Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Xbox One


Anbefalte innlegg

Jeg veit ikke det helt. Er ikke 5'ern bedre? Vennligst forklar meg :)

Spørs til hva.

 

For å gjøre en lang histore kort.

DDR3 = Beregnet for bruk på CPU = Lav båndbredde, lav latens.

GDDR5 = Beregnet for bruk på GPU = Høy båndbredde, høy latens.

 

For å komme seg rundt båndbreddeutfordringene så implementerer Microsoft en egen cache/buffer i form av 32MB on-chip SRAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+152

Det jeg tenker når jeg leser om specs'a til de nyeste konsollene er; når blir hele greia for dumt? På hvilket tidspunkt er det like greit for sony/MS å bare fokusere på en kontroller til å stikke i PCen? Jeg har jo allerede en PC med litt bedre specs enn Xbox One (joda, optimalisert prosessor blablabla), så hvorfor skal jeg gidde å bla opp 5000kr på en litt mindre kraftig maskin med et ENORMT redusert bruksområde, bare fordi den er spesialisert for å kobles til tven og styres med håndkonsoll?

 

Ja, jeg er klar over at det finnes folk i annen situasjon enn meg, men likevel.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

De har spesifikt designa boksen til å fungere som 2 maskiner sånn at du kan bytte fram og tilbake øyeblikkelig. Når du bytter fram og tilbake mellom ett spill og TV så er det ikke som om du bytter mellom to programmer på en PC, mer som om du har en skjerm som bytter til en annen PC. Etter hva jeg husker så sa de at grunnen til dette er for at de skal kunne garantere at det alltid vil fungere raskt.

 

Dersom de hadde operert som en vanlig PC med bare en maskin så kunne det oppstått situasjoner hvor man hadde ett veldig krevende spill kjørende samtidig som altfor mange apper som ville ført til at maskinen ville blitt overbelasta.

 

Det er hele grunnen til at de ha tre OS på maskinen, ett som styrer spill-"PC"en, ett som styrer app-"PC"en og ett grunnOS som operer byttinga mellom de to andre.

Med en 8 kjernes cpu har de ingen problemer med å gjøre flere ting samtidig.

Det kan bli problemer på andre måter, mest sansynlig minne og hardisk bruk, problemet vil være størst for spill som bruker mye minne da de vil ha mindre cache.

ser ikke hvordan flere os kan løse dette, det vil snarere øke resursbruken, fordelen med flere os er at det kan være lettere å hantere softwaremessig, spillet kan ikke få konflikter med apper slik du kan oppleve på pc. Er klart at de ikke har seperat hardware for dette det vil bli for dyrt.

Lenke til kommentar

-Til dere som snakker om spilling i 4K:

 

Spesifikasjonen på Xbox One er HDMI 1.4. Dette vil si at uansett hvor kraftig CPU/GPU som pakkes inn i konsollen, så vil ikke porten ha større båndbredde enn 4K i 24/25Hz

 

Film går greit siden de er innspilt i 24Hz, men spill kommer til å bli en særdeles laggy opplevelse om noen skulle prøve seg på det.

 

End of story

Lenke til kommentar

-Til dere som snakker om spilling i 4K:

 

Spesifikasjonen på Xbox One er HDMI 1.4. Dette vil si at uansett hvor kraftig CPU/GPU som pakkes inn i konsollen, så vil ikke porten ha større båndbredde enn 4K i 24/25Hz

 

Film går greit siden de er innspilt i 24Hz, men spill kommer til å bli en særdeles laggy opplevelse om noen skulle prøve seg på det.

 

End of story

 

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1427394&st=1300

 

Jeg får vondt i kroppen.

Lenke til kommentar

Med en 8 kjernes cpu har de ingen problemer med å gjøre flere ting samtidig.

Det kan bli problemer på andre måter, mest sansynlig minne og hardisk bruk, problemet vil være størst for spill som bruker mye minne da de vil ha mindre cache.

ser ikke hvordan flere os kan løse dette, det vil snarere øke resursbruken, fordelen med flere os er at det kan være lettere å hantere softwaremessig, spillet kan ikke få konflikter med apper slik du kan oppleve på pc. Er klart at de ikke har seperat hardware for dette det vil bli for dyrt.

Jau, naturligvis ikke separert hardware, men det er satt en fast grense på hvor mye av kraften i boksen som kan brukes til spill. Noe som gjør totalkraften i boksen litt irrelevant når det kommer til å sammenligne potensialet for spill.

 

Edit: Om ikke offisielle tall så ser det ut som vi har ett bedre overslag her. Spill vil ha tilgang til 75% CPU, 90% GPU og 62,5% RAM.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jau, naturligvis ikke separert hardware, men det er satt en fast grense på hvor mye av kraften i boksen som kan brukes til spill. Noe som gjør totalkraften i boksen litt irrelevant når det kommer til å sammenligne potensialet for spill.

 

Edit: Om ikke offisielle tall så ser det ut som vi har ett bedre overslag her. Spill vil ha tilgang til 75% CPU, 90% GPU og 62,5% RAM.

stemmer nok dette, virker ganske pussig da 3GB ram og 2 kjerner osv er en pc i seg selv og høyere en systemkavet for win8.

Du kan fint bruke en kraftig pc til lettere bruk som surfing mens cpu load er 100%.

 

I kort, jeg har ingen anelse hva MS har røyket, men det er den samme gjengen som lagde win 8 frontend så noe sterkt må det være.

Det prositive er at dette er settinger som kan endres, godt mulig de er satt lavt for å reservere resursjer til senere bruk.

De vil nok bli endret straks du får multiplatform spill som begynner å kreve 6-7GB ram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...