Gå til innhold

Ny 2,5-tommers harddisk setter kapasitetsrekord


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Artikkelen dreier seg om 2.5" HDD for bærbare maskiner, med mindre du ikke følger med. Og forresten, industrielle SSDer er alrede lansert.

Som jeg alrede har skrevet, alt har sin plass, og HDDens plass er ikke langt unna historiebøkene, men det finnes jo damplokomotiv-entusiaster så jeg kan godt skjønne at noen er interessert i å holde noe uten fremtid levende.

 

Når en betaler 100K for 300GB SSD så er det ikke i nærheten av aktuelt. SSD i lagrinssystemer for bedrifter er så latterlig dyrt enda at det, dessverre, er høyaktuelt med 15K SAS og 7,2 K NL disker enda.

 

Men i bærbare, ja, der er det komplett uforståelig for meg at det ennå er mulig å kjøpe maskiner med roterende lagring i.

 

Oppsummert, en må skille mellom maskiner til sluttbruker og lagringssystemer som skal holde en PB og to med data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er ikke lenge til SSDene er såpass billige og store at harddiskene blir byttet ut med de i alle bruksområder, industri inkludert.

Derfor så synes jeg at alle forskningskraft burde bli rettet til det, fremfor å utvikle ubetydelig store, rett og slett marginale forbedringer til en teknologi som er utdatert.

Lenke til kommentar

Men det er ikke lenge til SSDene er såpass billige og store at harddiskene blir byttet ut med de i alle bruksområder, industri inkludert.

Derfor så synes jeg at alle forskningskraft burde bli rettet til det, fremfor å utvikle ubetydelig store, rett og slett marginale forbedringer til en teknologi som er utdatert.

 

Det har folk sagt siden SSDer kom, og det har enda ikke blitt riktig, og blir neppe det før 5-10 år. Det er lenge i denne bransjen, det er tullete å droppe all forskning på HDD nå.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har folk sagt siden SSDer kom, og det har enda ikke blitt riktig, og blir neppe det før 5-10 år. Det er lenge i denne bransjen, det er tullete å droppe all forskning på HDD nå.AtW

 

For de samme 5-10 år siden var den største SSDen som jeg kan huske i 8 og 16 gb modeller og kostet det samme som en på 512 gb koster idag, med adskillig flere iops. Og de SSDene som kommer om 5-10 år må vi forske på IDAG hvis vi skal ha de så snart.

HDD derimot går mot en veldig klardefinert grense som har med magnetismen å gjøre, noe man ikke kan gjøre noe med. Urgammel teknologi på life support, både i teori og i praksis.

Lenke til kommentar

For de samme 5-10 år siden var den største SSDen som jeg kan huske i 8 og 16 gb modeller og kostet det samme som en på 512 gb koster idag, med adskillig flere iops. Og de SSDene som kommer om 5-10 år må vi forske på IDAG hvis vi skal ha de så snart.

HDD derimot går mot en veldig klardefinert grense som har med magnetismen å gjøre, noe man ikke kan gjøre noe med. Urgammel teknologi på life support, både i teori og i praksis.

Og? SSD er mange ganger dyrere enn HDD fortsatt, og HDD står heller ikke stille.

 

Ingen har sagt noe om at vi ikke skal forske på SSD, og det gjøres jo åpenbart også.

 

Grensen for HDD er ikke noe mer klart definert enn den er for SSD (som også har problemer med å krympe produksjonsprosessen langt nok ned.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...