Gå til innhold

Hva driver de åsatroende med?


Budeia

Anbefalte innlegg

Kjære alle!

Jeg er glad for å kunne starte en ny tråd på Prekestolen. Med et spennende innhold denne gangen.

Jeg klikket ganske tilfeldig inn på en side som heter Forn Sed. (Hvis dere må vite hvordan det skjedde, så var det en link fra den norske Wikipedia sin side om Wilhelm Tell.)

 

I det siste nyhetsbrevet deres leste jeg følgende:

 

Jeg vil avslutte denne hilsenen med å dele med dere noen av mine tanker

rundt naturen slik jeg opplever den i min religiøse hverdag. Utbygging er

ikke bare en potensiell trussel mot kulturminner, men også mot det

biologiske mangfoldet slik situasjonen er i dag. Jeg opplever ofte at flere

fine små naturområder forsvinner eller blir redusert på grunn av stadige

nye utbygginger. Vi trenger selvfølgelig boliger, men det finnes andre

løsninger som f.eks å bygge litt mer i høyden enn å beslaglegge mer av

vår dyrebare natur.

 

Selv er jeg en aktiv bruker av naturområder i mitt nærmiljø og jeg liker å holde private blot ved elver og skoger der jeg bor.

Blir de borte blir det også vanskeligere å dyrke hedenske guder i naturen

hvor mange føler det er lettere å føle en god kontakt med dem enn ellers.

Jeg mener derfor at det er viktig å ta godt vare på naturen for at vi skal

kunne utfolde oss i vår religion og i våre spirituelle tanker. Det er viktig å

tenke på at fremtidige nye generasjoner med hedninger bør ha like gode

muligheter til å oppleve en nærhet til naturen og maktene som bor der

som det vi selv har hatt.

 

Hmm... "liker å holde private blot ved elver og skoger der jeg bor"??

Hva mener han med dette, og hva evt. hvem bloter han?

Nå vil det vel være mange ateister som mener dette kun er symbolsk tåkeprat. Men det tror jeg vil være kjipe unnskyldninger.

Han skriver nemlig han er en aktiv bruker av naturområdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blot er et offer til gudene.

 

Såklart, men det er vel ikke lovlig nå for tida? Og hvor skaffer han det/dem han ofrer?

Tenkte også jeg skulle gi folk en vekker om at de åsatroende gjør mer enn å bare kle seg i vikingdrakter.

I tillegg er det utrivelig hvis noen skulle drive med dette i skogen, og jeg tilfeldigvis går tur i skogen på samme sted.

Skal man forvente å finne rester av dette i skogen? Det er ille nok som det er å vite at det kan komme en rottweiler halsende.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet lite om den typen spirituell praksis og teori, men hvis det er sånn at disse troende har stor respekt og kjærlighet til "naturen selv", så kan det nesten ikke gå feil.

 

:)

Lenke til kommentar

Man kan noe forenklet dele åsatru inn i tre kategorier:

1.Neopaganistisk åsatro, som henter sin inspirasjon fra neopaganistiske religioner og new age.

2.Revitalistisk åsatro, har et relativt snevert utgangspunkt i kilder som forteller om førkristen tro og skikk i Norden, samt at de bruker mye av folketroen, som oppfattes som førkristne tradisjoner.

3.Rekonstriktionistisk åsatro, forsøker å rekonstruere teologi, etikk og livssyn på bakgrunn av kjente kilder. Slik mener de å få fram en relativt sikker kunnskap om fortiden.

 

I likhet med de fleste andre religioner blir man heller ikke her enige om hva som skal hvor og hvorfor...

 

Men mannen bedriver neppe med blot av levende ting, til det virker han alt for nærme naturen og de som er nærme naturen er som regel også nærme dyrene i naturen også, så slapp av du, det er like trolig at han kan lukte kristenmanns blod og komme etter deg, slik trollene i skogen er kjent for å gjøre :)

 

 

Er selv tattovert med tors hammer med Odins valknute inngravert på venstre overarm (hammeren er piktert med skaftet nedover, de fleste har den tattovert opp ned). Valknuten er piktert som tre trekanter som er lenket og henger sammen på selve hammer hode... Som du sikkert skjønner har det overhodet ingen religiøs betydning for meg, jeg er alt for mye skeptiker til at jeg noen gang blir en troende på noen religiøs påstan. Jeg har bare alltid syntes at tors hammer er fin og har alltid brukt valknuten som "mitt" tegn på alt jeg har siden jeg var guttunge og i en eller annen forbinnelse fant den, så det var naturlig å ta valknuten med i tattoveringen for meg. Den valknuten skal jeg også ha på min gravstein, da jeg føler det er "mitt" tegn og jeg kommer til å ligge der å flire hver gang det kommer en kristenmann fordi som ser med skremte øyne på gravsteinen med valknuten.. he he. Men noen religiøs betydning har det altså ikke, kun at det ser kult ut :)

Lenke til kommentar
men det er vel ikke lovlig nå for tida?
Hvorfor skulle det ikke være lovlig?

 

Og hvor skaffer han det/dem han ofrer?

Det kommer helt an på hva som blir ofret. Vil du ofre mjød, så kan du enten lage det selv, eller kjøpe det på Vinmonopolet. Vil du ofre matvarer så er det bare å gå innom en hvilken som helst dagligvarebutikk. Hvis du vil ofre et dikt så er det bare å skrive det ned på papir.

 

Også; Hva mener du med «Dem»? Du tror vel ikke seriøst at Åsatroere driver med menneskeofring?

 

Tenkte også jeg skulle gi folk en vekker om at de åsatroende gjør mer enn å bare kle seg i vikingdrakter.

Er det mange som kler seg i vikingdrakter overhodet? De fleste jeg har sett har på seg helt vanlig regnjakke.

 

I tillegg er det utrivelig hvis noen skulle drive med dette i skogen, og jeg tilfeldigvis går tur i skogen på samme sted.

Tror du at du eier skogen? Om du ikke liker at folk sitter rundt et bål i skogen har du problemer.

 

Skal man forvente å finne rester av dette i skogen?

Nei, for vanligvis blir blotsoffer enten gravd ned, eller brent på bål.

 

Det er ille nok som det er å vite at det kan komme en rottweiler halsende.

Er du redd for jakthunder så får du holde deg unna jaktområder under jaktsesongen.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det hender at munken vår ikke klarer å spise opp all maten vi gir ham, men da er det sånn at disse restene blir brakt med en hjem, hvor en "ofrer" den tilbake til der den opprinnelig kom fra - nemlig tilbake til ; Moder Jord

 

Jeg synes det er et fint lite rituale

 

:)

Lenke til kommentar

Vel, det er andre i tråden som mener det dreier seg om virkelig bloting, og ikke symbolsk.

 

Nå har jeg bare med selv å "måle" dette opp i mot, da jeg ikke kjenner mannen det her er snakk om, men for meg så virker det klin kokos å respektere naturen og alt i den for så å ta livet av et dyr (også mennesker!!!) for å blidgjøre en eller annen usynlig entitetet, gjort FOR å respektere naturen den entiteten står bak... Blir bare bakvendt det, om du skjønner hva jeg mener... Med mindre han har et mer bibelsk syn på dette da, og tror som de fleste kristne at vi gjør som vi vil med dyrene fordi vi er satt her til å råde over dem eller noe slikt tull, det kan jo hende...

 

Men ut i fra hvordan jeg selv respekterer naturen og alt i den finner jeg det rett og slett ikke formåls tjenelig å ta livet av noe i naturen for å vise respekt for naturen, lite logiskt for meg ihvertfall...

Lenke til kommentar

Det er logisk at han ønsker å gå tilbake til det som eksisterte før kristendommen.

Om du personlig skjønner det eller ikke, har vel liten betydning for hva han faktisk gjør.

Greit at DU syntes at alt før kristendommen var fælt og alt, men det trenger ikke å være slik for det skjønner du...

 

Virker som du har startet denne tråden IKKE for å lære noe nytt eller fordi du faktisk lurte, men for å rakke ned på andre som tror på noe annet enn deg... Har jeg rett i det?

Lenke til kommentar

Enkel logikk... hvis han bloter NOE og det ikke er mennesker, så MÅ det være dyr.

 

Virker som du har startet denne tråden IKKE for å lære noe nytt eller fordi du faktisk lurte, men for å rakke ned på andre som tror på noe annet enn deg... Har jeg rett i det?

 

Her beskriver du essensen i dette forumet... burde stenge hele forumet, eller i det minste stenge ute gamle brukere fra det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Før vi stenger forumet, eller stenger ute noen brukere - hadde det vært en ide å kontakte den du har hentet infoen fra, og bare spørre på en høflig måte. Verre er det kanskje ikke, mest sannsynlig

Lenke til kommentar

Enkel logikk... hvis han bloter NOE og det ikke er mennesker, så MÅ det være dyr.

Så når katolikker har nattverd så spiser de FAKTISK en bit av jesus og drikker FAKTISK hans blod, eller innbiller de seg bare at de gjør det symbolsk? Prøv å tenke litt da Frankline.... Denne handlingen i den største grenen av kristendom er faktisk ikke annet enn bloting det også Frankline... Du har faktisk mange ting i kristendom som ikke står noe tilbake fra de eldre religioners blotinger selv om de heter noe annet og fremføres anderledes... Og dødskulten krisendom er ikke uten symbolske "blotinger", bare så du vet det...

 

 

 

Her beskriver du essensen i dette forumet... burde stenge hele forumet, eller i det minste stenge ute gamle brukere fra det.

Så når noen har en annen mening enn deg, og begrunner det, så skal de stenges ute eller forumet legges ned? Her begynner du faktisk å ligne på en kristen Frankline, det er akkurat slik de kristne har holdt på i snart to tusen år, ved å utestenge andre eller true dem til taushet for selv å fremheve sin versjon da de ikke har noen annen måte å fremheve mytene sine på.... Sannhet og empiri er jo ikke blandt kristendommens våpen og det vet du også, så her viser du egentlig bare kristendommens egentlige ansikt ved det du skriver.... :no: Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg siktet til at forumet burde legges ned fordi det er vanlig med tråder som latterliggjør andres religioner, og som man ikke har til hensikt å lære noe av.

På den annen side kan man ikke forlange av brukerne at de har et livssyn "som vinden", eller at de alltid vil åpne tråder med den innstillingen at andre kan omvende dem.

Det er jo vanlig å ha et stabilt livssyn gjennom nesten hele livet, og kanskje skifte ståsted et par ganger i tenårene. Det er ikke vanlig å bytte religion som man bytter sko.

 

Dette som en kommentar til RWS, som åpenbart mente det var kritikkverdig at jeg åpnet en tråd om en gruppe, uten å ha til hensikt å få økt forståelse for gruppa.

Lenke til kommentar

Jeg siktet til at forumet burde legges ned fordi det er vanlig med tråder som latterliggjør andres religioner, og som man ikke har til hensikt å lære noe av.

Oki. Det kom bare veldig dårlig frem når du hele tiden påstår at mitt synspunkt er det som er feil og ditt, at han bloter dyr, er det riktige uten å legge ved annen "forklaring" enn at jeg tar feil....

 

 

På den annen side kan man ikke forlange av brukerne at de har et livssyn "som vinden", eller at de alltid vil åpne tråder med den innstillingen at andre kan omvende dem.

Det er jo vanlig å ha et stabilt livssyn gjennom nesten hele livet, og kanskje skifte ståsted et par ganger i tenårene. Det er ikke vanlig å bytte religion som man bytter sko.

 

Dette som en kommentar til RWS, som åpenbart mente det var kritikkverdig at jeg åpnet en tråd om en gruppe, uten å ha til hensikt å få økt forståelse for gruppa.

Nei, de aller færreste har en drøss med livssyn i løpet av livet, det er sant, men de endrer allikevel syn underveis, selv om de har holdt seg til en og samme tro. Det kommer av bedre innsyn i ting og bredere erfaring rett og slett. ... Ellers er det ikke vanlig å være hindu en dag, kristen neste og muslim den tredje dagen nei... Men det har vel mer med at folk blir ateister isteden for å bytte innbildning tror jeg... De finner ut av logiskt tenkning, rasjonalitet og ærlighet er det som bør styre livene deres og ikke gamle myter og overtro (Nå ble du nok svart i øya tenker jeg, når jeg nevner religiøs tro som overtro og myter, men frem til dere faktisk kan bevise at disse historiene dere fremmer ikke er nettopp myter og overtro så er det pr definisjon myter og overtro...)

 

Og jo, er plenty av kristne og muslimer som er innom religions forumetdiskusjon.no for å preke og forkynne, Lenge5 er vel det siste skuddet på den stammen og heller han er ingen god en, for han har virkelig ingen egne meningr eller tanker, det er kun klipp og lim fra JW.org samt fra andre "autoriteter" han legger ut og spørsmål hopper han bare over, noe han heller ikke er alene om... Så det er mange kristne og muslimer her inne som forkynner og håper at det er flere som vil se dette mørket dere kommer med og tro på det... Eller annen dritt, som den tråden du foreksempel startet om den mannen som datt ned i et hull fordi gud syntes det er for mange ateister og slikt tull, der du regelrett unngikk å svare på mine spørsmål om hvor dum du klarte å fremstille denne guden din, mest sannsynlig fordi du så det selv etterhvert hvor dum en slik gud må være som dreper og ødelegger for mennesker når han i all allmektighet bare kunne sagt dette i klartekst isteden for å gå slike idiotiske omveier...

 

Og har du forresten fått større forståelse for åsatru? Du skjønner at hasn høyst sannsynlig bloter i symbolsk mening ikke sant og at han derfor ikke har med seg en ku eller en geit som han må brenne fordi guden hans, i likhet med den kristne guden faktisk, blir behaget av lukten til stekte dyr? Samme som katolikker, som jo faktisk innbiller seg at de spiser og drikker jesus på ordentlig, til tross for at det er papp-kjeks og saft de setter til livs og ikke jesus sitt faktiske legeme (som jo er en umulighet i følge deres egne påstander, for jesus dro jo direkte til himmels og la ikke igjen kroppen han vandret rundt i slik at de (katolikker) kunne spise den, men allikevel har de denne bestialske skikken der de faktisk innbiller seg at de spiser og drikker jesus... Go figure hvor den logikken kom i fra du... :) )

 

Personlig har jeg litt vanskelig for å ta åsatroere alvorlig, for de vet jo pokker ikke engang hva eller hvordan vikingene faktisk tilba sine guder da skikkene var meget lokale og variasjonene store og for å ikke snakke om at informasjonen er heller sparsom, så for meg minner åsatru om et svermeri og ønske om å være vikinger, beholde en tradisjon om du vil, men å faktisk tro på Tor og Odin i dag ser jeg på som direkte latterlig og det til tross for at jeg faktisk kjenner tre som er, eller påstår at de er, jeg vet som sagt ikke hvor dypt de går i dette, åsatroere, med tors hammer rundt halsen og det hele. (Jeg har bare tors hammer i nøkkelknipet mitt jeg, men det er fordi jeg fikk den av en smed jeg traff på Island og ikke som et religiøst symbol, men fordi jeg er (hobby) smed...)

 

Så jeg skjønner godt din skepsis og mistro, men syntes du trekker det litt langt uten å ha annet å støtte det på enn din (mis)tro...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Hei Frankline.

 

Åsatru er kanskje mest rituelt i våre dager. men mange har heldigvis vært opptatt av å overlevere den norrøne arven gjennom musikk. Mange fragmenter finnes som viser at det var en brytningstid da åsatru (i dette tilfellet Nykkjen) streid mot den invaderende troen ("Kvitekrist"). En del av disse har overlevd og er tolket i moderne tradisjon.

Anbefales avspilt på høyeste volum:

http://no.wikipedia.org/wiki/Villemann_og_Magnhild

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...