Gå til innhold

Nå kommer gigabit-nettet til Norge


Anbefalte innlegg

hjelper jo lite med gigabit tilbud når mange ikke kan få fiber der de bor å teleselskapene ikke har planer om å bygge ut fiber der heller i nærmeste framtid

Ønsker du kanskje at man ikke skal teste dette, og ikke gi tilbudet til noen fordi du ikke får det?

Fiber kommer gradvis til å ta over sammen med trådløsteknologi som er minst like rask som LTE/4G.

 

Skal man få virkelig fortgang på utbyggingen så må man få politisk vilje og økonomisk støtte til raskere bredbånd. Men jeg kan aldri tenke meg at det blir prioritert støtte til annet enn de mest perfere distriktene.

 

Dermed ender vi som brukere opp med å betale for: Dial up, ISDN, ADSL, VDSL, DOCSIS og alle slike teknologier, før vi endelig får betale for fiber som burde vært lagt så tidlig som mulig. Det er tross alt det mediet som gir nok båndbredde på sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du kanskje at man ikke skal teste dette, og ikke gi tilbudet til noen fordi du ikke får det?

Fiber kommer gradvis til å ta over sammen med trådløsteknologi som er minst like rask som LTE/4G.

 

Skal man få virkelig fortgang på utbyggingen så må man få politisk vilje og økonomisk støtte til raskere bredbånd. Men jeg kan aldri tenke meg at det blir prioritert støtte til annet enn de mest perfere distriktene.

 

Dermed ender vi som brukere opp med å betale for: Dial up, ISDN, ADSL, VDSL, DOCSIS og alle slike teknologier, før vi endelig får betale for fiber som burde vært lagt så tidlig som mulig. Det er tross alt det mediet som gir nok båndbredde på sikt.

 

Ja, er jo fint med bedre tilbud.

 

Men det er utrolig kjipt når det bare er de som allerede har et godt tilbud som får de nye tilbudene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er 200m til EB/Altibox fiber fra huset mitt, men vil de gi oss fiber i gaten her med 20+ potensielle abonnenter som alle har meldt sin interesse? Nei da!

 

Mektig irriterende å sitte på drittlinje på 0.5 mbit/s opp mens alle som litt nærmere riksveien får opptil 100 mbit/s. Det burde stilles krav til dekning! Alternativt burde staten legge fiberen og leie den ut til en leverandør.

 

Dette høres da veldig ulikt Altibox. Har de gitt en begrunnelse?

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har postet dette men det trengs vist.

1 byte er 8 bit

Benevnelser: byte = B. bit = b

1Gb = 1024mb

1GB = 1000MB

 

Om jeg ikke husker helt feil.

 

Jeg synes også at de burde oppgradere selve infrastrukturen, sitter for øyeblikket med en 60år gammel telefonlinje med mye motgang som er klar til å pensjoneres.

Lenke til kommentar

Bra for utviklingens del, men jeg klarer ikke forstå at noen skulle ha behov for det. Man laster jo lett ned en 1080p på 15GB på 10/15min ish på en 100Mbps linje samtidig som man gamer med 40ms, null problem. Og jeg ler av majoriteten av de som gråter av lav opplastingshastighet, "ingen" som bruker det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, smell på med gigabitnett, jeg med min 100/100 får ikke de hastighetene jeg skal ha og betaler for. Jeg får 95/80, og jeg kan godta 95, men 80 syns jeg er dårlig. Så, altibox: gigabitlinje til Gressvik i Fredrikstad og jeg tester gjerne gigabitlinjene deres:P

Hvis en av følgende stemmer kan du ta deg en bolle:

1: Du er tilkoblet trådløst.

2: Du har ett 100Mbps nettverkskort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har postet dette men det trengs vist.

1 byte er 8 bit

Benevnelser: byte = B. bit = b

1Gb = 1024mb

1GB = 1000MB

 

Om jeg ikke husker helt feil.

 

Jeg synes også at de burde oppgradere selve infrastrukturen, sitter for øyeblikket med en 60år gammel telefonlinje med mye motgang som er klar til å pensjoneres.

 

Verdien gigabit er 1000 Megabit men kan også være 1024 i binærbruk, gibibit er alltid 1024. Og Gibibyte er alltid 1024 (GiB)

 

Utenom alle som benytter seg av private trackere, eller som synes det er koselig å dele etter dem har lasta ned fra public trackere.

 

Oh yeahhh!! Men ser mye mer bruk en det også, men blir en diger e-penis på private trackere ja..

Lenke til kommentar

Jeg stakkar har ikke kobber engang, vi får telefon gjennom gammel piggtråd og sauegjerder... Slutt å syt.

 

Men alvorlig talt, nå er det gravd grøfter mer eller mindre hele strekningen mellom meg og hovedsentralen i byen, kun en av grøftene ble det lagt fiberrør i, det er denne "framsyntheten" som trenerer utbyggingene mest. Hadde rørene blitt lagt, så kunne de trukket, og terminert hele strekket på noen få dager. Jeg sitter fortsatt på NextNet med ca 7-8M ned og 80-90K opp, med fire personer i husholdningen så skal det ikke mye til før det korker seg. Jeg skal skrive brev til kommune og foreslå at de utarbeide en plan for pliktig fremføring av rør i grøfter på aktuelle strekninger, jeg oppfordrer dere andre til å gjøre det samme. Jeg mener ikke at vi skal spamme kommunene land og strand rundt, men hvis vi er mange nok som henvender oss på fornuftig vis, så kan vi kanskje få dem til å forstå at dette er god, og billig politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har aldri skjønt hvorfor det ikke er noen statlige krav om å legge store rør når en først graver. Skikkelige rør som diverse andre senere kunne benyttet til å trekke sine egne kabler igjennom. Rør en visste hvor befant seg. Så kunne heller de ulike betalt litt leie for plass i rørene.

 

Kan ikke fatte at alt kaoset med "hver mann sin grøft" og "ingen vet hva andre bedriver" kan være mer samfunnsnyttig/effektivt. Der jeg jobber gravde de samme strekningen (ca 700 m) tre (3) ganger i løpet av 18 mnd. Nr. 3 gravde jo seff. over kabelen til nr 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...