Gå til innhold

Corsair H80i - 100grader HJELP


Smurflin96

Anbefalte innlegg

hei,

 

Nettopp installert H80ien jeg fikk idag, og jeg har problemer. For det første så kjører den på 50grader idle, og bare jeg launcher for eks. BF3, så flyr temperaturene rett opp. Har montert etter bruksanvisningen, så forstår ikke hva som er gale her?

 

Den bråker også noe helt vanvittig. har lastet ned CorsairLink, men finner ikke noe instillinger eller noe der.

 

HJELP?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så kjører du alt for høy overklokk

Eller så er den festet dårlig.

 

- Rask temperaturøkning betyr at det tvilsomt er vifter som er problemet, da det vil ta flere minutter før vanntempen øker SÅ mye at du prosessoren overhetes (ved 100 grader så vil den automatisk nedklokke og slå ut alle sikkerhetsfunksjoner og vil ved 105 grader kutte strømmen fullstendig i maskinen) Ergo tror jeg nok vi kan se bort fra problem der.

- Fungerer ikke pumpen så ville maskinen skrudd seg av etter få minutter, selv i Idle modus, så det er heller ikke problemet.

 

Dårlig feste på selve basen til kjøleren vil derimot kunne gi nok kjøling til å la tempen være godkjent i idle, men ikke klare å flytte stort mer varme når den belastes for LOAD, og da vil tempen øke betraktelig på få sekunder.

Lenke til kommentar

Hvilken CPU har du, Intel eller AMD? Er det AMD så er det lett å montere feil.

Du fjernet vel den gjennomsiktige hardplasten som er på kjøleblokken/pumpen?.

Radiatoren bør være høyere plassert en pumpen, slik at det ikke er luftlommer i pumpen.

Viftene blåser samme vei, ikke mot hverandre.

 

Du skriver at strøm er koblet til(den store kontakten). hva med den lille kontakten som er på samme kabel, har du koblet den til?.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Hvilken CPU har du, Intel eller AMD? Er det AMD så er det lett å montere feil.

Du fjernet vel den gjennomsiktige hardplasten som er på kjøleblokken/pumpen?.

Radiatoren bør være høyere plassert en pumpen, slik at det ikke er luftlommer i pumpen.

Viftene blåser samme vei, ikke mot hverandre.

 

Du skriver at strøm er koblet til(den store kontakten). hva med den lille kontakten som er på samme kabel, har du koblet den til?.

 

Jeg har festet radiatoren på venstre siden oppe, så de er i ca.like høyde.

jeg har en I5 3570k

har fjernet all plast på pumpen.

 

Skjønner ikke hva som kan være problemet. Fikk litt problemer med og ta på backplaten, ettersom de "dottene" som skal være presset sammen, løsner og blir slakk.

 

Når jeg drar i bak platen(frem og tilbake, så er den løs. Har prøvd og skru mer til, men det stopper der. Pumpen sitter helt fast.

 

En annen ting jeg synst er vanvittig rart, er at AI-suite varlser meg hele tiden. Eksempler " CPU fan 0 RPM" , "motherboard 60 celsius" ( OG DET VAR 60 GRADER, så eg slo av pcen) " CPU 117 celsius"

 

Hva i all verden er det som skjer med pcen min?

 

Akkurat no ligger Cpuen på 29grader. Men den hopper opp og ned vanvittig kjapt. Plutselig er den 50, så 30, osv.

Lenke til kommentar

Eller at det er luft i pumpen. Blir bråk hvis impeller i pumpen spinner i luftlommer.

Men for all del.. pumpen kan jo være defekt.

 

Oja, okei.

 

men hva gjør jeg da? Sendte nettopp inn en ny H70 til fordel for denne ( kjøpte den på super weekend) og må si jeg er litt skuffet, VISST det er dette lydnivået den er på(quiet).

 

Hadde en løsning vært og montert radiatoren i topp av kabinettet? Og da sett om jeg fikk ned temperaturene?

Lenke til kommentar

Demonterte kjøleren og fant fort ut at den pre-installed kjølepastaen IKKE var touchet, altså det var ingenting som var smeltet på cpuen. Tok dermed dette av, og tok på Noctua sin pasta. VIPS, 75 grader på prime med 4.4 overclock(3570k). Hva i alle dager er det som har skjedd her da?

 

Uansett. Pumpen BRÅKER NOE HELT VANVITTIG. Sitter med Logitech g35 og hører forsatt den lyden. Hva kan det være?

Lenke til kommentar

Demonterte kjøleren og fant fort ut at den pre-installed kjølepastaen IKKE var touchet, altså det var ingenting som var smeltet på cpuen. Tok dermed dette av, og tok på Noctua sin pasta. VIPS, 75 grader på prime med 4.4 overclock(3570k). Hva i alle dager er det som har skjedd her da?

Feil montering rett og slett.

 

At du skrudde den så godt fast som mulig betyr ikke nødvendigvis at den sitter skikkelig på. Nøyaktig hva du gjorde galt kan jeg ikke svare på, men det er noe man lærer etter hvery hvordan man monterer CPU-kjøler.

Lenke til kommentar

Feil montering rett og slett.

 

At du skrudde den så godt fast som mulig betyr ikke nødvendigvis at den sitter skikkelig på. Nøyaktig hva du gjorde galt kan jeg ikke svare på, men det er noe man lærer etter hvery hvordan man monterer CPU-kjøler.

 

Har skrudd av og på en god del ganger no, så %-sjansen for det er ganske liten. Det har heller ingen sammenheng at pumpen bråker ved feil montering + høye temperaturer.

 

Når du monterer cpu kjøler så er det greit og kryss skru den. ;) Har selv H80I har vel 49C* under load på stock speed på en 3970x. Pumpa hører jeg ikke, så bråker din som du sier så ville jeg kontakta dem for pumpa kan være defekt.

 

Har kryss skruet den :) Jeg kontaker Komplett og hører hva de sier.

Lenke til kommentar

Har skrudd av og på en god del ganger no, så %-sjansen for det er ganske liten. Det har heller ingen sammenheng at pumpen bråker ved feil montering + høye temperaturer.

Om ikke pastaen har fått kontakt, ja så tviler jeg rett og slett på at du har gjort det riktig. Samme feil kan jo repeteres flere ganger, og med et par hundre/tusen monteringer av prosessorkjølere, hvor jeg selvsagt også har gjort mine feil, og med erfaringene som jeg har gjort så vil jeg påstå at det er overhengende sannsynelighet for menneskelig svikt. Ja det faktum at du selv sier at du fikk det til tilslutt med monteringen bekrefter jo dette, ikke sant? Ja, for med en gang det ble god kontakt, så har du jo nå gode temperaturer.

 

F.eks så er det beste tipset mitt at du gnir CPUen inn på forhånd, og kjenner at termiske pastaen "tar i". Dette til tross for at den kanskje er skrudd i, så er det alltids litt å gå på for å gjøre dette.

 

Hva angår pumpa så vet jeg ikke. Har ikke montert H100, så kan ikke si om det kan være luft eller defekthet. Det kan jo være et problem med pumpa såklart, men dette har jo ingenting med det faktum at den ikke var montert riktig første gangene.

Lenke til kommentar

Har et spørmål til:

 

Etter jeg monterte kjøleren har AI-Suite tult seg litt. Jeg får diverse "pop-up" varsler nede i høyre hjørnet med "WARNING". Eksempel: " WARNING, Motherboard is 63 Celsius" noe som stemte(ifølge al suite) men som er direkte fysisk umulig, ettersom jeg har god ventilasjon. Har også fått " WARNING +3.3v" og noen tall bak.

 

Samme har skjedd med CPU RPM ; "WARNING CPU 0RPM.

Har pcen min fått svineinfluensa eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...