Gå til innhold

[Løst] Irriterende USB 3.0 extender problem


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Har Pc'en stående under bordet, så USB 3.0 porten er da max langt unna og kjett å få tak på, kjøpte meg da en USB 3.0 extender slik at jeg bare har trekt den opp med skjermkablene og så kan jeg koble eksterne HDDs til den, MEN.

Av en eller annen grunn vil ikke det her fungere skikkelig, og jeg aaaner ikke hvorfor det ikke skal det. Jeg legger over filer, og noen ganger går den, ofte i ca, 155mb/s og noen ganger < 1mb/s, noen ganger bare stopper den opp midtveis også.

 

HDD fungerer helt fint hvis jeg plugger den direkte inn uten extenderen, hvordan i huleste er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke særlig smart å bruke en vanlig utvidelseskabel i USB om du skal ha såpass krevende maskinvare. Da er det jo klart at signalet vil falle ut, eller gi svært lave hastigheter til tider.

Måten du løser dette på er enten å godta at man har HDDen nærmere PCen, eller så kan man kjøpe seg en skikkelig utvidelse (aktiv) som også forsterker opp signalet. Kabelen som følger med HDDen din er ikke kort fordi det er praktisk, men også fordi det kan indikere litt på lengden som er praktisk å ha med enheten.

USB extension fungerer flott med lite krevende enheter, og med mus/tastatur går det ofte greit (noen få ganger kan det falle ut). Webcam gikk dog noe dårlig, og falt for ofte ut.

 

Eller når det er snakk om USB-enheter uten ledning, slik at kabelstrekket ikke blir lengre enn utvidelseskabelen. Eller så fungerer det naturligvis best om originalkabelen som skal ofrlenges er ganske kort.

Lenke til kommentar

Riktig. En slik kabel vil nok ikke fungere optimalt til ditt bruk nei. ;)

 

Det du er på jakt etter er nok heller en slik sak:

http://digitalimpuls...0000062024.aspx

:dremel:

 

Forsterker opp signalet og vil nok i praksis fungere nesten like bra som helt uten forlenger. (litt høyere responstid pga et ekstra ledd og lenger kabel, men det burde ikke ha noe å si i praksis)

 

Ellers kan også en bedre kvalitetskabel og/eller en kortere kabel gjøre det hele noe mer stabilt: http://digitalimpuls...0000060414.aspx

obs: Om det er bedre kvalitet eller ei vites ikke, men den er kortere i det minste. ;)

 

Edit: Eller så kan man bare skaffe seg et kabinett med USB i front. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

At det fantes aktive USB3-kabler ante jeg ikke - takk for info.

 

Hva den passive Akasa-kabelen angår, så har jeg bare hatt trøbbel med de jeg kjøpte til laptopen - Fresco Logic-kontrolleren i den er riktignok råtten, men de kablene var i beste fall ustabile, uansett hva jeg hadde i andre enden (minnepenn/ekstern disk med eget adapter, aktiv hub imellom, osv).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Seint svar men...kvaliteten på den kabelen ser ikke helt god ut, ikke lurt at kabelen er flat (flat kabel=dårlig kabel). Bruker en 1,5m extender kabel og den fungerer knall i alle fall. Har liggende mye kortere kabler (50cm) som ikke fungerer i det hele tatt, så må bare kjøpe til man finner en som fungerer. Forbasket irriterende (kan ikke ha vært testet i det hele tatt), men sånn har det blitt når alt lages i Kina.

Lenke til kommentar

Seint svar men...kvaliteten på den kabelen ser ikke helt god ut, ikke lurt at kabelen er flat (flat kabel=dårlig kabel). Bruker en 1,5m extender kabel og den fungerer knall i alle fall. Har liggende mye kortere kabler (50cm) som ikke fungerer i det hele tatt, så må bare kjøpe til man finner en som fungerer. Forbasket irriterende (kan ikke ha vært testet i det hele tatt), men sånn har det blitt når alt lages i Kina.

 

Jepp, kastet kabelen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...