Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN leverandører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer jo an på om hva som er viktigst for deg med en VPN leverandør?

 

Jeg har testet privateinternetaccess og de suger på hastighet i alle fall (på min 70/10 linje). Testet en rekke leverandører og endte opp med at Astrill var de overlegne på hastighet på de fleste aktuelle servere.

IPvanish kom som nummer to og StrongVPN kom som nummer tre (men StrongVPN er skikkelig kjipe når det kommer til server bytter osv)

(testet også privateinternetaccess og HideMyAss)

 

Men er det å virkelig være super anonym ala terrorplanlegging så kommer vel hastighet langt ned på listen?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

øøøøø tror ikke jeg er i den katogorien du never der myhken, heldigvis.

Jeg tenker mer på å bruke det når/vis jeg trenger det, planlegger ikke å ha det oppe hele tiden.

Synes det er litt dumt at ingen har trial, men 1mnd betaling er jo langt i fra uoverkommelig.

 

Synes det ser ut som Astrill lagrer veldig mye vist jeg leser rikig.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Kommer jo an på om hva som er viktigst for deg med en VPN leverandør?

 

Men er det å virkelig være super anonym ala terrorplanlegging så kommer vel hastighet langt ned på listen?

 

Å bruke en VPN tjeneste som har gode privacy policies betyr ikke at man driver med terrorplanlegging..

 

Privacy er en universiell rettighet. Noe verken Astrills servere i USA eller HMA tilbyr da det er krav om å logge data om brukere i USA.

 

 

For å sammenligne packetsniffing og logging av datatrafikk kan vi se på postsystemet; Hvordan har dere likt at noen hadde åpnet all post som sendes til deg via postterminalen?

---

 

Mullvad.net har gratis trial, though de har servere i USA nå så husk å spesifisere hvilken server du vil bruke via deres klient.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Sier ikke at folk driver med terror planlegging, men at Astrill er godt nok for mange folk i Kina og Iran, der de faktisk kan bli drept eller fengslet for livet (og da snakker vi ikke "ferie" i Halden fengsel liksom) om de skulle bli tatt. Og er det trygt nok for folk i Kina og Iran så anser jeg det trygt nok for meg også.

 

Så får vel tiden vise om jeg tar helt feil ;)

 

Hastighetene er i alle fall på topp når jeg både laster ned ting fra bukta eller ser på Hulu+ eller Netflix USA.

Faktisk er den så på topp at jeg ikke gidder å slå av VPN når jeg laster opp/ned filer fra VPS serverne mine osv heller...

Lenke til kommentar

Man kan også leie en VPS (Virtual Private Server) og sette opp ens egen VPN server.

 

Det gir en del "tekniske fordeler" men anonymt blir det ikke, etter som den ip adressen som VPN serveren benytter står registrert på en selv. Innholdet i trafikken har en på den anne side for seg selv.

 

Det krever litt jobb (fikk jeg erfare) hvis man ikke har gjort det før, men det er ganske interessant å se hvordan det hele funker.

 

For en hundrelapp i mnd så kan man ha både VPN (med mulighet for mange tilkoblinger), webserver, ftp server, ssh server og hva man måtte ønske seg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 6 av mine VPS servere som OpenVPN servere, men Astrill fungerer jo mye bedre ved at man enkelt kan bytte servere til ulike land i forhold til hva man skal bruke VPN tjenesten til (f.eks jeg laster ned P2P fra Sverige eller Nederland, jeg ser på Hulu+ og Netflix fra USA og surfer fra Norge)

 

Hastigheten til f.eks Astrill er stort sett mye bedre enn VPS server hastigheten jeg får, og de fleste VPN tjenestene tilbyr ubegrenset med ned/opplastning mens VPS servere har begrenset med båndbredde per måned.

 

Hvilken VPN løsning har du installert på VPS serveren din? For så lenge TUN/TAP er aktivert på en OpenVZ server eller du bruker en KVM server er alt som skal til for å installere OpenVPN disse to linjene:

 

wget http://swupdate.openvpn.org/as/openvpn-as-1.8.4-CentOS5.i386.rpm

rpm -i openvpn-as-1.8.4-CentOS5.i386.rpm

Lenke til kommentar

Kommandoene over kan jo bare gjelde for en 32 bit Centos 5 Linux server.

 

Jeg kjører Centos 5 32 bit jeg også ja, men da jeg satte opp OpenVPN så mener jeg at jeg installerte den fra kildekode og kompilerte den på VPS'en. Synes å ha et svakt minne om at det var noe bugs med å få generert sertifikater og slike ting og å få dette til å virke. Oppsettet kjører ellers i routing mode. (TUN ikke TAP)

 

Det største problemet er i grunnen at det har kjørt feilfritt, for når det har gått et års tid uten feilretting, så har man jo glemt hele oppsettet. Hadde et par kommersielle VPN kontoer ved siden av i starten man fant ut at hjemmelaget fungerte vel så bra, så jeg beholdt det.

 

Farten er upåklagelig. Når det gjelder datavolum så har jeg vel ikke de helt store behov mht trafikkvolum.

 

Kjører også Asterisk telefoniserver på den samme VPN'en men det har i bunn og grunn ikke fungert så bra. Problemer med at "hardwaresynkronisering" ikke blir god nok slik at lyden blir uklar. Alt ennet enn iptelefoni kjører faktisk helt utmerket på VPS.

 

Det går forresten ellers fint å "switche" mellom flere OpenVPN servere fra gratisklienten til OpenVPN. Hadde flere servere kjørende i starten inklusive en i Norge, men gadd ikke å betale for dette, og kjører nå kun en server som "kan det hele" (Med unntak av å stå i flere land samtidig.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Tester ut Astrill, siden de hadde 7dagers trial.

Liker softwaren, lett og oversiktlig, med mange muligheter. og selv i trial er man ikke låst til servere i USA.

 

Måtte dog snakke med support hos de, da registreringssiden trodde jeg var bak en VPN/Proxy.

Så langt jeg kan lese meg til, lagrer de heller ingen logger, bortsett fra USA, ser det ut som.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om noen VPN tilbydere der man kan enkelt velge hvilke programmer som skal benytte seg av VPN og hvilke som skal ikke?

 

Er egentlig ikke så interesert i en løsning der alt går over VPN hele tiden, og jeg finner ingen enkel måte å konfigurere OpenVPN til dette.

Lenke til kommentar

Astrill sin klient har Applications Filter, men de er også den eneste jeg har funnt som har det, men de har en litt ullen registrering.

Får se litt på om en W7 eller W2K8 server spiser mindre resurser i VM enn OSX. (Som krever en del ram for ikke å hakke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...