Gå til innhold

Nå kommer gigabit-nettet til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tipper de tar blodpris uansett. 1500 kr per mnd.? Hvorfor er det så vanskelig å satse og sette en konkurransedyktig pris og skikkelig fart? Åja, stemmer det, vi bor i Norge der alt er for dyrt og vanskelig og ingen trenger mer enn til å lese VG.

 

Så du mener 1500,-/mnd for 1gbit opp og ned er dyrt? Sammenlign med Sverige (som generelt har lavere priser enn hva vi har) hvor du får opptil 1000/100 til 999,- SEK/mnd (Telia, hva de forskjellige operatørene tilbyr på de forskjellige bynettene aner jeg ikke). Hva i allverden forventer du til 1500,-/mnd egentlig?

 

 

EB kjørte vel ett pilotprosjekt med 1gbps linjer i Drammens-området for noen år siden? Utifra prislistene (http://fiber.ebnett.no/privat/internettpriser) dems er 1gbps hvertfall ett tilgjengelig produkt, men hva pris de tar tør jeg ikke spekulere i engang.

 

Ang. Altibox og priser generelt så skal vel Altibox sine priser gjelde for alle parterne dems, ikke bare de som er eid av Lyse/Altibox?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener 1500,-/mnd for 1gbit opp og ned er dyrt? Sammenlign med Sverige (som generelt har lavere priser enn hva vi har) hvor du får opptil 1000/100 til 999,- SEK/mnd (Telia, hva de forskjellige operatørene tilbyr på de forskjellige bynettene aner jeg ikke). Hva i allverden forventer du til 1500,-/mnd egentlig?

 

 

EB kjørte vel ett pilotprosjekt med 1gbps linjer i Drammens-området for noen år siden? Utifra prislistene (http://fiber.ebnett.no/privat/internettpriser) dems er 1gbps hvertfall ett tilgjengelig produkt, men hva pris de tar tør jeg ikke spekulere i engang.

 

Ang. Altibox og priser generelt så skal vel Altibox sine priser gjelde for alle parterne dems, ikke bare de som er eid av Lyse/Altibox?

 

En pris på 500 kr per mnd. hadde vært passelig for 1 Gbit. Men siden det er svært dårlig konkurranse om fiber her tillands, så kan man så og si sette hvilken som helst pris man vil.

 

Priser i andre land :

 

*Google Fiber (skal bygges ut i hele USA) - 1 Gigabit/s - 410 NOK pr. mnd.

*Telenor Sverige (Bredbandsbolaget) - 1 Gigabit/s - 800 NOK pr. mnd. og 100 Mbit/s for 300 NOK pr. mnd.(de tar 900 NOK for 70 Mbit/s her i Norge)

Lenke til kommentar

En pris på 500 kr per mnd. hadde vært passelig for 1 Gbit. Men siden det er svært dårlig konkurranse om fiber her tillands, så kan man så og si sette hvilken som helst pris man vil.

 

Priser i andre land :

 

*Google Fiber (skal bygges ut i hele USA) - 1 Gigabit/s - 410 NOK pr. mnd.

*Telenor Sverige (Bredbandsbolaget) - 1 Gigabit/s - 800 NOK pr. mnd. og 100 Mbit/s for 300 NOK pr. mnd.(de tar 900 NOK for 70 Mbit/s her i Norge)

 

I Japan kan du får til 300, men hva i all verden er poenget med denne sammenligningen!?

 

Sverige er et stykke unna oss i lønninger, prisnivå etc., så jeg tror du må se på litt mer enn en valutakalkulator.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Japan kan du får til 300, men hva i all verden er poenget med denne sammenligningen!?

 

Sverige er et stykke unna oss i lønninger, prisnivå etc., så jeg tror du må se på litt mer enn en valutakalkulator.

 

Det er alltid unnskyldninger. Men vi tjener ikke så mye mer enn Japanere eller Svensker at vi kan ta dobbel pris for dobbelt så lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid unnskyldninger. Men vi tjener ikke så mye mer enn Japanere eller Svensker at vi kan ta dobbel pris for dobbelt så lite.

Du kan jo ikke sammenligne tettbygde strøk med Norge. Greit at du har dine politiske holdninger, men du kan ikke forlange at andre leverer bredbånd til under kostpris. Mange kraftlag som leverer fibernett går faktisk med underskudd på fiberbiten.

 

528310_566201613413779_256371797_n.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En pris på 500 kr per mnd. hadde vært passelig for 1 Gbit. Men siden det er svært dårlig konkurranse om fiber her tillands, så kan man så og si sette hvilken som helst pris man vil.

 

Priser i andre land :

 

*Google Fiber (skal bygges ut i hele USA) - 1 Gigabit/s - 410 NOK pr. mnd.

*Telenor Sverige (Bredbandsbolaget) - 1 Gigabit/s - 800 NOK pr. mnd. og 100 Mbit/s for 300 NOK pr. mnd.(de tar 900 NOK for 70 Mbit/s her i Norge)

Source?

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke sammenligne tettbygde strøk med Norge. Greit at du har dine politiske holdninger, men du kan ikke forlange at andre leverer bredbånd til under kostpris. Mange kraftlag som leverer fibernett går faktisk med underskudd på fiberbiten.

 

528310_566201613413779_256371797_n.jpg

 

Har du kilde på det? De fleste kraftlag jeg vet om, tjener rått på monopolet sitt i den bygda de er plassert. Der jeg bor, ganske sentralt, er det kun Telenor som leverer fiber. En kamerat av meg som bor enda nærmere byen, har en annen lokal fiberleverandør som eneste tilbyder. Blodpris der også.

 

Det er ikke så mye politikken det står på, som på viljen og ønsket om bedre fiber. Og jeg snakker heller ikke om å skaffe fiber til hver en krink og krok i landet, men på de mest sentrale plasser som Oslo og Bergen og omegn. Dette er ikke vanskelig eller dyrt, det er bare få som ønsker å satse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.dagensit....icle1818518.ece

Denne rapporten er riktignok tre år gammel, men den forteller om store kostnader og endel tap.

 

Forøvrig leste jeg at det vil koste 15 milliarder å få fiber til hele Norge. Etter min mening burde vi ta oss råd til det, men det er jo ikke jeg som bestemmer :)

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.dagensit....icle1818518.ece

Denne rapporten er riktignok tre år gammel, men den forteller om store kostnader og endel tap.

 

Forøvrig leste jeg at det vil koste 15 milliarder å få fiber til hele Norge. Etter min mening burde vi ta oss råd til det, men det er jo ikke jeg som bestemmer :)

 

15 mrd er jo ikke store greiene, med tanke på hvor mye vi sløse på ulovlig innvandring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slutt med å blande inn alle mulige tåpelige sammenligninger. Verden er ikke perfekt og folk har alltid migrert. Det har faktisk vært en forutsetning for at vi har overlevd som art. Det er faktisk flere norsk-amerikanere enn nordmenn nå. Vi nordmenn må garantert flykte fra Norge en gang i framtiden pga ny istid. Spørs om noen vil ta imot de intolerante idiotene som er her pr dato... Folk som er livredde for alt mulig og skal sette opp barrierer overalt spyr jeg av.

 

"Jeg er liberal", la oss sette opp digre murer og lage enorme tollbarrierer.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

15 mrd er jo ikke store greiene, med tanke på hvor mye vi sløse på ulovlig innvandring.

Dette er det mest ubrukelige argumentet i hele tråden. Uansett hvordan en vender og vrir på det, å trekke inn innvandring her er så tullete at du herved har gjort alle dine andre argument betydelig mindre verdt.

 

Så, når det kommer til vilje så finnes den lite rent politisk. Når det gjelder finansielt så er det stort sett Altibox/Lyse som har sett lyset. På den andre siden, Lyse har ikke annen gammel infrastruktur de ønsker å melke som bare F, slik som GET og Telenor. Videre så har Lyse fått rammer fra eierkommunen til å drite en lang en i blårussen sine fanatiske tanker om at en skal tjene penger etter 3 år (ellers så er jo alt en skandale, bortkastede penger og en sikker undergang for hele verden). Defor har Lyse, i kraft av Altibox, kunne se ting i tiårs-perspektiv. Det er liksom denne immaterielle gevinsten i "herregud det er digg med ordentlig infrastruktur" som har fått råde grunnen i store trekk. (Unntatt når Høyre og FrP kommer snikende og mener at dette må overlates til private selskap... Hvor mye fiber har private selskap bygget i Norge? Nettopp!).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

http://www.dagensit....icle1818518.ece

Denne rapporten er riktignok tre år gammel, men den forteller om store kostnader og endel tap.

 

Forøvrig leste jeg at det vil koste 15 milliarder å få fiber til hele Norge. Etter min mening burde vi ta oss råd til det, men det er jo ikke jeg som bestemmer :)

 

Og denne rapporten viser alt som er galt med blårussen. Ta investeringen (for dette er en investering med levetid på langt over 100 år) og del de 30 000 per kunde på månedsrater over 20 år og det blir 125 kroner måneden brukerne må betale. 125 kroner! Juhuuuuuuu! Bare at Aarøenæs stiller spørsmål ved samfunnsnytten er så tragisk, patetisk og trangsynt at til og med en gjennomsnittlig molbo vil vri seg i angst over hvor korttenkt en må være for å tenke slike tanker.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...