Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg på når taklys slås av (tilfeldig)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et merkelig problem. På kontoret har jeg nylig satt inn en ny stasjonær PC. Dette er en kraftig maskin med eldste komponent fra august 2012.

 

Jeg har fått et veldig merkelig problem. Noen ganger (slettes ikke hver gang) slår maskinen seg på fra cold boot når jeg slår av taklyset på rommet. Dette har skjedd 3-4 ganger, og jeg har også greid å fremprovosere det. Det er akkurat som lysbryteren til taklyset "trigger" at maskinen skal skru seg på.

 

Hva i all verden kan dette komme av? Kan dette være farlig..?

 

Det elektriske anlegget i huset er helt nytt, da leiligheten var ny for under ett år siden. Det er bare et par uker siden vi hadde kontrollør fra Eidsiva innom som gikk over alle kurser/kontakter etc. Han meldte om ingen feil på anlegget.

 

Det er et asus sabertooth z77 hovedkort og en Cooler Master silentpro PSU om det er relevant.

 

Setter stor pris på gode svar!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan tenke meg er en form for jordfeil... Men dette er rart da denne kontrolløren burde funnet det ganske fort (om han ikke overså akkurat denne stikkontakten)

 

Prøv å plugge pcen inn ett annet sted, kan jo hjelpe.

 

Jordfeil er potensielt farlige, men jeg tviler på at du noen gang vil merke noe til dette, annet enn pc'en din :p

(Hvis det er det som er problemet da....)

 

Står pcen i nærheten av bryteren? Kan det virke som om lysbryteren er enten koblet rett før, eller rett etter stikken(som pcen står i nå) ?

Kan være at det er en løs leder som på en eller annen måte gir en puls noen ganger når du trykker.. Dette kan jo muligens påvirke strømforsyningen til å starte..

Endret av Titanium87
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. Skal forske litt videre på problemet. Det første jeg tenkte også var jordfeil, men sambo er sikker på at kontrolløren også gikk over den kontakten.

 

Vil ikke akkurat si at kontakten er i nærheten av bryteren. Er et lite rom, men likevel.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvordan det er med nye Asus-hovedkort, men på mitt gamle kan jeg gå inn i Bios og endre "Restore on AC Power Loss" til "Power Off". Da vil ikke PC-en skru seg på når strømmen kommer tilbake etter et strømbrudd. Kanskje dette vil hindre at PC-en skrur seg på hos deg når du slår av taklyset?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvordan det er med nye Asus-hovedkort, men på mitt gamle kan jeg gå inn i Bios og endre "Restore on AC Power Loss" til "Power Off". Da vil ikke PC-en skru seg på når strømmen kommer tilbake etter et strømbrudd. Kanskje dette vil hindre at PC-en skrur seg på hos deg når du slår av taklyset?

 

Sjekket denne innstillingen nå nylig, den sto på "off" :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...