Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Her er eksamensoppgavene mine:

D_Nynorsk.docx Det var vel denne oppgaven jeg var mest fornøyd med når det gjelder innholdet. Rakk dessverre bare å se over etter skrivefeil osv. i omtrent 15 minutt. Fikk 4

 

D_Bokmål.docx Denne var jeg absolutt ikke fornøyd med, men fikk overraskende nok 5

 

Synes du fortjente mer enn en 4er på nynorskoppgava! Bokmåloppgava var ikke rent dårlig den heller.

 

Når det er sagt så er jeg fortsatt irritert over at vi ikke fikk lov til å ha med minnebrikke. Skulle gjerne ha lastet opp mine oppgaver for å se hva andre synes om dem.

Endret av Gilatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fikk heller ikke bruke minnepenn, men jeg gikk på samme PC-en dagen etterpå og lastet stilene opp på Itslearning :)

 

Ah, det gir litt mer mening. Tror brukerne våre ble låst med en gang vi leverte, så jeg hadde ikke mulighet til å få tilgang til oppgavene uansett.

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som har oppgavene? Trenger de VIRKELIG, veldig misfornøyd med karakteren og skal derfor klage. Men for å begrunne i forhold til hva som sto i oppgava trenger jeg oppgavene så jeg ikke skriver noe feil i klagen eller klager på noe som egentlig ikke trengs å klage på.

TUSEN TAKK på forhånd!

Lenke til kommentar

Her er eksamensoppgavene mine:

D_Nynorsk.docx Det var vel denne oppgaven jeg var mest fornøyd med når det gjelder innholdet. Rakk dessverre bare å se over etter skrivefeil osv. i omtrent 15 minutt. Fikk 4

 

D_Bokmål.docx Denne var jeg absolutt ikke fornøyd med, men fikk overraskende nok 5

Jeg mener at karakterene var helt riktig satt.

Slik jeg ser det er det flere grunner til at du ikke burde forventet deg bedre karakter på nynorskoppgaven. Selve nynorsken din er bra, og du har få vesentlige skrivefeil. Jeg tror faktisk at rettskrivingen er en av de tingene som trekker opp. Det som derimot trekker ned er språket ditt og setningsoppbygningen din. Du starter for eksempel alt for mange av setningene dine med "eg", og det i seg selv bidrar til et kjedeligere språk og en dårligere tekst. Du er på den andre siden flink til å bruke metaforer og sammenligninger, det skal du ha. Likevel sitter jeg ikke igjen med mange inntrykk om hvordan omverdenen til hovedpersonen er. Dette er noe du bør tenke på til senere oppgaver. Gi leseren inntrykk! Få han/hun til å se for det du prøver å beskrive.

For at karakteren skulle blitt hevet et hakk burde du også fortalt mer om hovedpersonen. Leseren får lite informasjon om hvem han egentlig er. Det vi vet er vel egentlig at han er en superhelt... Det er helt greit at man ikke fokuserer så mye på fysiske kjennetrekk, men prøv å inkluder utfyllende tankereferat, som gjerne går litt dypere enn den situasjonen personen befinner seg i der og da. Få leseren til å bli kjent med personen.

Etter å ha lest oppgaven din sitter jeg med følelsen at du bare har beskrevet overflaten. Du hadde vært tjent med å gå litt dypere. På den måten hadde du fått leseren til å sitte igjen med flere inntrykk. Dette er nok dessverre ikke bedre enn en 4-er.

 

Når det gjelder hovedmålsoppgaven din er situasjonen en helt annen. Her har du et mye mer modent språk, og en god og variert setningsoppbygging. I tillegg har du med mye bra innhold, og gode poenger som argumenterer for de forskjellige synspunktene.

Jeg vil tippe at dette var en solid 5-er. Hadde det vært en tentamen skulle du ikke ha sett bort i fra en 5+. :)

Lenke til kommentar

Jo takk for tilbakemelding. :) Greia med at en kanskje får et litt vagt inntrykk av omverdenen er vel at jeg egentlig prøvde meg på en novelle (kompakt språk, mye mellom linjene...), men så ble det i stedet en slags rar miks av novelle og fortelling, hehe.

Angående bokmålen er jeg glad du likte den, spesielt med tanke på at jeg ikke følte den var spesielt bra selv. :)

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som har oppgavene? Trenger de VIRKELIG, veldig misfornøyd med karakteren og skal derfor klage. Men for å begrunne i forhold til hva som sto i oppgava trenger jeg oppgavene så jeg ikke skriver noe feil i klagen eller klager på noe som egentlig ikke trengs å klage på.

TUSEN TAKK på forhånd!

 

Du skal ikke begrunne klagen. Tenk hvor lang tid det ville tatt hvis fylkesmannen skulle lest igjennom flere hundre klager på flere sider? Dette er årsaken til at de sier at hvis du skal klage på karakter i skriftlig eksamen så skal ikke klagen begrunnes. Hvorfor du er misfornøyd er ikke relevant. Den utnevnende nemda vil selv vurdere om karakteren på din eksamen er urimelig satt eller ei. :wee:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei! Skal ha norsktentamen neste uke, der vi får oppgavene fra norsk eksamen 2013: Heilt Helt. Lurte på om noen har oppgavene på lur? (både oppgavene til sakpreget og skjønnlitterært)

Å gud når skal de endre det emnet der :p De har vell hatt det i ca 5 år nå :p Uansett, dere får vell et hefte, ville anbefalt deg å skrevet om noe inni der, kanskje noe samfunns-relatert om hvordan vi trenger helter, og hvor viktig det kan være med gode helter i forhold til pop stjerner som begynner å blir helter til for mange.

 

Eller så kan du jo skrive en skjønnlitterær historie om noe, men der bør du være litt forsiktig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...