Gå til innhold

Sånn er psykiatrien i Norge


Anbefalte innlegg

Ja. Det er for dårlig. Det tar alt for lang tid fra du søker om tilbudet til du får det, og så videre. Alt for mye overmedisinering som veldig ofte fører til katastrofale følger. Alt for mye inkompetent helsepersonell som sitter på DPS og skriver ut medisiner de umulig kan ha alt for mye kunnskaper om. osv

 

 

Skal man klandre menneskene for at de blir feilmedisinert også? At de blir anbefalt feil tilbud osv?

Skal man klandre mennesker som sliter og har det tungt og ikke har troen på dagens helsevesen?

 

 

 

Ja, sterkt uenige. Si meg: Støtter du oppom Nord-Koreas helsevesen også? :)

Det går jo så det suser det...

 

Nei. Det er nettopp i denne saken man skal klandre dem. De overmedisinerte vedkommende. Satt var uansvarlige, og satte vedkommende på medisiner hvor bivirkningene var økt sucidal tenkemåte etc.

 

Det er rett og slett det systemet du støtter som drepte henne. Uaktsomt drap....

 

Som sagt, du har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at man må prioritere forskning mer i statsbudsjettet, men nå er virkeligheten slik at noen ting er kompliserte, det er ikke noen systemsvakhet i seg selv at vi ikke vet alt.

 

AtW

Nei, det er helt andre faktorer som skaper svakhetene, og som gjør dette til et tungrodd byråkrati hvor pasientene (som virkelig ønsker hjelp) konstant blir satt på vent, og alt er svært langtekkelig. Når man i tillegg overmedisinerer og bruker feil medisiner, så er det selvsagt grunn til å uroe seg. En grunn til å engasjere seg og forsøke å gjøre tingene bedre. Det er selve systemet som har sviktet i denne saken i alle fall. Her setter man et menneske, på sterke medisiner uten at vedkommende er under observasjon. Det er uansvarlig. Er ikke meningen at passientene skal ha sykepleierutdanning eller legeutdanning å inneha absolutt kunnskap om de medisinene de blir servert heller. Men det virker som om dette nærmest er et krav, eller er nødvendig for at man ikke skal gå nedenom og hjem.

 

Som sagt, du har sikkert rett.

Den vet best hvor skoen trykker den som har den på :)

 

(eller hatt den på, i mitt tilfelle) :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Dem tror det vertfall selv, uten å vite hva andre har erfart i fra systemene (:

Noen er heldige, og får rett behandling med en gang nesten...

Det jeg mener, og har ment hele tiden, det er at norsk helsevesen er alt for raske til å skrive ut medisiner.

Det går nesten en sport i det. OM å gjøre å skrive ut så mange medisiner som overhodet mulig. Det er feil. Det er missbruk, både av skattebetalernes penger, men også en gambling med menneskers liv.

 

Det som er det drøye i denne saken er nettopp at medisinene hun fikk, førte til disse selvmordstankene, som igjen førte til handling kort etterfulgt av død. Jeg har selv benyttet meg av noen av disse medisinene, og fikk samme problem med selvmordstanker, som tiligere beskrevet i et svar til b3ta. =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Noen er heldige, og får rett behandling med en gang nesten...

Det jeg mener, og har ment hele tiden, det er at norsk helsevesen er alt for raske til å skrive ut medisiner.

Det går nesten en sport i det. OM å gjøre å skrive ut så mange medisiner som overhodet mulig. Det er feil. Det er missbruk, både av skattebetalernes penger, men også en gambling med menneskers liv.

 

Det som er det drøye i denne saken er nettopp at medisinene hun fikk, førte til disse selvmordstankene, som igjen førte til handling kort etterfulgt av død. Jeg har selv benyttet meg av noen av disse medisinene, og fikk samme problem med selvmordstanker, som tiligere beskrevet i et svar til B3ta. =)

 

Da går man etter legen som skrev dem ut og ikke etter hele systemet.

Lenke til kommentar

Da går man etter legen som skrev dem ut og ikke etter hele systemet.

Det gjelder DPS. Og det skjer over hele landet... Det er en overdreven bruk av medikamenter.

Systemet er for dårlig, da det ikke er noen kontroll, og noe som stopper feilmedisinering. Alt for lite oppfølging. I alle fall i dette tilfellet hvor det gikk så langt som det gikk. Det burde være strengere kriterier for å skrive ut medisiner. Mer observasjon. Osv. så man er tilnærmet 100% sikker på at man benytter seg av en riktig medisin. Når man setter på så mange medisiner, så vet man ikke hva som virker og ikke. Man har ingen som helst aning om hva som skjer. Det er mye. Medisinene interagerer med hverandre, og får mange uheldige bivirkninger. Og så er det individuelt hva vi trenger, tåler og så videre... Bivirkningene er er forskjellige. Når man har en cocktail av så mange medikamenter UTEN at man blir observert og har god oppfølging, så sier det seg selv at med disse bivirkingene som er beskrevet, at det fører til død i mange tilfeller.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det gjelder DPS. Og det skjer over hele landet... Det er en overdreven bruk av medikamenter.

Systemet er for dårlig, da det ikke er noen kontroll, og noe som stopper feilmedisinering. Alt for lite oppfølging. I alle fall i dette tilfellet hvor det gikk så langt som det gikk. Det burde være strengere kriterier for å skrive ut medisiner. Mer observasjon. Osv. så man er tilnærmet 100% sikker på at man benytter seg av en riktig medisin. Når man setter på så mange medisiner, så vet man ikke hva som virker og ikke. Man har ingen som helst aning om hva som skjer. Det er mye. Medisinene interagerer med hverandre, og får mange uheldige bivirkninger. Og så er det individuelt hva vi trenger, tåler og så videre... Bivirkningene er er forskjellige. Når man har en cocktail av så mange medikamenter UTEN at man blir observert og har god oppfølging, så sier det seg selv at med disse bivirkingene som er beskrevet, at det fører til død i mange tilfeller.

 

Det kan jeg i mange tilfeller være enig i. Men vedkommende må ønske å være innlagt for at dette skal fungere.

 

Dog synes jeg forslaget med å nekte medisin uten innleggelse var en god ide, men dette vil skape harnisk blant enkelte kretser, akkurat som at sånn systemet er idag skaper harnisk i andre.

Folk burde oppsøke hjelp proaktivt dersom dem ønsker det.

Lenke til kommentar

Det kan jeg i mange tilfeller være enig i. Men vedkommende må ønske å være innlagt for at dette skal fungere.

Altså. Helt i orden. Jeg er enig i det. Det går ikke ellers. Og jeg er liberaler som ønsker minst mulig tvang. MEN problemet i denne saken, altså hovedproblemet, var overmedisinering som førte til død. Det er svært alvorlig. Bivirkningene på disse gjorde at hun fikk selvmordstanker. Hadde hun ikke fått medisiner i det hele tatt, så ville hun kanskje ha overlevd... Hatt det vanskelig ja. Men mange av disse pillene gjør at man ikke tenker klart, og at man er mer åpen for selvmord, og har lettere for å tenke mye på døden etc. Det er skremmende.

 

Selvsagt er det mulig å ha selvmordstanker uten å være medisinert, men det var tross alt etter en lang tid med overmedisinering at hun begynte å få disse tankene, og valgte å ta sitt eget liv ved å oppsøke rusmiljøet og ordne en overdose med heroin....

 

Dog synes jeg forslaget med å nekte medisin uten innleggelse var en god ide,

:) Oppløftende å lese! Om ikke det, så i alle fall begynne i det små, og se hva som fungerer og hva som ikke fungerer så bra. Fjerne medisiner som man får flere bivirkninger av enn virkning etc. og prøve andre, i stedet for å bare kjøre på med medisiner. Det sier seg selv at det ikke er bra. Det høres ikke proffesjonelt ut heller.

 

Jeg hadde sterk tro på kompetansen til disse menneskene, og fikk sjokk da en overlege jeg traff noen år med helt riv ruskende gale medisiner, forklarte meg at det er i all hovedsak medisinene mine som skapte mesteparten av alt ubehaget jeg hadde...

 

Etter det har jeg vært ekstremt skeptisk. Han sa det selv: Dette er ikke bra for deg, så tok han for seg hver enkelt medisin og forklarte meg i detalj hvorfor. Så sa han at han ville plukke av meg alle de overflødige medisinene mine ... I etterkant ble det en tøff periode med avvending (noen av dem er sterkt avhengighetsskapende og skaper sterkere abstinenser enn tobakk (...)), men etter det ble livet til noe helt annet! Ting løste seg! Da hadde jeg gått mange mange år med disse medisinene...

 

Jeg var villig, mer enn villig, men systemet sviktet meg hele tiden i begynnelsen, og i lengere perioder så det utrolig mørkt ut. Sånn skal det jo ikke være? Man skal vel ikke være nødt til å kjempe for å få det man har krav på? Jeg mener at man i alle fall skal få den beste behandling mulig om man faktisk ønsker det selv. Det fikk jeg ikke før etter mange lange og smertefulle år.

 

Nå har ikke jeg noe problemer mer, med helsevesenet og sånt.

Men jeg ønsker ikke at andre skal måtte slite seg igjennom det samme, som det jeg måtte.

 

 

men dette vil skape harnisk blant enkelte kretser, akkurat som at sånn systemet er idag skaper harnisk i andre.

Tja, hvorfor det? Man ønsker overmedisinering og død da eller?

 

 

Folk burde oppsøke hjelp proaktivt dersom dem ønsker det.

Man burde begynne med aktiv dødshjelp i stedet. :)

Billigere og er mindre resurskrevende, samt krever mindre grubling og løsninger fra politikerne... (ironi)

 

Proaktivt. Vel hu jenta må ha vært proaktiv på den måten at hun spurte etter hjelp, ellers ville hun jo ikke fått alle medisinene hun fikk?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

:roll:

Tja. Kanskje litt å ta i da. Faktisk ønsker jeg ingen den sjebnen... Min verste fiende kanskje, men det er ikke deg da. ;) hehe... Uansett: Noen burde gjøre noe. Jeg snakket seinest med ei jente i går da jeg var på lillehammer... Hun også hadde opplevd å bli overmedisinert... Problemet hun hadde var spiseforstyrrelser, men hun hadde fått anti-psykotika og sånt, og en hel rekke andre medisiner som bare hadde sløvet henne ned... Jeg har selv vært innlagt (på flere steder), og selvsagt også snakket med svært mange mennesker i systemet og alle opplever de, de samme problemene...

 

Det burde faktisk bli mye strengere med utskrivning av medikamenter. I dag er det strengt på sentralstimulerende, men disse er jo absolutt ikke de mest farlige. De mest farlige er de medisinene som har økt risiko for selvmordstanker som bivirkning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tør ikke tenke på hva du hadde gjort om du skulle dele ut medisiner. Da hadde vi fått utallige slike tilfeller som du beskriver i første post. Heldigvis er de tilfellene du beskriver i første post i mindretall.

 

Jeg ønsker deg alt vel og håper du får en fantastisk vår og sommer.

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke tenke på hva du hadde gjort om du skulle dele ut medisiner. Da hadde vi fått utallige slike tilfeller som du beskriver i første post. Heldigvis er de tilfellene du beskriver i første post i mindretall.

 

Jeg ønsker deg alt vel og håper du får en fantastisk vår og sommer.

De tilfellene jeg beskriver i første post er ikke i mindretall. Dessverre.

Jeg ville ikke delt ut medisiner, før jeg hadde absolutt kunnskap, og jeg ville vært meget forsiktig om jeg skulle gjøre det.

 

Lige så kgun! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men dette

 

Håper du blir rammet hardt av depresjon og psykose på dine eldre dager, og at systemet svikter deg. Du fortjener det..

 

står vel fortsatt å lese i denne tråden selv om du modererer deg noe. Jeg gir deg et råd. Tenk deg om før du trykker enter tasten. Er du for heit i toppen får du holde deg borte fra nettet. Du og partiet du representerer tjener på det.

 

Det kommer sjelden noe godt ut av hevngjerrighet eller å ønske vondt over andre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva er det for et svar. Innbiller du deg at jeg forsvarer det? Mitt poeng er at du kan ikke generalisere ut fra enkelttilfeller.

Lenke til kommentar

Hva er det for et svar. Innbiller du deg at jeg forsvarer det? Mitt poeng er at du kan ikke generalisere ut fra enkelttilfeller.

Problemet er at Siljes historie er alt for vanlig i psykiatrien. Noe må gjøres med den overdrevne medisinbruken. Pasienter blir proppet full av potensielle farlige medikamenter og sendt hjem. Det er galskap. Og det er ironien i det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det for et svar. Innbiller du deg at jeg forsvarer det? Mitt poeng er at du kan ikke generalisere ut fra enkelttilfeller.

Jeg svarte ikke deg, ditt naut

 

 

Det blir nødvendigvis enkelttilfeller, når hele psykiatrien har pasienter som er enkelttilfeller. Det finnes kun enkelttilfeller! Men det skjer hele tiden, over alt, med svært svært mange mennesker!

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at Siljes historie er alt for vanlig i psykiatrien. Noe må gjøres med den overdrevne medisinbruken. Pasienter blir proppet full av potensielle farlige medikamenter og sendt hjem. Det er galskap. Og det er ironien i det hele.

Takk! Endelig noen som kommer med fakta! Og som ikke ror det vekk.

:) (Godt at det finnes slike mennesker også, og ikke bare sosialdemokrater som kgun som står opp å forsvarer systemet, når enkeltmennesker lider under det)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Takk! Endelig noen som kommer med fakta! Og som ikke ror det vekk.

:) (Godt at det finnes slike mennesker også, og ikke bare sosialdemokrater som kgun som står opp å forsvarer systemet, når enkeltmennesker lider under det)

  1. For n-te gang du kan ikke generalisere.
  2. Jeg forsvarer ikke systemet.
  3. Jeg har ingen illusjoner om at psykiatrien vil bli bedre med en borgerlig regjering, da den regjeringen lover at all verden skal bli bedre.
  4. Det er lett å "drive politikk" i opposjosjon når man ikke har budsjettansvar.
  5. En borgerlig regjering hvor FrP lover skattelette på 100 milliarder og Høyre 40 milliarder vil mangle penger til det meste.
  6. Noen på dette forumet tror tydeligvis på julenissen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...