Gå til innhold

Nordmenn er naive og godtroende


Anbefalte innlegg

Å være på internett betyr ingenting. Kirkens Bymisjon har PCer på kafeene sine som uteliggerne sitter på. En time på en nettkafe koster nesten ingenting, og en gammel PC til å surfe nett på kan man omtrent få gratis. Det er også mulig å få sosialstønad til å skaffe seg PC; for mange år siden hjalp jeg en kurdisk flyktningfamilie med å sette opp en PC de hadde fått av staten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å være på internett betyr ingenting. Kirkens Bymisjon har PCer på kafeene sine som uteliggerne sitter på. En time på en nettkafe koster nesten ingenting, og en gammel PC til å surfe nett på kan man omtrent få gratis. Det er også mulig å få sosialstønad til å skaffe seg PC; for mange år siden hjalp jeg en kurdisk flyktningfamilie med å sette opp en PC de hadde fått av staten.

 

Jeg mener at det er ytterst få i Norge som får lov til å kalle seg fattige. Har du mat så du ikke går sulten, så er du ikke fattig i mine øyne. Men jeg kan være enig i at dette er en subjektiv bedømmelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slutt å kall noen av oss her i landet for "fattige". Kan hende noen er sultne, eller mangler tak over hodet, eller mangler jobb, eller er ensomme, eller "valgfritt". Da har man konkrete saker man kan jobbe med, og slipper å forholde seg til noe så flytende som ordet "fattig"

 

Har man grei fysikk inkludert et normalt fungerende hode, har man akkurat det man trenger.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ytterst få i Norge som får lov til å kalle seg fattige. Har du mat så du ikke går sulten, så er du ikke fattig i mine øyne. Men jeg kan være enig i at dette er en subjektiv bedømmelse.

 

Så de som tigger her er altså ikke fattige - det er det du konstantere. De har biler, dyreste mobil iPhone mm. Så de har da heller ikke lov å kalle seg fattig.

Lenke til kommentar

Så de som tigger her er altså ikke fattige - det er det du konstantere. De har biler, dyreste mobil iPhone mm. Så de har da heller ikke lov å kalle seg fattig.

 

Fattigdom er relativt. At jeg mener at folk i Norge ikke er fattige forandrer ikke verden.

 

Jeg er ikke interessert i å starte en debatt om tiggere, det er nok av dem på dette forumet og folk som deg burde finne på andre ting enn å bry seg med hvor mye penger tiggere har. Finn deg en hobby elle noe sånt, folk som mener at tiggere er styrtrike er folk som ikke tenker helt klart. Så vennligst kom deg videre i livet ditt.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

No true scotsman? Hvis man må være i umiddelbar fare for å sulte i hjel før man er fattig, så har vi definert bort store deler av elendigheten i verden. Jeg tenker det blir å begynne i feil ende hvis relativt velstående mennesker skal definere fattigdom og dermed gjøre et slags fåfengt forsøk på å diktere hvordan de mindre heldige medlemmene av samfunnet skal kunne føle seg. At det her er en agenda der mye skal ha mer er også gjennomsiktig; å anerkjenne fattigdom er faretruende nærme det å anerkjenne at man kanskje burde dele mer av sin egen velstand.

 

Fattigdom er først og fremst noe som oppleves, og hvis mange nok opplever det spiller det liten rolle hvordan definisjonen ser ut.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
Jeg er ikke interessert i å starte en debatt om tiggere, det er nok av dem på dette forumet og folk som deg burde finne på andre ting enn å bry seg med hvor mye penger tiggere har. Finn deg en hobby elle noe sånt, folk som mener at tiggere er styrtrike er folk som ikke tenker helt klart. Så vennligst kom deg videre i livet ditt.

 

Tja, jeg hjelper trengende hver dag i jobben og på fritiden - hva gjør du?

'Sånne som deg' har det for det meste med praten.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så de som tigger her er altså ikke fattige - det er det du konstantere. De har biler, dyreste mobil iPhone mm. Så de har da heller ikke lov å kalle seg fattig.

 

snippings - her var jeg visst på feil spor, sorry

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Tja, jeg hjelper trengende hver dag i jobben og på fritiden - hva gjør du?

'Sånne som deg' har det for det meste med praten.

 

Hold deg til dette så gjør du verden til et mer positivt sted, fokuserer sånne som deg for mye på hvor mye andre har eller hvor lite de må gjør for et eller annet, så ender det bare opp i kvalme.

 

Det er helt utrolig, at i verden hvor du har en hel garde av ekstremt rike mennesker som ikke bidrar til verdiskapning i det heletatt, de bidrar heller til dens ødeleggelse. Så er det tiggerne folk har valgt å sette inn skytse mot. Hva er problemet deres? Ignorante eller er dere feige?

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Ja, jeg bare prater. Jeg er et utrolig dårlig menneske.

Det var dine ord, ikke mine.

Men ofte er det folk med sterke meninger i slike debatter, men det er egentlig få som egentlig gjør noe selv - de har bare meninger. Spesielt de som har sterke meninger til fordel for de svake i samfunnet. Mange fine ord og ingen handling - det er mest viktig å høre politisk rett ut og kritisere de som har et annet syn enn de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...