Gå til innhold

Beste måten å finansiere studier på


Engm

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til UiS om jeg består eksamen nå i mai (noe som jeg mest sannsynligvis gjør) og har søkt studentbolig for en liten stund siden. Men som vi alle vet er det ikke akkurat nok studentboliger til alle. Og jeg vil da havne opp på privatmarkedet og det vil koste mer, trenger et par tips på hvordan jeg burde gå fram med tanke på å kanskje finne "roomate" eller jobb osv.

 

Noen som har tips eller vært i liknende situasjon?

 

Takker for all respons :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn et kollektiv, på hybel.no f.eks. Mange som legger ut på finn også. Jobb kan også være lurt å skaffe seg. Handler jo litt om prioritering, men de fleste klarer å jobbe annenhver lørdag eller noe i den duren. Du kan jo jobbe i helsesektoren (hjemmehjelp, sykehjem etc) eller i butikk. :)

Lenke til kommentar

Ingen problemer å jobbe MYE når man studerer dersom man ønsker det. Jeg har selv jobbet nesten hver dag de to første årene av bachelorgraden, og da lå jeg på nærmere A enn B i snitt. Det er bare å ha en bra prioriteringsplan, og greie å motivere seg til å jobbe med studiet etter jobb f.eks.

 

Ellers er det mange private kollektiv, som ikke hører til SiS, du finner mye på Hybel.no. Evt. kan du starte med privat, og vente til litt utpå høsten når folk begynner å falle fra, eller etter jul, og ringe SiS direkte.

Lenke til kommentar

Ellers er det mange private kollektiv, som ikke hører til SiS, du finner mye på Hybel.no. Evt. kan du starte med privat, og vente til litt utpå høsten når folk begynner å falle fra, eller etter jul, og ringe SiS direkte.

 

Hvordan er det å skaffe plass i kollektiv der? Er det mange søkere for hver plass, og må man være særlig sjarmerende på visningen for å komme inn i varmen?

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Ingen problemer å jobbe MYE når man studerer dersom man ønsker det. Jeg har selv jobbet nesten hver dag de to første årene av bachelorgraden, og da lå jeg på nærmere A enn B i snitt. Det er bare å ha en bra prioriteringsplan, og greie å motivere seg til å jobbe med studiet etter jobb f.eks.

At du jobber hver dag og likevel ligger på A i snitt forteller meg at du enten har enorm arbeidskapasitet eller at du går et "billig" studie hvor karakterene henger lavt. Du kan ikke fortelle andre at det ikke er noe problem å jobbe mye og likevel henge med på studiene bare fordi du klarer det. De færreste vil klare å få gode karakterer samtidig som de jobber mye dersom de går et over gjennomsnittlig vanskelig studie. En normal student på et normalt studie vil ikke klare å jobbe heltid ved siden av studiene.

 

 

Tenkte på om man søker i etablerte private kollektiv. Siterte litt for mye.

Ja, du må nok kjempe om plassen dersom du søker privat kollektiv. Er ofte mange som er intresserte og de som bor der fra før velger gjerne folk de tror de kommer godt overens med. Spesielt ved studiestart er det nok stor konkurranse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kondolerer over at du har valgt Stavanger. Fin by og alt, jeg er derfra selv, men boligprisene er helt forferdelige -- det gjelder også leie. Du må enten jobbe deltid i tillegg til å være heltidsstudent, og/eller jobbe hele sommerferien og spare alle pengene, for så å spre dem over de neste ti månedene av året.

Lenke til kommentar

Ingen problemer å jobbe MYE når man studerer dersom man ønsker det. Jeg har selv jobbet nesten hver dag de to første årene av bachelorgraden, og da lå jeg på nærmere A enn B i snitt. Det er bare å ha en bra prioriteringsplan, og greie å motivere seg til å jobbe med studiet etter jobb f.eks.

 

Ellers er det mange private kollektiv, som ikke hører til SiS, du finner mye på Hybel.no. Evt. kan du starte med privat, og vente til litt utpå høsten når folk begynner å falle fra, eller etter jul, og ringe SiS direkte.

 

At du jobber hver dag og likevel ligger på A i snitt forteller meg at du enten har enorm arbeidskapasitet eller at du går et "billig" studie hvor karakterene henger lavt. Du kan ikke fortelle andre at det ikke er noe problem å jobbe mye og likevel henge med på studiene bare fordi du klarer det. De færreste vil klare å få gode karakterer samtidig som de jobber mye dersom de går et over gjennomsnittlig vanskelig studie. En normal student på et normalt studie vil ikke klare å jobbe heltid ved siden av studiene.

 

SPRCO: 5-årig master i petroleum. Går helt fint.

 

Jeg hadde strøket i alle fag om jeg hadde hatt en jobb samtidig som jeg tok det studiet her jeg går. Må tydeligvis være langt mindre innleveringer på lignende studier i Norge enn det er her.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Generelt, hva er best av å leie privat eller studentbolig?

 

Jeg har ikke søkt studentbolig, så jeg er vel for sent ute uansett. Skal bo i Bergen eller Oslo.

 

Du har fått gode tips allerede, TS. Å kjøpe leilighet sammen med foreldre hadde vært lurt om du får det til, men det er kanskje ikke så lett med dagens boligpriser.

 

Ellers anbefaler jeg deg å jobbe så mye som bare mulig i sommer slik at du har en god buffer til studiestart. Da kan du spe på med noen tusenlapper i måneden og sannsynligvis greie deg fint om du lever fornuftig og bor billig.

 

Ingen problemer å jobbe MYE når man studerer dersom man ønsker det. Jeg har selv jobbet nesten hver dag de to første årene av bachelorgraden, og da lå jeg på nærmere A enn B i snitt. Det er bare å ha en bra prioriteringsplan, og greie å motivere seg til å jobbe med studiet etter jobb f.eks.

 

Ellers er det mange private kollektiv, som ikke hører til SiS, du finner mye på Hybel.no. Evt. kan du starte med privat, og vente til litt utpå høsten når folk begynner å falle fra, eller etter jul, og ringe SiS direkte.

 

Kan du fortelle konkret hvor mye du faktisk jobbet og hva slags jobb det var?

 

Jeg har snakket med flere som har gått petroleumsteknologi og andre ingeniørstudium for den del og jeg har ikke inntrykk av at det kan kombineres med særlig mye jobbing om man ønsker å gjøre det bra.

 

Har du kanskje en suveren studieteknikk eller tar ting veldig lett?

 

Selv har jeg en svakere matematikkbakgrunn enn ønskelig etter mange års pause fra skolebenken, så jeg vet at det blir hard jobbing for å få en A eller B i matematikk. Tviler på jeg greier det om jeg skal jobbe særlig mye, selv om jeg burde jobbe mye med tanke på min økonomiske situasjon.

Lenke til kommentar

Generelt, hva er best av å leie privat eller studentbolig?

 

Det kommer an på hva du foretrekker. Studentboliger har lavere pris og du kan være sikker på at å ha en seriøs utleier, men på den andre siden passer det ikke for alle å bo i standardiserte rom på 10 - 14 m2 i ei blokk med studenter som fester mye, samt dele kjøkken og kanskje bad med en gjeng studenter som gjerne er på utveksling fra en annen kultur og byttes ut hvert semester.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det kommer an på hva du foretrekker. Studentboliger har lavere pris og du kan være sikker på at å ha en seriøs utleier, men på den andre siden passer det ikke for alle å bo i standardiserte rom på 10 - 14 m2 i ei blokk med studenter som fester mye, samt dele kjøkken og kanskje bad med en gjeng studenter som gjerne er på utveksling fra en annen kultur og byttes ut hvert semester.

 

Passer og passer. :)

 

Jeg er vel i en posisjon hvor jeg må ta til takke med det jeg får, men om det er en tusenlapp som skiller, så betaler jeg det for å bo litt bedre. Å dele kjøkken skal jeg nok greie, men eget bad hadde vært fint.

 

Jeg er bare usikker på hva som gir mest valuta for pengene.

 

Vet du (eller andre som leser) om det er mye som skiller Bergen og Oslo med tanke på bokostnader? I forhold til studier kan jeg velge fritt og heller egentlig mot Oslo da jeg alt bor her, men om det er betydelig forskjell på utgifter, så er det selvsagt avgjørende. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...