Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som synes eksamen i dag var forholdsvis grei, hadde dere orket å legge ut eksamensbesvarelsen deres her? Er rimelig interessert i å se hvor mye jeg fikk til, så jeg har en indikasjon på karakter...

 

Synes forøvrig produktkalkulasjonsoppgavene var verre enn ved tidligere eksamener, der man skulle kalkulere pris på produkt og ikke på timelønn osv.. Læreren hoppet over dette temaet i år i tillegg.

 

Likviditetbudsjett har jeg heller aldri satt opp, noen som er stødig på det som kan legge ut "fasiten"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk 334,5 kr som timespris på oppgave 2.

 

Godt å høre Cepolli! Fikk det samme :)

 

Totalpris for reparasjon av 20 par sko inkl mva fikk jeg 4687,5 eller noe i den duren.

 

Når de ikke ville betale mer enn 4000, fant jeg ut at dette ikke var lønnsomt? Noen som har en bra utregning på dette?

Lenke til kommentar

Til dere som synes eksamen i dag var forholdsvis grei, hadde dere orket å legge ut eksamensbesvarelsen deres her? Er rimelig interessert i å se hvor mye jeg fikk til, så jeg har en indikasjon på karakter...

 

Synes forøvrig produktkalkulasjonsoppgavene var verre enn ved tidligere eksamener, der man skulle kalkulere pris på produkt og ikke på timelønn osv.. Læreren hoppet over dette temaet i år i tillegg.

 

Likviditetbudsjett har jeg heller aldri satt opp, noen som er stødig på det som kan legge ut "fasiten"?

 

Har dessverre ikke besvarelsen min, da jeg er privatist og ikke brukte egen pc. Men selv om jeg synes den er grei, så får jeg ikke 6. Synes den var grei ut i fra mitt utgangspunkt :)

 

Var det noen som brukte ferdigmodell på priskalkulasjonen? Jeg brukte bare en mal som stod i boka i allefall! håper det var greit.

Lenke til kommentar

 

 

Godt å høre Cepolli! Fikk det samme :)

 

Totalpris for reparasjon av 20 par sko inkl mva fikk jeg 4687,5 eller noe i den duren.

 

Når de ikke ville betale mer enn 4000, fant jeg ut at dette ikke var lønnsomt? Noen som har en bra utregning på dette?

 

Hadde en utregning ja, men har den ikke tilgjengelig nå, kan dele den senere. Jeg konkluderte denne oppgaven slik at bedriften var tidligere i oppgaven ute etter å ha en fortjeneste på 55%. Utregningen jeg gjorde tror jeg tilsa at med 4000kr fikk bedriften en fortjeneste med 30 % (?), derfor så anbefalte jeg bedriften å ikke ta på seg dette oppdraget, da det ikke var nok lønnsomt.

Fink den samme totalprisen som du btw :-)

Lenke til kommentar

På den første oppgaven hvor vi skulle timeprisen med 55% fortjeneste fikk jeg 334,51 kr. Der vi skulle regne ut den virkelige fortjenesten ble jeg litt usikker på hvordan jeg skulle gå fram, men det endte med at jeg brukte målsøking og fikk 41,39% - har ikke peiling om det er riktig...

 

Når det kommer til tilbudet om jobb fra Danseloftet la jeg fram ett pristilbud pålydende 3740 kr eksklusiv mva, 4681 kr inkl mva. Jeg skrev derimot at han burde ta på seg oppdraget til 4000 kr inkl. mva. For min del så jeg to grunner til det. Innbakt i timeprisen vi beregnet er det en fortjeneste. Fjerner vi denne fortjenesten vil vi kunne gi ett lavere tilbud som kun dekker direkte materiale og timepris uten fortjeneste. På en annen siden virker det for meg som Danseloftet har en form for organisert dansing som grunnlag for sitt virke. Om Olsen tar på seg jobben denne gangen til minimal fortjeneste vil det kanskje lønne seg over tid. En godt utført jobb kan gjøre at Danseloftet vil bruke han igjen, og er det god service og godt utført håndverk kan kanskje de som bruker danseskoene bruke Olsen til private formål og. Og viser det seg at Danseloftet blir veldig fornøyde, så kan det hende de vil betale mer i fremtiden.

 

Disse "vurder" oppgavene har alltid to eller flere sider, men man skal kunne score høyt på de så lenge man kan gi en god begrunnelse på hvorfor man velger det synet man gjør. Skriver nesten mer på økonomiprøver enn i norsk jeg... :wee:

Endret av TB-GORGONPLEX
Lenke til kommentar
På den første oppgaven hvor vi skulle timeprisen med 55% fortjeneste fikk jeg 334,51 kr. Der vi skulle regne ut den virkelige fortjenesten ble jeg litt usikker på hvordan jeg skulle gå fram, men det endte med at jeg brukte målsøking og fikk 41,39% - har ikke peiling om det er riktig... Når det kommer til tilbudet om jobb fra Danseloftet la jeg fram ett pristilbud pålydende 3740 kr eksklusiv mva, 4681 kr inkl mva. Jeg skrev derimot at han burde ta på seg oppdraget til 4000 kr inkl. mva. For min del så jeg to grunner til det. Innbakt i timeprisen vi beregnet er det en fortjeneste. Fjerner vi denne fortjenesten vil vi kunne gi ett lavere tilbud som kun dekker direkte materiale og timepris uten fortjeneste. På en annen siden virker det for meg som Danseloftet har en form for organisert dansing som grunnlag for sitt virke. Om Olsen tar på seg jobben denne gangen til minimal fortjeneste vil det kanskje lønne seg over tid. En godt utført jobb kan gjøre at Danseloftet vil bruke han igjen, og er det god service og godt utført håndverk kan kanskje de som bruker danseskoene bruke Olsen til private formål og. Og viser det seg at Danseloftet blir veldig fornøyde, så kan det hende de vil betale mer i fremtiden. Disse "vurder" oppgavene har alltid to eller flere sider, men man skal kunne score høyt på de så lenge man kan gi en god begrunnelse på hvorfor man velger det synet man gjør. Skriver nesten mer på økonomiprøver enn i norsk jeg... :wee:

 

Hehe,ja det er vurderingsoppgavene jeg satser på!! Hva fikk folket på resultat og balanse??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...