Gå til innhold

Frist på henting av førerkort?


s0lberg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Idag besto jeg oppkjøringen til klasse BE. Men da jeg ikke trenger klasse BE i umiddelbar framtid, så det jeg lurer på er:

 

Den lappen man mottar når man har bestått / ikke bestått en oppkjøring. Denne tar man med seg til biltilsynet og får utsendt et førerkort.

 

Men er det noen frist på når dette må gjøres?

 

PS: Er klar over at jeg ikke lovlig kan kjøre med den lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser kun to grunner til å vente:

1. Du ønsker ikke å betale de få hundrelappene det koster å få utstedt nytt førerkort akkurat nå.

2. Du skal til utlandet i løpet av den nærmeste uken, og har behov for å kjøre bil der. Dermed kan du ikke bruke det midlertidige førerbeviset du får mens du venter på ditt nye førerkort.

Lenke til kommentar

Det går sikkert greit å hente ut førerkortet på et senere tidspunkt, men det du må passe på er at oppkjøringen din er registrert i systemet deres som godkjent og at du har klasse BE der. Det er viktig å undersøke om alt er registrert riktig, når jeg kjørte opp til klasse B fremkom det at mørkekjøringen min ikke hadde blitt registrert riktig. Etter litt fram og tilbake diskusjon godtok de det. Det er lettere å rette opp slike feil i nåtid enn ettertid.

 

Du har uansett fem år på deg å hente ut førerkortet, dette følger av trafikkopplæringsforskriften §29-1 siste ledd:

 

Dersom praktisk prøve ikke er bestått innen tre år etter at teoretisk prøve er bestått, må kandidaten avlegge ny teoriprøve. Dersom førerkortet ikke tas ut innen fem år etter avsluttende prøve er bestått, må kandidaten avlegge ny avsluttende prøve for å gjenerverve føreretten. For personer som har bestått avsluttende prøve før 1. juli 2009 regnes femårsfristen fra 1. juli 2009.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Grunn til at jeg lurte på dette var at jeg egentlig ikke hadde tid til å fornye førerkortet, siden de stenger såpass tidlig på trafikkstasjonen. Men tok meg tid allikevel idag til å fornye førerkortet. Hun damen hos biltilsynet nevnte at jeg hadde tre år på å fornye førerkortet når jeg hadde bestått en førerprøve.

 

Men et spørsmål, jeg fullførte den obligatoriske opplæringen hos en trafikkskole før 19 januar 2013, men tok som sagt oppkjøringen etter denne datoen.

 

Følger jeg de gamle reglene før BE eller de nye? Og eventuelt hva er egentlig forskjellen på BE før 19 janaur og etter 19 januar?

Lenke til kommentar

De som tok det obligatoriske før 19. januar men oppkjøring etter kjører etter nye regler men med gammel opplæringsplan.

Det er i praksis svært liten forskjell på reglene.

Du kan med BE tatt etter 19. januar kjøre personbil med inntil 3500kg tillatt totalvekt på tilhengeren, mens du om du tok den før 19. januar kunne kjørt ubegrenset tilhengervekt.

 

I praksis vil dette si at du ikke kan kjøre en personbil med henger så tung at man må ha luftbremser (påbudt på tilhenger over 3500kg)

Det er noen få små semivogner som rammes av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...