Gå til innhold

Viste frem den første Jolla-mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sendte like godt en mail ang.preorder i norge.

Fikk dette svaret som ser ut til å bli sent automatisk ut når man gjør en sånn henvendelse:

Hello!

Thank you for your interest in Jolla! AND for sharing some Jolla Love!

We have recevied your query and ask you to bear with us as we process it.

This will take some time due to the overwhelming interest in the pre-order campaign.

YOU ROCK!

Sincerely,

Jolla Customer Care

Lenke til kommentar

Sendte like godt en mail ang.preorder i norge.

Fikk dette svaret som ser ut til å bli sent automatisk ut når man gjør en sånn henvendelse:

Hello!

 

Thank you for your interest in Jolla! AND for sharing some Jolla Love!

 

We have recevied your query and ask you to bear with us as we process it.

 

This will take some time due to the overwhelming interest in the pre-order campaign.

 

YOU ROCK!

 

Sincerely,

Jolla Customer Care

 

Sendte en mail selv en liten stund etter steamen. Fikk aldri noe svar om at jeg rocket. :(

Lenke til kommentar

En ekte nerdetelefon :-) som eier av n700, n900 og n9, så føler jeg at denne må jeg ha. Men, hoved-salgs/kjøps-argumentet her er at den kan kjøre android apps. Da faller egentlig hele greia litt i fisk for meg. Skal jeg hovedsakelig kjøre android apps, så kjøper jeg en android-telefon, helt idiot/fanatisk er jeg ikke. Jeg installerer ikke linux på pc`n heller hvis jeg likevel skal bruke bare Windows-programmer.

 

Venter og ser hvordan dette utvikler seg. Hardware keyboard vil forandre ting vesentlig for eksempel.

Lenke til kommentar

En ekte nerdetelefon, indeed.

 

Jeg gikk en annen rute, N810 - N900 - ZTE Blade (cyanogenmod Android) - LG 4X (Android 4). Og jeg har motsatt utgangspunkt for mine betraktninger.

 

Jeg er allerede på Android. Hvem sin feil er det? Nokia. Nokia bestemte at min neste telefon ikke ble en Nokia, gjennom å droppe de produktseriene som hadde verdier jeg liker. Jeg synes Maemo var fantastisk på mange måter, og lurer veldig på hvordan Maemo hadde blitt hvis det fikk blitt slipt til med faktiske brukere på det virkelige markedet i et par år. Men nå er jeg på Android-platformen og har bygget meg en ny verktøyskasse fra scratch her. Og nå har jammen meg mange flere enn meg laget seg en egen verktøykasse på sin smarttelefon etterhvert.

 

Jeg hadde ikke levna denne telefonen en sjanse i himmelen til å skape noen markedsandel om de IKKE støttet enten Android- eller IOS-apps. N900 hadde masse flott programvare. Jeg personlig hadde nok fortsatt vurdert denne telefonen om Jolla ikke hadde Alien Dalvik. Men jeg hadde ikke endt opp med å kjøpe den. Jeg synes Google Calendar virker dårlig nok på Android som det er, og hadde ikke stolt på miljøet rundt Jolla til å gjenskape de tjenestene jeg bruker like godt, raskt nok.

 

Det denne telefonen tilbyr er, sånn jeg ser det er:

1) Bakdeksler i mange farger. Jeg setter dette punktet først, fordi det er det som de pusha fokusen mot. Fine ord om Other Half, potensiale for at noen skal tilby Qwerty-tastatur i dekslet, men jeg tror det når jeg ser det. Maemo hadde pinadø så mye potensiale at det rant over, urealisert potensiale er verdiløst. Jolla heter det nå, men de har fortsatt ikke fått skikkelig landscape mode på startsiden...?

 

2) Et nytt brukergrensesnitt. Å bytte brukergrensesnitt er kult, men ikke grunnleggende viktig. Er ikke overbevist om at dette er fantastisk heller, why still no landscape!

 

3) En fleksibel plattform i bunn som kan støtte masse eksisterende PC-programvare - i motsetning til Android. Denne er hele grunnen til at jeg ønsker denne telefonen velkommen. Linux, Qt, her har vi hele Nokias opprinnelige strategi for å fikse Symbian^3 og putte Maemo/MeeGo på topp som de mest avanserte telefonene. It made sense to me then, it makes sense to me now.

 

4) Du får beholde verktøyene du allerede har. Alien Dalvik gjør at du kan bruke Android-apps.

 

Punkt 3) er strengt tatt det som er spennende med denne telefonen. Potensiale til å utnytte allerede eksisterende Unix og Linux-programvare, ekte programvare, ikke små reklame-apps. Sailfish befinner seg i gråsonen mellom mobiltelefon og PC, der N900 befant seg for noen sesonger siden. Men de er egentlig ikke alene om det lengre. IOS og Android er ikke helt der. Windows RT har tendenser og er også med på å viske ut denne forskjellen. Dessverre med å gjøre PC'er om til smarttelefoner og ikke omvendt. Så det tiltrekker ikke meg. Ubuntu Touch er også her, og kommer i salg ikke lenge etter (?) Jolla. Det kan bli spennende. Det samme kan eventuelt Tizen bli, som strengt tatt er tvillingen til Jolla, som har vokst opp i et annet, rikere hjem. Det kan bli bra, eller ikke.

 

Så punkt 3 er det som er spennende, men det punktet er de altså ikke lengre alene om å ville tilby oss. Derfor blir punkt 4 såpass viktig. Når jeg kjøpe Windows Mobile 6, følte jeg at jeg begynte helt på nytt. Når jeg kjøpte N900, følte jeg at jeg begynte helt på nytt. De som kjøpte N9 følte nok at de begynte helt på nytt. Når jeg kjøpte ZTE/Android 2, følte jeg at jeg begynte helt på nytt. Når jeg kjøpte LG/Android 4, følte jeg derimot at jeg oppgraderte! Jeg beholdt det jeg hadde/kunne, men hvert eneste verktøy i samlinga mi fungerte bedre. So much smarter! Her er det Jolla gjør noe jeg synes er lurt. Telefonen tilbyr fordelene jeg beskriver i punkt 3, men uten at jeg trenger å gi opp den verktøykassa jeg har bygget meg opp fra ZTE Blade og LG 4X. Android er et ålreit system, og jeg har funnet noen ålreite verktøy. Jeg vil gjerne forsikre meg om at jeg har disse også på min neste mobiltelefon.

 

Når alt dette er sagt, så er jo sånne ting som stylus- og hanskestøtte, hardware-tastatur og utseendet på telefonen lett like avgjørende for meg når jeg velger min neste fon.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...