Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk ansvar for ektefelle ved separasjon/skillsmisse?


Anbefalte innlegg

Økonomidelen hadde ikke noen knapp for anonym så det måtte bli her.

 

Jeg har en mentalt syk ektefelle ifra USA. Vi har vært gift i rundt 10 år og det meste har vært bra til cirka de siste få årene hvor hun har gradvis har oppført seg mer og mer rart, paranoid, kjøpt masse rare og dyre ting vi ikke trenger med mer. Sexlivet er en saga blott, og hun sier at hun ikke vil være med meg lenger men bare vil være alene og driver og isolerer seg og vil ikke ha noe med omverdenen å gjøre. Dette har nå pågått over lang tid og jeg har forsøkt å få henne til å gå til lege og psykolog også videre men hun nekter all behandling. Jeg har av alt dette selv fått angstlidelse og dyp depresjon og orker ikke mer.

 

Så til poenget...

 

Hun skal besøke familien i statene om en måneds tid, og da vurderer jeg å be henne bli der.

 

Hva er mitt økonomiske ansvar for hennes gjeld ved en separasjon? Er hun ansvarlig for vår felles gjeld? Må det stå i begges navn for å være felles gjeld? Eller kan jeg bare slutte å betale regningene hennes når vi går hvert til vårt? Eller må det være et godkjent offentlig papir?

 

Takk :cry:Anonym poster: 43bdea3d267e349c30c4d4f2ba63f3fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomidelen hadde ikke noen knapp for anonym så det måtte bli her.

 

Jeg har en mentalt syk ektefelle ifra USA. Vi har vært gift i rundt 10 år og det meste har vært bra til cirka de siste få årene hvor hun har gradvis har oppført seg mer og mer rart, paranoid, kjøpt masse rare og dyre ting vi ikke trenger med mer. Sexlivet er en saga blott, og hun sier at hun ikke vil være med meg lenger men bare vil være alene og driver og isolerer seg og vil ikke ha noe med omverdenen å gjøre. Dette har nå pågått over lang tid og jeg har forsøkt å få henne til å gå til lege og psykolog også videre men hun nekter all behandling. Jeg har av alt dette selv fått angstlidelse og dyp depresjon og orker ikke mer.

 

Så til poenget...

 

Hun skal besøke familien i statene om en måneds tid, og da vurderer jeg å be henne bli der.

 

Hva er mitt økonomiske ansvar for hennes gjeld ved en separasjon? Er hun ansvarlig for vår felles gjeld? Må det stå i begges navn for å være felles gjeld? Eller kan jeg bare slutte å betale regningene hennes når vi går hvert til vårt? Eller må det være et godkjent offentlig papir?

 

Takk :cry:Anonym poster: 43bdea3d267e349c30c4d4f2ba63f3fd

Ikke skill deg i USA. I USA så blir menn ofte kjørt til helvete under seperasjon. å be henne bli i USA er risikabelt, fordi du risikerer å havne under amerikanske lover. I USA har man noe som kalles Alimony, noe som betyr at du må oppretholde hennes levestandard i f.eks. 5 år. De gir blaffen i om du ikke har muligheten til å oppretholde din levestandard. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å gi masse penger til en ekskone som hun egentlig ikke trenger, mens du sliter med økonomien.

 

Skill deg i Norge. Gjelden hennes er gjelden din. All gjeld som inngås i et ekteskap er felles gjeld. All formue som du har tjent i ekteskapet må deles. Dette kan betyr store summer om dere har vært gift lenge.

 

Jeg foreslår at du treffer en advokat før du skiller deg sånn at han kan finne ut mer om hva du må betale.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg vil nok anbefale å bruke en advokat for å få svar på spørsmålene dine.

 

Før det er mulig å gi noen råd må du gi mer opplysninger om dere har særeie på noen ting og om den ene tok med større verdier inn i ekteskapet enn den andre.

 

Hvis dere hadde likt utgangspunkt når dere giftet dere og ikke har særeie og en av dere heller ikke har fått/arvet verdier under ekteskapet tror jeg alt deles likt. Altså at du og din kone skal få halvparten av verdiene fra den andre.

 

Det er bare netto etter gjeld som skal deles. Det vil igjen si at dersom din kone har negativ formue (mer gjeld enn verdier) og du positiv formue, så får du ikke noe av henne, men hun får halvparten av din nettoformue.

Lenke til kommentar

Beklager at det var litt vagt ordlagt.

 

Vi har kun leid bolig og har bare løsøre som vi deler.

 

Det vi derimot har er noe forbruksgjeld, hovedsakelig på grunn av henne, men hvorav mesteparten står i mitt navn.

 

Det er kun jeg som har inntekt i dag og har hatt det de siste årene.

 

Så det jeg egentlig lurer på er hennes gjeld, altså den står i hennes navn. Er jeg ansvarlig for denne overhodet? Når vi er gift? Separert? Skilt? Eller er hun alene ansvarlig når jeg slutter å betale regningene hennes? Selv om vi fremdeles er gift? Eller lever adskilt? Anonym poster: 43bdea3d267e349c30c4d4f2ba63f3fd

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått lovene på området er hun alene ansvarlig for forbruksgjeld som står i hennes navn. Gjelden som står i ditt navn må du nok betale...

 

Ved skilsmisse blir det her bare deling av innbo/løsøre (medmindre du har noen eiendeler som ikke er særeie? Som f.eks. en bil eller hytte).

 

Edit:

 

Siden du har mer forbruksgjeld enn henne vil du få mer av innbo/løsøre siden gjeld trekkes fra før verdiene fordeles.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått lovene på området er hun alene ansvarlig for forbruksgjeld som står i hennes navn. Gjelden som står i ditt navn må du nok betale...

 

Ved skilsmisse blir det her bare deling av innbo/løsøre (medmindre du har noen eiendeler som ikke er særeie? Som f.eks. en bil eller hytte).

Det er ikke så enkelt. Kontoen kan stå i ditt navn, men hvis begge bruker kontoene eller de overfører mye penger mellom kontoene så blir de ofte delt.

 

I de fleste ekteskap spiller det i utgangspunktet ingen rolle hvilken ektefelle som tar opp lån, eller hvem som skal innfri gjelden. Økonomien er gjerne sammenblandet, slik at den enes gjeld i praksis også er den annens. Problemene dukker opp når Peder Ås bestemmer seg for å ta opp lån for å kjøpe drømmebilen, og Marte Kirkerud-Ås hiver seg på et cruise i det karibiske hav med venninnegjengen – på kreditt. Gjeld blir det også ofte krangel om i et skilsmisseoppgjør, da med omvendt fortegn. Ved gjeldsavleggelsen på skiftet er det nemlig for begge ektefeller om å gjøre å trekke fra så mye gjeld som mulig fra felleseiet, slik at det blir minst mulig som må deles med den annen.

Ektefeller kan i utgangspunktet ikke stifte gjeld med virkning for den annen.

 

http://www.advokat-h...ller-gjeld.html

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene så langt.

 

Men er det da slik at hvis hun flytter ut kan jeg rett og slett slutte å betale hennes regninger? Eller kan inkasso gå etter meg fordi vi fremdeles er gift på papiret? Anonym poster: 43bdea3d267e349c30c4d4f2ba63f3fd

Jeg er ganske sikker på at Inkasso ikke vil slippe deg unna. Spesielt om dere forblir gift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...