalifisere som donor, sidan ein då ikkje veit om organa har blitt skadde eller ikkje.

 

 

Når det gjeld samtykke så er donorkortet eit samtykke, då treng ein ikkje innhente samtykke frå dei pårørande. Men etter som eg har forstått det så vil dei pårørande likevell få beskjed om at vedkommande er organdonor. Dersom dei etterlatte er sterkt i mot at deira kjære skal donere sine organ så bruker ein å respektere dette, tiltross for at donoren har samtykka på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor skulle pårørande i ettertid ha noko påverknad på dette med organdonasjon når kortet er i orden, og er med saman med kroppen?

Donorkortet er bare til for å vise andre hvor snill du er. Dersom de pårørende ikke vet hva du mener om saken er du teit som ikke sier ifra, men det kan påvirke deres mening at du selv hadde lyst å bli donor. Likevel er det opp til pårørende om du kan bli "brukt" eller ikke.

 

 

Trodde jeg. Plutselig ble jeg usikker, etter litt googling.

 

 

Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske.

Dersom de pårørende gir uttrykk for at de ikke kjenner den avdødes holdning til donasjon, men ikke motsetter seg dette, kan donasjon gjennomføres.

I tilfeller der den avdødes holdning til donasjon var negativ, gjennomføres ikke donasjon selv om de pårørende skulle stille seg positiv til dette.

http://organdonasjon.no/index.php?page=Sporsmaal-og-svar Endret av Diskutant
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Transplantasjonsloven

 

§ 2.

Fra avdød som skriftlig eller muntlig har truffet bestemmelse om det, kan organer og annet biologisk materiale tas til behandling av sykdom eller legemsskade hos en annen.

 

Selv om slik bestemmelse ikke er truffet, kan inngrep som nevnt foretas på person som dør i sykehus eller blir brakt død til sykehus, med mindre avdøde eller hans nærmeste har uttalt seg mot det, eller det er grunn til å anta at inngrepet vil være i strid med avdødes eller hans nærmestes livssyn, eller andre særlige grunner taler mot inngrepet.

 

Avdødes nærmeste 2 skal så vidt mulig underrettes om dødsfallet før inngrepet finner sted.

 

 

Om det er selvmord eller om man dør utenfor sykehus, er irrelevant. Man sjekker selvsagt om organer er skadd.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Det er en bra film om dette temaet, der en far går inn på et sykehus med pistol og truer legene til å gi hans døende sønn hans eget hjerte. Husker ikke tittelen, men tror muligens det var Denzel Washington i hovedrollen. En kjent svart skuespiller i alle fal.

 

Lurer på om det er noen ekte tilfeller av dette? Altså folk som har tatt selvmord inne på sykehus for at organene skal bli donert.

Lenke til kommentar

Det er en bra film om dette temaet, der en far går inn på et sykehus med pistol og truer legene til å gi hans døende sønn hans eget hjerte. Husker ikke tittelen, men tror muligens det var Denzel Washington i hovedrollen. En kjent svart skuespiller i alle fal.

 

Lurer på om det er noen ekte tilfeller av dette? Altså folk som har tatt selvmord inne på sykehus for at organene skal bli donert.

Filmen heter John Q og er spilt av Denzel Washington som du sier
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en bra film om dette temaet, der en far går inn på et sykehus med pistol og truer legene til å gi hans døende sønn hans eget hjerte. Husker ikke tittelen, men tror muligens det var Denzel Washington i hovedrollen. En kjent svart skuespiller i alle fal.

 

Lurer på om det er noen ekte tilfeller av dette? Altså folk som har tatt selvmord inne på sykehus for at organene skal bli donert.

 

Hørtes veldig Hollywood ut, men tviler ikke på at det kunne forekommet, men jeg tror nok noe slikt ville blitt håndtert av sikkerhetspersonell/politi og deretter psykriatrien, med mindre fyren faktisk rekker å skyte seg selv med alt det innebærer. Dette bringer jo indirekte opp spørsmålet om aktiv dødshjelp som er ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar

Selvmord har vel ikke så mye med aktiv dødshjelp og gjøre.

 

I kontekst av scenariet tenkte jeg det kunne blitt løst på en fredelig måte via aktiv dødshjelp gitt at det ikke påvirker organkvaliteten for mye, ellers ser jeg poenget ditt, men fellesnevneren er jo selvvalgt drap.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde planlagt selvmord, så kan jeg forestille meg at det ville blitt enklere å gjennomføre dersom jeg visste at noen fikk et bedre liv ved å overta mine organer. Dette er en litt farlig idé, av denne grunn. Likevel, hvordan kunne dette blitt løst for de som måtte ønske en slik utgang?

Lenke til kommentar

I kontekst av scenariet tenkte jeg det kunne blitt løst på en fredelig måte via aktiv dødshjelp gitt at det ikke påvirker organkvaliteten for mye, ellers ser jeg poenget ditt, men fellesnevneren er jo selvvalgt drap.

 

Åja på den måten ja. I teorien kunne man jo bare gitt full narkose og startet høstingen av samtlige organer. Får ikke bedre dødshjelp enn det :tease:

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde planlagt selvmord, så kan jeg forestille meg at det ville blitt enklere å gjennomføre dersom jeg visste at noen fikk et bedre liv ved å overta mine organer. Dette er en litt farlig idé, av denne grunn. Likevel, hvordan kunne dette blitt løst for de som måtte ønske en slik utgang?

 

Eg trur at dette blir vanskelig sidan det er eit krav at det må være hodeskader som er dødsårsaken og at du må dø på sjukehus.

Du må altså påføre deg ein hodeskade som er så alvorleg at du ikkje overlever den, men ikkje så alvorleg at resten av kroppen også slutter å fungere.

Dette betyr at medisinsk personell må kunne komme til raskt for å holde hjerte og lungene i gang sjølv om hjernen er øydelagt.

 

Grunnen til at det er eit krav at donoren må dø på eit sjukehus er at norge er eit lite land med lange avstander. Det er derfor heilt avgjerande at organa blir holdt i live fram til donorlegane kan komme til sjukehuset. Dersom nokon dør utanfor sjukehuset så går det tapt for mykje tid.

 

Det er nok mange som planlegger sjølvmord som signerer donorkortet før dei tar livet sitt, men det er nok svært skjeldan at organa kjem til nytte for nokon andre.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle en obdusere en person som tar selvmord, når en vet det er selvmord? Forstår det kan bli aktuelt hvis en ikke vet med sikkerhet at det er selvmord, men ellers er jo dødsårsaken irrelevant så lenge organene ikke er skadet. Dette sjekker de jo når personen ligger på operasjonsbordet.

 

Forøvrig Transplantasjonsloven

§ 3.

Inngrep etter § 2 må ikke foretas når det kan bli tale om rettsmedisinsk obduksjon og inngrepet kan få betydning for resultatet av denne.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...