Gå til innhold

Anmeldelse: Age of Empires II HD (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er Hardcore AOE2 fan, og absolutt en av den fanbasen artikkelforfatteren referer til! :) Eier samtlige AOE2 spill med expansions, og er enda en ivrig spiller når aneldningen byr seg. Likevel har jeg litt problemer med å se at dette er verdt sine drøye 150,-De reklarmerer med HD, men grafikken har jo overhodet ikke blitt pusset opp, og som overnevnt, teksten er blitt for liten til dagens oppløsninger. Føler egentlig dette er et produkt som har blitt gitt ut for å skrape ut litt ekstra penger av fansen, før spillet og serien dør helt og forblir hos entusiastene. Det kunne blitt gjort så mye bedre! Jeg kommer nok til å kjøpe det, men da pga integrasjonen i steam og det blir mye lettere å spille med venner etc.

 

Full hd= 1920X1080. Noe som spillet har. HD er ikke grafikk, men oppløsning!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde med glede spandert penger på reutgivelsen om de spanderte mer tid på å freshe opp grafikken. Nå fremstår det som samme spillet med litt oppblåsing her og der. Det er for lite innsats til at jeg vil belønne det med penger.

 

Spillet kunne gjerne vært fullstendig likt men i ny moderne drakt og kanskje noen nye elementer tilført. Da hadde det blitt kjøp. Synd markedet rundt gamle titler er mye preget av halvhjertet arbeid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er en elendig port av et herlig spill. Jeg har ikke spilt den siste uka fordi det er så mye lagg.

 

Elendig port? Da har du tydeligvis ikke spilt det orginale spillet heller, for det fungerte nøyaktig likt.

 

 

Synest forøvrig grafikken er brukbart modernisert!

 

post-9983-0-79750900-1366213366_thumb.png

 

Det er tull å kalle dette for jukse-HD, spritene og tilene er på maksimal oppløsning allerede. Det er et større mangel at de ikke har oppdatert tilene til å bruke mer enn 256 farger, men om de hadde endret på dette hadde også grafikkstilen blitt noe helt annet.

 

Jeg så den "videoblogen" fra utviklerne, der de nettopp fortalte at de hadde oppgradert "fargeantallet".

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Jeg bruker denne:

 

HD Edition New Textures Pack

av [bliTz] CorVo

Takk, skal testes! ;)

 

 

Full hd= 1920X1080. Noe som spillet har. HD er ikke grafikk, men oppløsning!

Ja greit. Jeg var litt uklar i definisjonen der. Noe frustrert og irritert.

Dog, spillet er oppskalert, men teksturene er så og si de samme gamle.

Det er for tynt, og egentlig direkte hån mot fansen.

Lenke til kommentar

Du har rett som vanlig, men det ser absolutt ikke bra ut på oppløsninger over 720P.

Kan du hjelpe meg med å definere hvorfor? På en måte så jeg forstår.. :p

Det har nok mer med at du ikke har spilt det på en stund, HD-utgaven ser ikke dårligere eller bedre ut enn tidligere utgaver. De kunne oppskalert spritene og tilene, men da hadde vi fått mindre detaljer per bilde.

 

Grensesnittet er definitivt ikke tilpasset 1080p, men hvem bruker grensesnittet i AOE2 uansett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg har med AoE2HD, er ganske mye lagg, som jeg har sett mange klage på, og det at animasjoner stopper i ett halvt sekund før de "looper" igjen.

Ellers enn dette er AoE2HD bare fryd og glede!

Uff da, det er da allerede mer enn galt nok i den gamle versjonen, så hvis denne versjonen er verre kommer jeg ikke til å kjøpe den!

 

Jeg har brukt å spille AoE2 i fast, men det har en tendens til å gå fryktelig sent etter en halvtimes tid med spilling.

 

Ikke akkurat HD

Da jeg hørte det skulle gis ut en HD-utgave av Age of Empires II så jeg for meg at det gamle spillet skulle ikles ny grafikk mens den gamle spillmekanikken ble vedlikeholdt. Det var ikke akkurat det som skjedde, for Age of Empires II HD ser akkurat ut som det gjorde for fjorten år siden. Dette er ikke ny grafikk, men gammel grafikk som har blitt optimalisert slik at det skal se penere ut på moderne dataskjermer

Du er skuffet fordi du ikke vet hva HD er for noe. HD indikerer at den støtter høyere oppløsninger, og det er alt. Det betyr ikke at grafikken er av høyere kvalitet.

 

-----

 

Som Arni sier er sprites beholdt i samme kvalitet, men det forbauser meg at de ikke i det minste har rendret ut disse på nytt. Disse ble i sin tid rendret fra 3D-modeller som de skal ha liggende, og det hadde virkelig gjort seg å få laget disse på nytt med 8-16x AA og 24-bits farger. Det mener jeg er det minste de kunne gjort, og hadde forbedret den visuelle kvaliteten selv om de hadde beholdt størrelsen på sprites.

 

Men det ser uansett ikke bra ut ved høye oppløsninger, det ideelle hadde vært å ha konstant størrelse på skjermen men variabelt detaljnivå avhengig av oppløsning.

 

Ellers på ønskelisten min er følgende:

- 500 pop cap

- større kart

- AI som bygger opp nye murer

- Mulighet for å deaktivere super siege weapons

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er skuffet fordi du ikke vet hva HD er for noe. HD indikerer at den støtter høyere oppløsninger, og det er alt. Det betyr ikke at grafikken er av høyere kvalitet

 

 

 

Det er helt vanlig at spill som er navngitt "<klassiker> HD" har oppdatert grafikk utover større for høyere oppløsning, det har ingenting med å "ikke vite hva HD er for noe"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at spill som er navngitt "<klassiker> HD" har oppdatert grafikk utover større for høyere oppløsning, det har ingenting med å "ikke vite hva HD er for noe"

HD sier ingenting om grafisk kvalitet, kun oppløsning (sjekk ordboken om du ikke tror meg). Høyere oppløsning gir ikke bedre grafikk. Faktisk vil høyere oppløsning med samme grafiske kvalitet være mer markant dersom 3D-objekter har samme relative størrelse. Eks: Super Mario 64 ser mye mer kantete og teksturene ser styggere ut i 1600x1200 enn i 640x480.
Lenke til kommentar

Ellers på ønskelisten min er følgende:

- 500 pop cap

- større kart

- AI som bygger opp nye murer

- Mulighet for å deaktivere super siege weapons

 

500 pop cap får du.

 

Forøvrig, så lagger den nye MINDRE en det orginale AoE2. Så det trenger du ikke bekymre deg for.

 

Alfa omega for å unngå lag er at alle spillerne har god ping(dette ser man i lobby før start). Her bør de ikke ha så mye over 100ms.

Lenke til kommentar

500 pop cap får du.

 

Forøvrig, så lagger den nye MINDRE en det orginale AoE2. Så det trenger du ikke bekymre deg for.

 

Alfa omega for å unngå lag er at alle spillerne har god ping(dette ser man i lobby før start). Her bør de ikke ha så mye over 100ms.

Det var noe uklart i artikkelen, du mener det er med i HD-versjonen?

 

For det originale spillet har jeg min egen mod for akkurat dette.

 

Uansett er LAN er krav for meg, jeg orker ikke spille denne typen spill over Internett. 100 ms er ikke spillbart.

Lenke til kommentar

HD sier ingenting om grafisk kvalitet, kun oppløsning (sjekk ordboken om du ikke tror meg). Høyere oppløsning gir ikke bedre grafikk. Faktisk vil høyere oppløsning med samme grafiske kvalitet være mer markant dersom 3D-objekter har samme relative størrelse. Eks: Super Mario 64 ser mye mer kantete og teksturene ser styggere ut i 1600x1200 enn i 640x480.

 

Folk er ikke idioter, folk vet at HD står for "high definition", men det er ikke uvanlig at man får større grafikkoppdateringer når det kommer en "HD-versjon" av ett spill. Derfor er det fint noe man kan forvente/håpe på, jeg synes faktisk det er litt nedlatende å si det er fordi "man ikke vet hva HD er for noe", fordi kontekst er helt sentralt i språk, og i denne konteksten er ikke det en urimelig ting å tro.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var noe uklart i artikkelen, du mener det er med i HD-versjonen? For det originale spillet har jeg min egen mod for akkurat dette. Uansett er LAN er krav for meg, jeg orker ikke spille denne typen spill over Internett. 100 ms er ikke spillbart.

 

500 ligger inne som standard i HD versjonen.

 

Nei riktig, men sålenge alle har bra ping. Så lagger det ikke nevneverdig heller.

 

I det orginale AoE2, så hakket det jo uansett når man fikk mange units.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...