Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte ATV, forje eier hentet den tilbake?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper har jo ikke betalt full sum for gjenstanden?

men det er irrelevant, all den tid han har betalt det forskudd som ble avtalt. Resten er kreditt, og for at den skal være sikret med pant i salgstingen må dette være avtalt. Du eier ting du kjøper på kreditt. Om det er pant i dem skal dette inndrives på korrekt måte.

 

Det er altså ingen tvil om at avhentingen var ulovlig. Jeg lurer på om det er tyveri, og evt hvorfor ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var ingen form for avtale om salgspant eller noe slikt.

Resten skulle betales når atv'en var mottatt og jeg hadde funnet den i orden, noe den ikke var.

 

Selger nektet også og omregistere den til trossfor at det innen 3 dager etter at objektet er overdratt en annen person skal leveres.

 

Levering av salgsmelding

Salgsmeldingen leveres ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner innen 3 dager etter at eierskiftet har funnet sted, jfr. vegtrafikkloven § 15, 3. ledd og forskrift om bruk av kjøretøy av 25. januar 1990 § 2-9.

Kjøper du bil fra forhandler skal bilen være omregistert/være registrert i ditt navn ved overlevering.

 

Noe vedkommende også unnlat og gjøre.

Jeg har jo papirer på at den er betalt, omså bare delevis, og den er sendt til meg, så det vil høres ut som et tyveri eller en ulovlig avhenting i allefall.

At vedkommende vil beholde alle pengene+har solgt den videre er antakligvis heller ikke lovlig.

 

Prøvde og komme i kontakt med forbrukerrådet i dag, jeg ble henvist til Jusshjelpen i denne saken, men de er ute i eksamens uke denne uken, så får ikke gjort noe denne uken.

 

Men forbrukerrådet mente etter som jeg forsto at jeg uansett vil ha den fulle rett på mine penger i retur.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Nei, selger har hentet tilbake atv'en, uten mitt eller noen sitt samtykke, samt han vil beholde alle de pengene som han har blitt betalt, samt han har solgt atv'en til sin bror eller noe slikt.

Fått betalt for et og samme kjøretøy 2 ganger altså.

Lenke til kommentar

Har du hatt meir kontakt med selgaren angåande denne saka?

Det hadde vært spennande å høyre kva selgers forklaring er, og korleis han klarer å rettferdiggjere at han både skal ha pengane for ATVen og kunne selge ATVen ein gong til.

 

 

Dersom selger ikkje har ein umiddelbar og fornuftig løysning så vil eg anbefale løysninga som frevild skisserer i innlegg #8. Altså at du krever heving av kjøpet og i mellomtida kjøper ein anna ATV der du krever eventuellt mellomlegg mellom avtalt pris og den ATVen du kjøper i erstatning.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg hadde kontakt med selgeren så sa vedkommende at jeg ikke ville få noe tilbake, siden det var gått så lang tid, og det hadde vært så mye 'krangel' ang mangler osv.

 

Jeg kommer ikke til og kjøpe noen ny ATV med det første, er mest intr i og få pengene mine tilbake.

 

Heving av kjøpet utgår nok desverre, siden det er en stund siden 'handelen' eller hva jeg skal kalle det fant sted.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre nå, ut over å holde kontakten med politiet, er å lage et kort brev hvor du henviser til din betaling og selgerens egenrådige kansellering av kjøpet - og krever pengene innbetalt til konto ASAP. Skriv at det løper forsinkelsesrenter etter loven (8-10 %, sjekk på google) frem til betaling skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poltiet her i byen min virker ikke og være så veldig hjelpsomme i denne saken akkurat.

Har pratet med forbrukerrådet, som igjen sendte meg til jusshjelpen, og de var på eksamensuke denne uken..

 

Begynner og frykte litt at vedkommende kan få stikke av med pengene mine nå..

Lenke til kommentar

Hva mener du med at de ikke er så hjelpsomme? Du kan jo faktisk insistere på å anmelde ham for tyveri. Med bevismaterialet du sitter på (inkludert meldinger der han innrømmer at han har fått hentet den) er det ikke noe de greit kan henlegge på grunn av bevisets stilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...