Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støtedempere og fjærblad det samme?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite spørsmål. Forrige gang jeg var innom på EU-kontroll skiftet jeg begge støtdemperne på bilen bak. Nå når jeg har vært inn igjen så får jeg beskjed om brudd i begge fjærblad bak.

 

Er fjærblad det samme som støtdempere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, takk. Det er en Ford Focus 99 mod. Lurte litt på om støtdemperne hadde tatt kvelden etter kun to år, men det er vell ikke tilfelle da..

 

Hvor kritisk er det med brudd i fjærblad?

Skrevet

Det er vel en 2-er feil? Så kritisk er det at du ikke får bilen godkjent.

 

For å skifte dem på egenhånd trenger du et en verktøykasse med fastnøkler og en fjærklemme fra Biltema. Delen (en fjær per side og noen skruer om du er heldig) får du på Meca, Mekonomen, etc. Støtdemper på av fra topp eller bånn, avhengig av om fjæra står alene eller rundt demperen.

Skrevet

Jeg tror de mener at (spiral-)fjærene bak er knekt siden det ikke er bladfjærer (som består av fjærblader) på denne bilen. Det er ikke alltid så lett å se at en spiralfjær er knekt siden den gjerne knekker nede i fjærskåla.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror de mener at (spiral-)fjærene bak er knekt siden det ikke er bladfjærer (som består av fjærblader) på denne bilen. Det er ikke alltid så lett å se at en spiralfjær er knekt siden den gjerne knekker nede i fjærskåla.

Liten korreksjon. Focul (og de aller fleste andre personbiler) har SKRUfjærer, ikke spiralfjærer. Det er en vanlig missoppfatning, spiralfjærer finner du oftest i klokker som trekkes opp. Fjærer som komprimeres er skrufjærer. Men du har helt rett i at det er ikke behøver å være innlysende at en skrufjær er brukket.
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, vil bare si at det er ikke alltid det nøtter med fjærklemmer. Jeg kjøpte fjærklemmer på biltema til min Open Astra, men de passet rett og slett ikke inn rundt fjærene. Prøvde alle mulige kombinasjoner. Det jeg gjorte for å få de løs var å sette en jekk under hvert nav( der hjulboltene er) og løsnet begge bakdempere. Deretter senket jeg litt og litt på hver side helt til fjærene var løse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...