Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde en utregning ja, men har den ikke tilgjengelig nå, kan dele den senere. Jeg konkluderte denne oppgaven slik at bedriften var tidligere i oppgaven ute etter å ha en fortjeneste på 55%. Utregningen jeg gjorde tror jeg tilsa at med 4000kr fikk bedriften en fortjeneste med 30 % (?), derfor så anbefalte jeg bedriften å ikke ta på seg dette oppdraget, da det ikke var nok lønnsomt.

Fink den samme totalprisen som du btw :-)

 

En bedrift bør alltid ta et oppdrag som er lønnsomt ved mindre den kan bruke den samme tiden og de samme ressursene på et annet oppdrag som er mer lønnsomt. Du gikk rett på limpinnen.

Lenke til kommentar

Resultat: 332 889,-

Fikk negativt dekningsbidrag på oppdraget på 4000,-

Hvordan løste dere føringen med Nina som skulle få forskudd på lønn? Debet 5000 og kredit 1920?

 

det var vel en egen konto for forskudd på lønn? Fant heldigvis en tilsvarende post i boka mi, så gjore bare slik det stod der. Husker ikke helt hva det stod.

Lenke til kommentar

Om jeg skal være ærlig gikk ikke denne så bra. Hadde litt uflaks med hvilke tall jeg brukte på kalkylen. Når de skal dømme hva er det viktigste, at man har riktig resultat eller at man forklarer valgene man gjorde, og at det er riktige valg men har vært uheldig med tallene man har brukt?

 

Og forøvrig på likviditetbudsjettet, opphevet dere arkbeskyttelsen?

Lenke til kommentar

Om jeg skal være ærlig gikk ikke denne så bra. Hadde litt uflaks med hvilke tall jeg brukte på kalkylen. Når de skal dømme hva er det viktigste, at man har riktig resultat eller at man forklarer valgene man gjorde, og at det er riktige valg men har vært uheldig med tallene man har brukt?

 

Og forøvrig på likviditetbudsjettet, opphevet dere arkbeskyttelsen?

 

Troooor ikke du kan oppnå 6 med bare forklaring, men likevel tror jeg at det er viktigst å kunne begrunne de valgene du har gjort! Så hvis du, som meg, går etter 4-5, så er nok muligheten der :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som synes eksamen i dag var forholdsvis grei, hadde dere orket å legge ut eksamensbesvarelsen deres her? Er rimelig interessert i å se hvor mye jeg fikk til, så jeg har en indikasjon på karakter...

 

Synes forøvrig produktkalkulasjonsoppgavene var verre enn ved tidligere eksamener, der man skulle kalkulere pris på produkt og ikke på timelønn osv.. Læreren hoppet over dette temaet i år i tillegg.

 

Likviditetbudsjett har jeg heller aldri satt opp, noen som er stødig på det som kan legge ut "fasiten"?

Heisann!

Hadde du hatt mulighet til å legge ut eksamensoppgavene her? Skal ha noen av oppgavene på en prøve imorgen, hvor det hadde vert greit å vite hva som kom! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

hei

jeg vil spørre deg om hvordan var eksamen?

var den banskelig eller? og hvordan gikk det i løpet av skoleårett? fikk du en sekser også?

er du en realist? hva er karakterene dine i de andre fag?

 

vær så snill, jeg trenger svar

 

Eksamen i seg selv var grei nok. I løpet av året har man gjort mange eksamensoppgaver, men det er alltid noen en twist på hvordan man skal gjøre oppgaven. Samtidig var det greie tema vi fikk, bortsett fra budsjetteringer som vi hadde noen dager før eksamen. :p

 

Økonomi er et fag som faller meg lett, og fikk 6 eller 6- på alle prøver i løpet av året med minimal innsats, og derav også 6 i standpunkt.

 

Jeg endte på totalt 56 studiepoeng (1 tilleggspoeng), men hadde ikke realfag utenom S1- og S2-matte. Jeg lærer lett, så logiske fag som sosiologi og psykologi passet fint for meg.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...