Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tatt økonomistyring som privatist, og har noen spørsmål ang eksamen.

Har forberedelsesheftet hvor det står at jeg skal registrere saldobalansen og klargjøre regnskapet for føring av bilag.. Hvilket kapittel står det om dette?

Har vært lite flink til å jobbe med faget ...

Lenke til kommentar

Har sittet å puslet med saldobalansen i ferdigmodellen for føring av regnskap nå. Er det andre som også har satt opp et foreløpig regnskap (hendelsene og endringene kommer selvsagt i morgen), men er greit å ha satt opp alt riktig før eksamen starter?

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan jeg gjør det generelt med mva. (utg og inng) og mvaoppgjør?? Er privatist og har ikke hatt dette faget siden 08/09!

MVA-oppgjøret blir gjort opp etter sin periode, det vil med andre bety at det som står på kontoen for "MVA-oppgjør" er det som skal betales inn (september og oktober). MVA-inngående og MVA-utgående som du har i forberedelsen kommer fra november og skal sammen med desember danne grunnlaget for MVA-oppgjør 6. termin - postering som kommer 31.12.

 

noen som vet hvor jeg kan finne oppgavene til eksamen 2009 finn blomster?

Du finner tidligere eksamensoppgaver her; https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV

Husk passordet "Eksempel" - viktig med stor e!

 

Har tatt økonomistyring som privatist, og har noen spørsmål ang eksamen.

Har forberedelsesheftet hvor det står at jeg skal registrere saldobalansen og klargjøre regnskapet for føring av bilag.. Hvilket kapittel står det om dette?

Har vært lite flink til å jobbe med faget ...

Avhengig av hvilken bok du har, men det står tidlig i boka fordi det er veldig sentralt i faget. Kan du ikke gjøre det uten hjelp fra boka kan du like godt være hjemme i morgen.

 

Har sittet å puslet med saldobalansen i ferdigmodellen for føring av regnskap nå. Er det andre som også har satt opp et foreløpig regnskap (hendelsene og endringene kommer selvsagt i morgen), men er greit å ha satt opp alt riktig før eksamen starter?

Jeg har ført inn saldobalansen i regnskapsmodellen som vi bruker og gjort klar den. Greit å være ferdig med det man kan før selve eksamen starter. Vi vet også at det vil bli noe med "Forskudd lønn", så det kan være greit for folk å friske opp hvordan man fører det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MVA-oppgjøret blir gjort opp etter sin periode, det vil med andre bety at det som står på kontoen for "MVA-oppgjør" er det som skal betales inn (september og oktober). MVA-inngående og MVA-utgående som du har i forberedelsen kommer fra november og skal sammen med desember danne grunnlaget for MVA-oppgjør 6. termin - postering som kommer 31.12.

 

 

 

Takk :) vil det si at jeg ikke trenger å bry meg om det som står på oppgjørskontoen i saldobalansen? Og at det sannsynligvis vil komme mvatall for desember, som, sammen med tallene i saldobalansen, skal "gjøres opp"? Hadde du giddet å skrive opp hvordan man utfører dette oppgjøret? Har prøvd å forstå det som står i boka, men det gir liksom ikke helt mening.. :/

Lenke til kommentar

Du får ikke gjort noe med oppgjørskontoen før du får beskjed i oppgaven om å ta MVA-oppgjøret for 5. termin (september og oktober). Det vil bli kjøp og salg i desember, og disse tallene sammen med 2700 og 2710 vil danne MVA-oppgjøret for 6. termin (november og desember). Jeg skal på jobb nå, men kan skrive det opp i kveld om det fortsatt er behov :)

 

Tips: Om man bruker en modell som har en omsetningsoppgave innebygd må man huske å føre inn inngående og utgående MVA (2700 og 2710 fra saldobalansen). Den til Økonomiforlaget gjør ikke dette av seg selv, og man må gjøre det selv!

Lenke til kommentar

Du får ikke gjort noe med oppgjørskontoen før du får beskjed i oppgaven om å ta MVA-oppgjøret for 5. termin (september og oktober). Det vil bli kjøp og salg i desember, og disse tallene sammen med 2700 og 2710 vil danne MVA-oppgjøret for 6. termin (november og desember). Jeg skal på jobb nå, men kan skrive det opp i kveld om det fortsatt er behov :)

 

Tips: Om man bruker en modell som har en omsetningsoppgave innebygd må man huske å føre inn inngående og utgående MVA (2700 og 2710 fra saldobalansen). Den til Økonomiforlaget gjør ikke dette av seg selv, og man må gjøre det selv!

 

Okei, takk :D skjønner litt mer nå:)

Lenke til kommentar

Om noen fortsatt lurer på føring av MVA:

 

Saldobalanse

 

Kredit 2700 - utgående MVA (fra november)

Debet 2710 - inngående MVA (fra november)

Kredit 2740 - Oppgjørskonto MVA (5. termin)

 

Posteringer

 

10. desember; betaling 5. termin

Debet 2740 (Oppgjørskonto) - Kredit 1920/2380

 

31. desember; overføre MVA til oppgjørskonto (6. termin)

Debet 2700 (utgående MVA) - Kredit 2740

Debet 2740 - Kredit 2710 (inngående MVA)

 

For å finne hvilke summer man skal bruke på 2700 og 2710 kan man se nederst i regnskapsmodellen til Økonomiforlaget, eller rett og slett plusse sammen manuelt.

Sent på kvelden, men tror dette skal være riktig :)

 

edit: Det vil selvsagt bli mer inngåene og utgående MVA enn det som er oppgitt fra november, men jeg regner med at alle bruker en modell som regner ut dette av seg selv.

Endret av TB-GORGONPLEX
Lenke til kommentar

Om noen fortsatt lurer på føring av MVA:

 

Saldobalanse

 

Kredit 2700 - utgående MVA (fra november)

Debet 2710 - inngående MVA (fra november)

Kredit 2740 - Oppgjørskonto MVA (5. termin)

 

Posteringer

 

10. desember; betaling 5. termin

Debet 2740 (Oppgjørskonto) - Kredit 1920/2380

 

31. desember; overføre MVA til oppgjørskonto (6. termin)

Debet 2700 (utgående MVA) - Kredit 2740

Debet 2740 - Kredit 2710 (inngående MVA)

 

For å finne hvilke summer man skal bruke på 2700 og 2710 kan man se nederst i regnskapsmodellen til Økonomiforlaget, eller rett og slett plusse sammen manuelt.

Sent på kvelden, men tror dette skal være riktig :)

 

edit: Det vil selvsagt bli mer inngåene og utgående MVA enn det som er oppgitt fra november, men jeg regner med at alle bruker en modell som regner ut dette av seg selv.

 

Takk :D lykke til i morgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...