Gå til innhold

Viste frem den første Jolla-mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Nokia har så lite kontakt med det opprinnelige "økosystemet" sitt, at de må satse på å være til stede på ALLE store operativsystem inntil de finner fotfeste igjen. De har sendt, skremt og jaga apps-utviklere fra Symbian til Maemo/MeeGo/Tizen, Android og Windows Phone, de har droppa halve kundebasen sin på tre år (1Q10=110mill, 1Q13=63mill) og selv investorene er nå misfornøyd med at markedsandelen deres og aksjeverdien deres nå er helt borte. Nokia må ta (enda) en reset, og forsøke bli et reelt alternativ for kunder innenfor hvert operativsystem/økosystem. Spesielt på Android-platformen vil jeg tro de har potensiale til å hente tilbake gamle kunder. Har hørt mange som synes Nokia lagde gode telefoner, men dårlig OS, og gjerne kan tenke seg til å prøve Nokia@Android.

 

Dette må være Pri #1, selge telefoner igjen.

 

DERETTER bør de kjøpe opp Jolla, og innføre dette operativsystemet som et ALTERNATIV på topp. Med noen år med Nokia-backing kan etterfølgeren til Sailfish bli et alternativ til Android, men de skal jobbe like hardt for å få aksept for det som de har jobbet for å få aksept for Windows Phone.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette OS-et er i likhet med Android basert på åpen kildekode, noe som også gjør det mulig å kjøre Android-apper på den aller første Jolla-mobilen som nå er lansert

 

Er det fordi OS'et er basert på åpen kildekode at det støtter Android-apper? Høres fint lite teknisk ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fordi OS'et er basert på åpen kildekode at det støtter Android-apper? Høres fint lite teknisk ut.

 

Som en som fortsatt tviholder på en n900, synes jeg dette ser spennede ut - og om det er mulig å kjøre android apper på denne, håper jeg det blir min neste mobil.

 

 

 

De har ikke oppgitt noe teknisk selv, annet enn å ha vist android-support i form av ikon.

 

Det antas at den tekniske løsningen er Android Dalvik;

In 2011, the software company Myriad Group announced "Alien Dalvik", a port of the Dalvik virtual machine to platforms other than Android.

 

Alien Dalvik er tidligere presentert på Maemo-telefoner, som er de funksjonelle forløperene til Jolla-telefonen. Derfor er det nærliggende å tro at dette er valgt. Jolla har antydet Android-kompatibilitet helt fra de dukket opp.

 

Korreksjon: Følgende er å hente på Facebook:

 

Thanks to the Alien Dalvik layer (effectively, a translation layer which allows Android apps to run on non-Android Linux-based devices) many Android apps will run on Sailfish phones, along with the relatively few Meego apps out there – since Sailfish’s native apps are, as you may have guessed, coded in QT/QML.

 

Så der er det tekniske. Obs: "Unofficial Jolla Page".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jepp, I know! Lurer på når den blir tilgjengelig i Norge? 299 eur er ikke så dumt :) får refundert 100 eur når en kjøper limited edition + t-shirt: https://join.jolla.c...T_ONE-shirt.jpg

og limited edition other half.

 

Veit! Kommer til å gå for dette så fort de setter opp Norge. Har ventet på denne telefonen siden jeg først hørte om at Jolla ble dannet. Så nå kommer jeg til å kjøpe mobilen uansett, meeeeen hadde vært moro å fått forhåndsbestilt den med det lille ekstra stæsjet. :)

Lenke til kommentar
Jepp, I know! Lurer på når den blir tilgjengelig i Norge? 299 eur er ikke så dumt :) får refundert 100 eur når en kjøper limited edition + t-shirt: https://join.jolla.c...T_ONE-shirt.jpgog limited edition other half.
Veit! Kommer til å gå for dette så fort de setter opp Norge. Har ventet på denne telefonen siden jeg først hørte om at Jolla ble dannet. Så nå kommer jeg til å kjøpe mobilen uansett, meeeeen hadde vært moro å fått forhåndsbestilt den med det lille ekstra stæsjet. :)

 

hvilken pakke prøvde du å bestille? I India er kun mulig å bestille den billigste ifølge facebook sidene.

Lenke til kommentar

Nei nå har jeg vært ute på nette og sett på det jeg kan rundt Jolla og Sailfish og mitt inntrykk er at både mobilen og OS'en er utrolig dårlig i forhold til N9 og MeeGo OS'en. Her må Jolla tenke seg om før de prøve seg med dette. Først må hardwaren (elektronikken) oppgraderes slik at den står i forhold til dagens high end mobiler. Designet må revurderes den er rett og slett stygg og lite elegant. Selve OS'en vel har ingen ting tilfelles (fra en bruker ståsted) med MeeGo. Demo'er som jeg har sett hittil viser hvor lite igjennom tenkt systemet UI'en er.

 

Nei dette kjøpe jeg ikke. :-)

 

Lenke til kommentar

Nei nå har jeg vært ute på nette og sett på det jeg kan rundt Jolla og Sailfish og mitt inntrykk er at både mobilen og OS'en er utrolig dårlig i forhold til N9 og MeeGo OS'en. Her må Jolla tenke seg om før de prøve seg med dette. Først må hardwaren (elektronikken) oppgraderes slik at den står i forhold til dagens high end mobiler. Designet må revurderes den er rett og slett stygg og lite elegant. Selve OS'en vel har ingen ting tilfelles (fra en bruker ståsted) med MeeGo. Demo'er som jeg har sett hittil viser hvor lite igjennom tenkt systemet UI'en er.

 

Nei dette kjøpe jeg ikke. :-)

 

Nå skjelver nok Jolla i grunnvollene tenker jeg. Du skal bare se de ringer deg for å konsultere en virkelig ekspert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært på nettet og sett det Konrad her har sett, men med tanke på at Sailfish skal være mer åpent enn MeeGo, så bør det være mulig for Konrader å selv forbedre de delene de ikke liker. Qt er ganske enkelt å programmere i...

 

Hvor fikk dere €299 fra? Såvidt jeg forstår, får dere en €100 voucher hvis dere kjøper "preorder number"-pakken til €100. Dermed så koster vel telefonen €100 + €399 - €100 = €399...?

Lenke til kommentar

hvilken pakke prøvde du å bestille? I India er kun mulig å bestille den billigste ifølge facebook sidene.

 

Prøver selvsagt samme pakke som deg. Limited edition med 100€ voucher.

 

 

Hvor fikk dere €299 fra? Såvidt jeg forstår, får dere en €100 voucher hvis dere kjøper "preorder number"-pakken til €100. Dermed så koster vel telefonen €100 + €399 - €100 = €399...?

 

Telefonen skal koste 399€. Vi betaler 100€ nå, for å få 100€ avslag på telefonen når den slippes.

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Å hærregud så awesome ='D *hyl*

Håper de har tatt med seg det jeg savner aller mest fra min N9! Swipe var helt fantastisk måte å bruke telefonen på. Strøyk man ned over skjermen lukket man appen og strøyk man til siden så fikk du frem menyen. Syns android er så unødvendig knotete

Lenke til kommentar

Å hærregud så awesome ='D *hyl*Håper de har tatt med seg det jeg savner aller mest fra min N9! Swipe var helt fantastisk måte å bruke telefonen på. Strøyk man ned over skjermen lukket man appen og strøyk man til siden så fikk du frem menyen. Syns android er så unødvendig knotete

 

Da vil du like Z10 fra Blackberry.

Lenke til kommentar

Det ble vel i sin tid skrevet at Telenor hadde sikret seg eksklusiv avtale på N9. Men det brydde jo ikke Dustin, NetOnNet eller de andre utenlandsbaserte nettbutikkene seg noe særlig om, så de la ut N9 til bestilling lenge før release. Og det var vel bare noen dager før de andre norsk-baserte gjorde det samme...

 

Ellers så debuterte Nokia N9 vel med 64GB-versjonen og da til nesten fem og et halvt tusen. Forøvrig kan du fortsatt finne en N97 som lagervare, men å finne en N9 16GB er verre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ja det er jo riktig alt du sier her, men likevel, i starten før den kom i butikkene var det en liste over land den skulle selges i. Norge var ikke et av dem. Det ble ganske fort rettet opp fra nokia norge sin side. Uansett fant den jo veien verden rundt, til de intereserte som ville ha den.

Har 64 gb i drift ennu. Og n900 prøver jeg også å bruke ganske mye. Den har fremdeles tvillingsim'en min. Og så en ubrukt n9 16gb som bare ligger der..burde vel gitt den bort til noen som kansje tok den i bruk...

Vel. Alt dette har har vel fint lite med Jolla og sailfish å gjøre..sorry for off topic ;-)

Lenke til kommentar

Min N900 døde bade-døden; GPS, bluetooth og WiFi virker ikke, og den trøbler litt med å starte lading. Ellers virker telefonen. Likevel ikke så verst med tanke på at telefonen falt i vannet og kortslutta, og det er spor etter vann på kretskortene. Den kan fortsatt ringes med.

 

N9 kjøpte jeg ikke, hovedsaklig mest på grunn av at Elop hadde annonsert at MeeGo skulle dø uansett hvor mye den solgte.

 

Relevansen her er jo at Jolla er arvtakeren til N9. Jolla vil sikkert bli tilgjengelig til Norge i relativt god tid, det er jo enda lenge til shipment. Men Jolla har nok logistikkutfordringer som det lille firmaet de er, tipper at det er en av grunnene til at de hentet den nye CEO'en fra en logistikkorganisasjon.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg tror Nokia angrer dypt på at de ikke laget Android-telefoner da de hadde muligheten. Så langt har Windows-telefonene vært en flopp- i første kvartal 2013 hadde Microsoft bare 3 prosent markedsandel, mens Android lå på 75. Dette i følge Gartner Group, se http://www.gartner.c...room/id/2482816Jolla Phone vil bli et godt håndsett med et godt OS (Sailfish), akkurat som Nokia N9 var et godt håndsett med et godt OS (MeeGo). Men de vil aldri komme opp i en kritisk masse som vil true Android eller iOS. Dersom Jolla overlever året og klarer å holde seg flytende, tror jeg de vil bestå som et litt nerdete alternativ til de store aktørene, omtrent som Linux fungerer i dag. Og så vil mye av suksessen avhenge av app-økosystemet de klarer å skape, og at de mest populære appene blir å finne for Sailfish.

 

Hva mener du med nerdete alternativ som linux, du skrev akkurat at linux har 75% markedsandel ???

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...