Gå til innhold

Fire Emblem: Awakening Generell Diskusjon


Haunts

Anbefalte innlegg

fire-emblem-awakening-banner-600x337.jpg

Fire Emblem Awakening is a tactical role-playing video game developed by Intelligent Systems and published by Nintendo for the Nintendo 3DS. It is the thirteenth game in the Fire Emblem series.

 

Da er endelig dagen her! Noen andre som har anskaffet seg det eller skal det i løpet av nærmeste framtid?

Spillet har fått bare bra kritikk det året det har vært ute. Og endelig er det vår tur til å kose oss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en stor fan av Fire Emblem og har rundet alle de tidligere spillene i serien som er oversatt til engelsk, men jeg har ennå ikke kjøpt en 3DS og dette er så langt den eneste grunnen til at jeg vil ha en, som er litt tynt. Det er mulig jeg bare kjøper spillet for å ha det, i tilfelle det blir sjeldent, og så avventer flere interessante 3DS-titler før jeg kjøper konsollen.

Lenke til kommentar

Jeg var i ferd med å kjøpe det, men etter å ha lastet opp funds viste det seg at jeg ikke har nok plass på SD-kortet. Synes forøvrig det er idiotisk at eShopen ikke viser hvor stor plass spillene tar før ETTER at man har lastet inn penger, spesielt siden SD-kortet som følger med maskina er så lite -.-

 

Men men, større SD-kort på vei, så da blir det Fire Emblem på meg også etterhvert.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpa meg ein 3DS XL berre for Awakening, men det ser ut til at ingen nettbutikkar har spelet enda til tross for at lanseringsdatoen var sist fredag -.-

Om Awakening kan måla seg med Path of Radiance/Radiant Dawn derimot, er det vel verdt ventetida, men eg er litt skeptisk: dette giftemål/duosystem greiene høyrast litt tåpeleg ut.

Lenke til kommentar

Jeg innbilder meg å ha sett reklame for 3DS XL + Fire Emblem Awakening bundle (hvor spillet kommer forhåndsinstallert med maskinen), du kan jo se om du finner noe slikt. I tillegg kan spillet altså lastes ned fra eShoppen, hvis du har 8000-og-noe ledige blocks på SD-kortet vel og merke :)

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Kjøper spillet når jeg får tid og når det blir billigere :)

 

Det er litt gambling. Ofte får ikke nisjespill som dette mer enn et par opplag og da kan man ende opp med å betale mer jo lenger man venter. Men det er vanskelig å forutsi; Tales of Vesperia f.eks. er blitt dyrt og sjeldent til tross for at det er såpass nytt, mens Odin Sphere, som mange samlere kjøpte flere kopier av fordi de trodde det skulle bli sjeldent, fikk et altfor stort opplag til at det ble det.

Lenke til kommentar

Det er litt gambling. Ofte får ikke nisjespill som dette mer enn et par opplag og da kan man ende opp med å betale mer jo lenger man venter. Men det er vanskelig å forutsi; Tales of Vesperia f.eks. er blitt dyrt og sjeldent til tross for at det er såpass nytt, mens Odin Sphere, som mange samlere kjøpte flere kopier av fordi de trodde det skulle bli sjeldent, fikk et altfor stort opplag til at det ble det.

 

Tales Of Vesperia på disk er veldig sjeldent, har det på HDD som jeg kjøpte på Live for 249kr

Tror jammen jeg bestiller Fire Emblem før det forsvinner :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er litt gambling. Ofte får ikke nisjespill som dette mer enn et par opplag og da kan man ende opp med å betale mer jo lenger man venter. Men det er vanskelig å forutsi; Tales of Vesperia f.eks. er blitt dyrt og sjeldent til tross for at det er såpass nytt, mens Odin Sphere, som mange samlere kjøpte flere kopier av fordi de trodde det skulle bli sjeldent, fikk et altfor stort opplag til at det ble det.

I og med spillet kan kjøpes digitalt, blir det aldri et problem å få tak i spillet. Hvor mye billigere den digitale versjonen blir, er en annen sak. Men som allerede nevnt, er ingen grunn til å vente. Dette er 3ds-konsollens beste spill så langt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg kan virkelig anbefale Ghost Recon: Shadow Wars, som er i samme sjanger som Fire Emblem, bare med litt mindre rpg-elementer. Tales of Abyss kan også nevnes, er et greit spill om man er fan av jrpg. Det er en port av ps2-spillet, men det ble aldri utgitt i Europa.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Tales of the Abyss ville vært et vinnerargument om jeg ikke allerede hadde det til PS2. Og det her er et av hovedproblemene mine med 3DS; omtrent en tredjedel av titlene er bare remakes av spill som allerede finnes i bedre versjoner på de stasjonære konsollene. Ja, Tales of the Abyss er kult, det er også Ocarina of Time og Street Fighter IV, men disse spillene har jeg jo spilt masse allerede.

Lenke til kommentar

Jeg innbilder meg å ha sett reklame for 3DS XL + Fire Emblem Awakening bundle (hvor spillet kommer forhåndsinstallert med maskinen), du kan jo se om du finner noe slikt.

Akkurat den du snakker om hoppet ned i postkassa mi i går. En Limited Edition 3DS XL med Fire Emblem Awakening forhåndsinstallert og spillets logo på maskinen. Slik:

 

original.jpg

 

 

Ikke noe kunnskap til spillserien fra før, så gleder meg til å se hvordan det er. :)

Lenke til kommentar

Då har eg kome såpass langt inn i spelet + lest litt utenom at eg forstår at å gifta heltane mine (i alle fall jentene) er viktig for å få ekstra heltar gjennom sidequests, ein ide eg ikkje er særlig begeistra over. Noken som kan fortella meg uten å spoile kor viktige desse nye heltane er? Dersom dei er berre "smør på flesk" gidder eg ikkje å lage "pairs" av heltane kvart kapittel for å få fleire support samtalar, men det er litt dumt å gå glipp av innhold.

Lenke til kommentar

Då har eg kome såpass langt inn i spelet + lest litt utenom at eg forstår at å gifta heltane mine (i alle fall jentene) er viktig for å få ekstra heltar gjennom sidequests, ein ide eg ikkje er særlig begeistra over. Noken som kan fortella meg uten å spoile kor viktige desse nye heltane er? Dersom dei er berre "smør på flesk" gidder eg ikkje å lage "pairs" av heltane kvart kapittel for å få fleire support samtalar, men det er litt dumt å gå glipp av innhold.

Kritisk på Lunatic og Lunatic+, valgfritt på Normal og Hard.

Barna får klassevalgene til både moren og faren, og arver den sist lærte skillen fra mor og far. Det er to menn som lager et barn når de gifter seg: Chrom og Avatar (gitt at Avatar er mannlig.)

Om du ønsker å ploge gjennom spillet uten å gjøre sidequests bør du fokusere på 7-8 stykker og second seale på level 10 før promotion og en gang på level 15 etter promotion, Chrom og/eller Lucina er også viktige å bruke, heldigvis er Chrom en av de beste lordene i serien.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Kritisk på Lunatic og Lunatic+, valgfritt på Normal og Hard.

 

Ah takk, trur i så fall at eg gifter jentene berre for sjølve sidequesten sin skyld - mange av barna ser litt for rare ut ^^

 

heldigvis er Chrom en av de beste lordene i serien.

 

Verkeleg? Kanskje eg har vore uheldig med speed og res vekst, men min Chrom er ganske svak vs. mymidons og magikere, sjølv etter eg promota han til Great Lord på lvl 18 (etter eg fann ut at du ikkje treng venta til lvl 20 pga. second seals som lar deg nå høyeste stats uansett). I forhold til Ike og det eg hugsar om Hector synast eg Chrom verkar svak.

Lenke til kommentar

Verkeleg? Kanskje eg har vore uheldig med speed og res vekst, men min Chrom er ganske svak vs. mymidons og magikere, sjølv etter eg promota han til Great Lord på lvl 18 (etter eg fann ut at du ikkje treng venta til lvl 20 pga. second seals som lar deg nå høyeste stats uansett). I forhold til Ike og det eg hugsar om Hector synast eg Chrom verkar svak.

Hector var dårligere enn Chrom, Ike var rett og slett OP.

Når du når level 15 som Great Lord bør du reclasse til Paladin, ekstra movement og bedre stats.

Myrmidons er litt ekle i dette spillet ettersom de faktisk har en del speed, men de har også utrolig lite strength som gjør det å tanke dem utrolig lett.

 

EDIT:

Dette spillet er også utrolig dårlig balansert gameplay-messig, selv for Intelligent Systems.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...