Gå til innhold

Kommentar: Google Glass er det viktigste som har skjedd siden Internett


Anbefalte innlegg

Da er det ingen som går inn for å bruke produktet som en "overvåkingsmetode". Produktet blir da mest kjøpt fordi det er på mote og fordi det inneholder fancy funksjoner. Ikke fordi de inneholder et kamera som kan filme uvitende fotgjengere. Om dette skal gjennomføres vil nok andre metoder brukes. Spesielt nå som Google Glass blir fremstilt som en KGB-gadget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det ingen som går inn for å bruke produktet som en "overvåkingsmetode". Produktet blir da mest kjøpt fordi det er på mote og fordi det inneholder fancy funksjoner. Ikke fordi de inneholder et kamera som kan filme uvitende fotgjengere. Om dette skal gjennomføres vil nok andre metoder brukes. Spesielt nå som Google Glass blir fremstilt som en KGB-gadget.

 

Du har rett i at ingen (eller iallefall få) vil gå inn for å overvåke. Problemet blir at teknologien selv (og særlig ved stor utbredelse) vil sørge for at det skjer. For å sammenligne: Veldig få gikk inn for, før facebook, å meddele alle sine "venner" hva de skulle gjøre den dagen, hva de hadde gjort, div meninger osv osv. Selv om de hadde muligheten f.eks til å sende en felles epost, sms, messenger osv. Men så kom facebook og la så godt til rette for det at folk har gjort det til en del av hverdagen uten å reflektere over det. Det er kanskje det jeg savner mest her: refleksjon over hva slag hverdag og samfunn vi vil ha...

Lenke til kommentar

Du har rett i at ingen (eller iallefall få) vil gå inn for å overvåke. Problemet blir at teknologien selv (og særlig ved stor utbredelse) vil sørge for at det skjer. For å sammenligne: Veldig få gikk inn for, før facebook, å meddele alle sine "venner" hva de skulle gjøre den dagen, hva de hadde gjort, div meninger osv osv. Selv om de hadde muligheten f.eks til å sende en felles epost, sms, messenger osv. Men så kom facebook og la så godt til rette for det at folk har gjort det til en del av hverdagen uten å reflektere over det. Det er kanskje det jeg savner mest her: refleksjon over hva slag hverdag og samfunn vi vil ha...

 

Det er fint med litt refleksjon, men nå vil jeg ikke akkurat si "spikeren i kista for alt som heter personvern" er særlig reflekterende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er fint med litt refleksjon, men nå vil jeg ikke akkurat si "spikeren i kista for alt som heter personvern" er særlig reflekterende.

 

AtW

Det var en spissformulering, og jeg kan (og bør...)gjerne utdype: Personvern slik det er definert gjennom lovverk og regler idag brytes hver eneste dag, men stort sett mellom privatpersoner. Jeg tror vi må innse at dagens personvernregler og definisjoner må endres, bl.a fordi det er stor forskjell på ulike personvernbrudd. Man må skille mellom typer av symmetri, maktforhold, hensikter. Altså at det er forskjell på om venner legger ut bilder av hverandre uten samtykke, og at PST overvåker deg pga meninger. Vi må stille viktige spørsmål som f.eks skal vi ha rett til å reservere oss mot at det legges ut bilder og video av oss på nett (som vi har i dag ved at en faktisk må spørres)? Og når bilder først legges ut, er det likegyldig hvem som får eier -og bruksrett til bildene? Skal det være fritt frem å kunne kombinere, sammenstille og lage mønstre av mange ulike typer informasjon? (slik google nå kan med geotaggede bilder på picasa, satt opp på googlemaps, med ansiktsgjenkjenning osv osv.) Trine-Lise Jagge m.fl prøvde jo på dette med selskapet iam.no. Det ble så upopulært at de ble truet på livet. Men vi "godtar" slik informasjonssammenstilling når google gjør det... Er det fordi de gjør det så trinnvis og profesjonelt? Og at de gir oss artige verktøy som streetview, gratis, tilbake?? Altså, min påstand er at personvern, med dagens definisjon, allerede er på lang veg ned i grava...

Lenke til kommentar

Google Glass (og liknende) slik den er vist brukt i reklamene og slikt er vel allerede ulovlig i Norge iflg.åndsverklovens paragraf 45c (link)

 

Man har generelt ikke lov til å publisere fotografier av personer uten samtykke av den som blir fotografert (kom inn på dette i forbindelse med en diskusjon om "Street Photography" en gang).

 

Teknisk sett kan man filme så mye som man vil, men viser man videoen til andre gjør man noe ulovlig.

Endret av Ithryn
Lenke til kommentar

INGEN får lov til å komme på party her i huset med de brillene iallefall. Allerede i dag ber jeg folk om å "kutte ut det der" når jeg får et kamera opp i trynet på fest. Har ingen interesse av at alt mulig skal offentliggjøres av tullinger som ikke vet å respektere privat sfære.

 

Blir vel ikke lettere med Glass. Med et mobilkamera vet man iallefall at man blir filmet. Og det går ikke an å sammenligne med "spionkameraer" som er åpenbart laget for skjult filming og som kun personer med tvilsom moral og agenda vil finne på å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

INGEN får lov til å komme på party her i huset med de brillene iallefall. Allerede i dag ber jeg folk om å "kutte ut det der" når jeg får et kamera opp i trynet på fest. Har ingen interesse av at alt mulig skal offentliggjøres av tullinger som ikke vet å respektere privat sfære.

 

Blir vel ikke lettere med Glass. Med et mobilkamera vet man iallefall at man blir filmet. Og det går ikke an å sammenligne med "spionkameraer" som er åpenbart laget for skjult filming og som kun personer med tvilsom moral og agenda vil finne på å kjøpe.

 

Synes det er hyggelig med bilder på fest jeg, kanskje problemet ditt hovedsaklig er at du inviterer "tullinger som ikke vet å respektere privat sfære" heller enn utstyret de har?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glass kommer ikke til å slå an i Norge før man kan prate Norsk til den uansett. Det kommer nok til å ta en stund, så det blir lenge til man ser dem her i landet.I USA ser jeg folk bruke Siri hele tiden. I Norge ser jeg kun noen bruke det for å si sexuelle ting til Siri for å le av det hun svarer tilbake. Ganske lenge siden Siri kom til Norge.

 

Ta litt tid? Øh, Google talesøk på mobilen forstår Norsk og har gjort det en god stund allerede så Glass vil nok fungere på Norsk ved release. At produkter med et halvspist eple bakpå ikke forstår Norsk har heldigvis ikke så mye med Google å gjøre.

Lenke til kommentar

Til og med sjefen sjøl i Google ser at bruk av Glass trenger en viss etikette.

 

Google CEO Eric Schmidt has been tasting his own cooking. Not literally. He actually has been putting on Google Glass and walking around with it and he has discovered one interesting thing. Talking to the device and using its voice recognition system is "the weirdest thing." The executive also said that a new etiquette will have to be developed to deal with a device that can take videos and pictures on the sly while allowing the user to have information that only he can view. "There are obviously places where Google Glasses are inappropriate," Schmidt said.

Speaking of places where Google Glass doesn't belong, you might remember last month when the 5 Point Cafe, a little bar in Seattle, banned the device because it can take pictures without warning the subject. According to the Cafe's owner Dave Meinert, no one wants to find pictures of themselves online, hanging out at a seedy bar. Meinert has become a media darling in the region for his stand on the issue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til og med sjefen sjøl i Google ser at bruk av Glass trenger en viss etikette.

 

Google CEO Eric Schmidt has been tasting his own cooking. Not literally. He actually has been putting on Google Glass and walking around with it and he has discovered one interesting thing. Talking to the device and using its voice recognition system is "the weirdest thing." The executive also said that a new etiquette will have to be developed to deal with a device that can take videos and pictures on the sly while allowing the user to have information that only he can view. "There are obviously places where Google Glasses are inappropriate," Schmidt said.

Speaking of places where Google Glass doesn't belong, you might remember last month when the 5 Point Cafe, a little bar in Seattle, banned the device because it can take pictures without warning the subject. According to the Cafe's owner Dave Meinert, no one wants to find pictures of themselves online, hanging out at a seedy bar. Meinert has become a media darling in the region for his stand on the issue.

 

No shit, og du får være så uenig du bare vil, men når man har problemer med slikt på en privat fest, såe r det festdeltakerene sin manglende etikette som er problemet, ikke eksistensen av tekniske utstyr.

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No shit, og du får være så uenig du bare vil, men når man har problemer med slikt på en privat fest, såe r det festdeltakerene sin manglende etikette som er problemet, ikke eksistensen av tekniske utstyr.

AtW

 

Det er ingen problemer på private fester etter at man har forklart etiketten. Det er det som er poenget. -At en etikette må eksistere med nytt utstyr som dukker opp... Skjønner nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen problemer på private fester etter at man har forklart etiketten. Det er det som er poenget. -At en etikette må eksistere med nytt utstyr som dukker opp... Skjønner nå?

 

Det eneste jeg skjønner er at du har endret ditt syn på det (ihvertfall det du skriver), og det er jo fint. Hele poenget mitt har jo vært hele veien at eksistensen av dette utstyret ikke endrer så mye teknisk, og at det er folks moral som man bør ha som hovedfokus ved slike problemer, ikke fokusere på det tekniske utstyret.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel ikke endret syn på saken. En del av etiketten er at folk legger i fra seg utstyret i jakkelomma før dem får komme inn. Du skal få se at det kommer til å bli vanlig med slik praksis på utesteder, restauranter, kafèer osv i tiden som kommer.

 

Problemet er kombinasjonen av folks moral OG det tekniske. Men ved å forklare gjester hva som er hus-regelen er alt løst. -Voila og simsalabim

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel og bra med regler, men har likevel vært på nok fester, middager, andre sosiale settinger hvor noen ikke forstår at ikke alle ønsker å få bildet sitt slengt ut på Facebook/Twitter/Instagram dagen derpå (eller umiddelbart) med en pils i hånda. Jeg er i det hele tatt ikke glad i at andre legger ut bilder av meg uten min tillatelse.

 

Jeg er blant de som følger ivrigst med på Glass og andre, men det er helt klart store utfordringer knyttet til slike produkter. Som det også er med mobiler og kameraet. Ingen skal si at dette fungerer knirkefritt i dag. Eksempelvis er det ikke uvanlig at tenåringer ikke dusjer etter gym på skolen, fordi de er redd for å bli tatt bilde av. En problemstilling jeg ikke hadde i min skolegang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta litt tid? Øh, Google talesøk på mobilen forstår Norsk og har gjort det en god stund allerede så Glass vil nok fungere på Norsk ved release. At produkter med et halvspist eple bakpå ikke forstår Norsk har heldigvis ikke så mye med Google å gjøre.

 

Norsk i Google Search er forferdelig.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...