Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon? Ubuntu eller Mint er ikke aktuelt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg griller alle som valser inn her, frekke og ignorante. Du skal se alt blir mye triveligere når slike kjedelige faktorer ikke er til stede.

 

Du kan alltids laste ned pakker manuelt og håndtere den biten selv. Men det er ingen grunn* til å gjøre det.

 

* I noen svært SVÆRT sære tilfeller er ikke ting pakket, men jeg tviler ganske hardt på at du har behov innen den kategorien.

 

Ok:

 

*Hvis jeg framstår som en ignorant person, så er det bare å beklage fra min side. Har hørt det før, så det var ikke meningen.

 

*Hvis dere syntes jeg var frekk når jeg sa at jeg ikke var interessert i å skifte måte jeg installerte pakker på så er det også å beklage fra min side. Faktum var at jeg var litt redd for å høre at jeg måtte skrive disk sgkødøgtlhfgkrclæyeewwwpxerøcuhu yksdlffg i terminal hver gang jeg skulle installere noe.

 

Vi kan gjøre en deal: Jeg slutter å være ignorant og frekk, og jeg lover å slutte å installere programmer manuelt og isteden bruke terminal, HVIS JEG SLIPPER Å BLI GRILLET HVER ENESTE GANG JEG SKRIVER ET INNLEGG, slik at vi som diskuterer kan ha en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar

God innstilling = god hjelp.

Diskusjon.no er et knall forum for Linux-hjelp med den rette holdningen :)

 

For å starte så kan jeg nevne at det er egentlig veldig enkelt å installere noe fra terminalen.

 

1. Start en terminal (Ctrl-Alt-T mener jeg å huske det er i Ubuntu)

2. sudo apt-get install firefox

sudo = kjør som admin

apt-get = pakkebehandleren

install = installer, mot parten er remove

3. Skriv inn ditt passord

Done.

Lenke til kommentar

 

Vi kan gjøre en deal: Jeg slutter å være ignorant og frekk, og jeg lover å slutte å installere programmer manuelt og isteden bruke terminal, HVIS JEG SLIPPER Å BLI GRILLET HVER ENESTE GANG JEG SKRIVER ET INNLEGG, slik at vi som diskuterer kan ha en saklig diskusjon.

Det blir ingen saklig diskusjon når presisjonsnivået ligger på "drit" og "fjas og tull". Om folk hopper av tråden din pga. holdninga di er det kun et problem for deg, så bare slå deg løs sånn sett, men prøv å vær mer spesifikk og konkret.

Lenke til kommentar

Det skjedde nå flere ganger enn rundt pakkebehandler-postene. Du spurte heller særlig om hvordan det ble gjort i terminal, og du hadde allered avvist software center (hvorfor, egentlig?)

 

Dersom du stiller skikkelig spørsmål i en fin tone skal du se at alt ordner seg. Det burde du gjøre uansett.

 

Ok. Da antar jeg at vi har en deal, jeg skal skjerpe meg, og så håper jeg at jeg slipper å bli grillet. Som en liten bonus skal jeg slutte å laste ned pakker manuelt. :p

 

Men hvordan får jeg installert Opera? Jeg prøvde sudo apt-get måten eller (Sudo yum install siden jeg bruker Fedora.) Men det gikk ikke. Hva skal jeg skrive i terminal her?

 

BTW så har jeg fått Wine til å fungere, og maken til genialt program tror jeg aldri jeg har sett.

Lenke til kommentar

Har du et problem med grafikkort-driverne så kunne du ha nevnt hvilket grafikkort du har, hva du har prøvd, og hva som har skjedd. Ubuntu blir ikke mye snappy om du kjører hardware-akselerert UI... De hadde vel en versjon som ikke krevde 3D-aksellerasjon som var en del mer responsiv, men det er vel ikke under utvikling lengre.

 

Det er vel også slik at om du ikke får inn driverne på en av de største distroene (i dette tilfellet Ubuntu), så vil du sansynligvis heller ikke finne grafikkort drivere ved å bytte distro. Dette gjelder selvfølgelig også ved å bare bytte vindus-behandler til LXDE, Mate eller <insert manager>... Systemet er fremdeles det samme, og alt kjører oppå x11 igjen.

 

 

Sett deg ned med en hvilken som helst distro. Gi den en del tid, forstå systemet (kommer naturlig etter en stund)... vend deg til å bruke det du har fått. En av de beste oppskriftene jeg har lest for å godkjenne en hvilken som helst Linux-distro er å glemme Windows (til en grad). Det er sterke forskjeller i hvordan systemene fungerer, men selvfølgelig en del likhet i UI-ene.

 

Angående den lappen på maskinen din: Min gamle bærbar har også en slik lapp (vel det sto "Designed for Windows Vista"), den kjører de fleste distroer fra samme tid UTROLIG MYE BEDRE enn Windows Vista, XP glir også MYE BEDRE...

 

----

Det største problemet med de fleste pakkebehandlerne jeg har testet er at mange ikke er multi-threadet, så de "låser seg" mens de søker... Herk. Ellers, så er det lite negativt å si om dem.

 

 

Par distroer som er relevante: OpenSUSE, LMDE (Linux mint debian edt.)

 

 

Føler meg pålagt å nevne at jeg har noe høy promille.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

 

Det blir ingen saklig diskusjon når presisjonsnivået ligger på "drit" og "fjas og tull". Om folk hopper av tråden din pga. holdninga di er det kun et problem for deg, så bare slå deg løs sånn sett, men prøv å vær mer spesifikk og konkret.

 

Mest frustrert var jeg på Unity, det skrivebordsmiljøet irriterte vettet av meg.

 

Jeg synes det var irriterende med fargene i systemet også, plagsomme som var vonde å se på. Dessuten fikk jeg et problem slik at det ble 50% norsk og 50% engelsk i systemet og dette ble også tungvint... Jeg beklager at jeg ikke begrunnet det, men siden det var så mange faktorer som spilte inn så syntes jeg det var enklere å skrive "fjas og tull".

 

Nå legger jeg meg imidlertid helt paddeflat på dette området.

Lenke til kommentar

Men hvordan får jeg installert Opera? Jeg prøvde sudo apt-get måten eller (Sudo yum install siden jeg bruker Fedora.) Men det gikk ikke. Hva skal jeg skrive i terminal her?

Opera er ikke i pakkebehandleren til hverken Fedora, debian og en hel masse andre distroer. Manuell installasjon er da alternativet. Du kan ikke stole helt og holdent på pakkebehandleren.

 

Manuell installasjon kan være klumeste i noen situasjoner, men i debian så gjør jeg det så enktelt som å bruke dpkg (kommandolinja).

 

Opera er bare å laste ned fra websiden:

http://www.opera.com...guide/?os=linux

For å så bruke pakkebehandleren for å installere den, "rpm -Uvh opera*.rpm" i ditt tilfelle.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Men hvordan får jeg installert Opera? Jeg prøvde sudo apt-get måten eller (Sudo yum install siden jeg bruker Fedora.) Men det gikk ikke. Hva skal jeg skrive i terminal her?

Lycantrophe har svart deg på dette, men generelt sett så holder ikke "Men det gikk ikke" for å gi noen hjelp.

Lenke til kommentar

Ok. Da antar jeg at vi har en deal, jeg skal skjerpe meg, og så håper jeg at jeg slipper å bli grillet. Som en liten bonus skal jeg slutte å laste ned pakker manuelt. :p

Men hvordan får jeg installert Opera? Jeg prøvde sudo apt-get måten eller (Sudo yum install siden jeg bruker Fedora.) Men det gikk ikke. Hva skal jeg skrive i terminal her?

Her kommer ulempen med å kjøre Fedora; såvidt jeg vet er ikke Opera pakket for Fedora (siden det er non-free software). Jeg anbefaler deg å bruke Firefox, men om du fortsatt vil ha Opera:

 

http://www.if-not-tr...s-red-hat-rhel/

Nå kommer vi til et punkt hvor jeg skjønner hvis du blir forvirret ;)

 

Pakkebrønnene til distribusjonene inneholder som regel fri programvare som er åpen kildekode. Det finnes vel noen unntak uten at jeg kommer på noen nå i farten.

 

Programvare som f.eks Opera, Chrome og en del annet er da ofte ikke å finne i disse pakkebrønnene av diverse grunner og må faktisk installeres manuelt. Da har du ofte (hvertfall på Ubuntu-baserte distroer) to alternativer. Du kan laste ned og installere en deb (ja, det var det vi snakket så stygt om at du gjorde i stad^^), og du kan legge til et repo (en kilde hvor programvare hentes fra) som inneholder programvare du ønsker. I Ubuntuverdenen kalles dette et PPA (personal packaging archive). Fordelen ved dette er at idet du har lagt til et ppa så har du igjen gitt pakkebehandleren din mulighet til å stå for oppdateringer og du slipper å gjøre noe manuelt. Det finnes også noen ulemper, men de er sjelden at de er så relevante for vanlige brukere så lenge du ikke legger til et tosifret antall av de.

 

Såvidt jeg husker så er prosedyren for Opera å laste ned en deb én gang også ordner den ppa og greier selv så du slipper å tenke på oppdateringer :)

Lenke til kommentar

#2: Farger kan forandres, de er ikke bundet til distro (eller miljø).

Det er riktig. Men fins det noe rikt utvalg av temaer til Unity? Før kunne man jo laste ned alskens Theme-pakker i bøtter og spann, ha roterende kuber og wobbly windows and whatnot med et par klikk ... mer psykedelisk enn de harde 60-åra, men det er visst gått over nå? Eller er det bare jeg som ikke følger med?

Lenke til kommentar

Det du gjør med PPA (som rent teknisk ikke er riktig; PPA er bare et spesialtilfelle) er å gi pakkebehandleren din et nytt sted å lete. Det kommer flere servere med distribusjonen din, men det er ingenting i veien for å legge til flere manuelt. Disse vil oppføre seg likt som de distroen din tilbyr deg.

Lenke til kommentar

Det er riktig. Men fins det noe rikt utvalg av temaer til Unity? Før kunne man jo laste ned alskens Theme-pakker i bøtter og spann, ha roterende kuber og wobbly windows and whatnot med et par klikk ... mer psykedelisk enn de harde 60-åra, men det er visst gått over nå? Eller er det bare jeg som ikke følger med?

Mja, det er noe. Du kan stort sett bruke gnome3-themes med stor suksess, men Unity tilbyr deg særdeles lite for å tilby de. Gnome3-devsa er heller ikke så glad i themes at det gjør noe, så det er stadig noe som brekker.
Lenke til kommentar

Må bare si at du slett ikke burde utelukke Linux Mint, vet ikke om du hat testet Mint med Cinnamon eller Mate, men er selv utrolig fornøyd med LMDE Mate, og tenker jeg blir her en stund. Det er noen bugs med Mint (Da illefall Debian edt.) hvor du da faller over på "default" vidusbehandler om du har installert Mate, og Cinnamon samtidig, men det er ikke værre en å slette Cinnamon om den ikke brukes.

 

Jeg er veldig gald i lite distraherende UI, og her topper mint fra grunnen av... Med litt enkel tweaking og designing så får du tilpasset systemet slik du vil ha det :) Det er veldig lettvekt, så vidt du bruker Mate (Hvor du da kan bruke gnome-temaer), alt føles veldig snappy, også på bærbar-pcene mine (som da er eldre maskiner).

 

Slik endte min LMDE (mate)-installasjon opp (+/- ett par endringer etter dette bildet):

200s17k.jpg

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...