Gå til innhold

Oppgradere skjermkort eller vente lenger?


Mixy

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte for et halvt års tid tilbake ny skjerm med høyere oppløsning (2560x1440), det satte skjermkortet mitt på prøve (HD5850) og jeg er ikke fornøyd med ytelsen jeg får av dette idag. Lenge har jeg tenkt at jeg skulle vente på nVidia GTX 7-serien, men det ser nå ut til å drøye helt til 2014 noe jeg syns er litt lenge å vente.

 

Er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe skjermkort på?

 

Jeg har alltid hatt ATI/AMD-kort og har nå lyst til å prøve nVidia. Syns rett og slett jeg opplever for mye tull med AMD-driverne til tider. Ettersom budsjettet stopper på rundt 3000, men helst bør komme under er vel 660 / 660 Ti / 670 alternativene mine. Oppsummert i denne tråden ser det vel egentlig ut som om man betaler mye for lite ytelse for de dyrere kortene.

 

Sammenligning mellom 660 Ti & 670

Sammenligning mellom 660 & 670

 

Det ser derimot ut til at forskjellen blir over 10% (nærmere 20% i flere spill) mellom 660 Ti og 670 når det gjelder høyere oppløsning. På 660 er ikke testene kjørt i maks oppløsning engang.

 

Noen anbefalninger? Ønsker også anbefalninger på versjon da minnet kan ha en del å si, og jeg ønsker en stillegående kjøler :)

 

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket litt, og de fleste tester viser ingen eller liten forskjell på 2 og 4 gb, selv med høye oppløsninger. Har ingen planer om å game på flere skjermer.

 

Går også litt opp for meg at min AMD Phenom X4 BE 965 ikke akkurat er state-of-the-art og kan være en flaskehals flere steder. Vil jo også fortsette å være en begrensning med nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Kan jo være at den Phenom X4 BE 965 vil bli en flaskehals, men du kan jo se slik på det at kjøper du f. eks. GTX 670 nå, har du i det minste et kort som drar de fleste spill en god stund framover til en fornuftig pris. Uansett om du kjøper 2GB eller 4GB versjonen.

 

Jeg tenkte også på å vente til neste generasjon skjermkort, men fristelsen til 2 x GTX Titan ble for stor, så jeg endte opp med det.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid hatt ATI/AMD-kort og har nå lyst til å prøve nVidia. Syns rett og slett jeg opplever for mye tull med AMD-driverne til tider.

 

Har sett at det kommer sterkere ut i test, men det er rett og slett ikke nok for meg. Ser meg litt om på bruktmarkedet nå. Var akkurat et GTX 680 som ble solgt for 2200,- om jeg kan finne noe tilsvarende, blir det nok det :)

Lenke til kommentar

Har sett at det kommer sterkere ut i test, men det er rett og slett ikke nok for meg. Ser meg litt om på bruktmarkedet nå. Var akkurat et GTX 680 som ble solgt for 2200,- om jeg kan finne noe tilsvarende, blir det nok det :)

Se heller på GTX 670, yter praktisk talt identisk og koster 2500-3000 kr for et nytt kort.

GTX 680 er rett og slett overpriset, selv 2200 kr er faktisk ganske høy pris for en brukt variant.

Lenke til kommentar

Takker for tips, da får jeg vel heller se på det. Noen tips till om jeg kan finne ut hvor mye prosessoren min vil begrense meg?

 

Hvis jeg kjøper nytt blir det fra en større norsk nettbutikk, fra en produsent med litt lenger fartstid enn det kortet det Nizzen. http://www.dustinhome.no/product/5010646248/gigabyte-geforce-gtx-670-fw2-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Den kjøleren skal vel også være bra

Lenke til kommentar

Takker for tips, da får jeg vel heller se på det. Noen tips till om jeg kan finne ut hvor mye prosessoren min vil begrense meg?

 

Hvis jeg kjøper nytt blir det fra en større norsk nettbutikk, fra en produsent med litt lenger fartstid enn det kortet det Nizzen. http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Den kjøleren skal vel også være bra

 

For to kroner mer får du WF 3x Utgaven, den er klokket bedre og har en bedre kjøler en WF 2x:

http://www.dustinhome.no/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-670-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp-nvidia-free-2-play-bundle/#intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Jeg parret en AMD Phenom X4 BE 965 med et GTX 670 for å ha en ekstra maskin som kompiser kunne låne å spille BF3 på hos meg. På BF3 fungerte det mildt sagt elendig :( Ikke testet andre spill, men med mindre du planlegger oppgradering av cpu & hk i nærmeste framtid, tror jeg ikke jeg hadde spandert et GTX 670 :nei:

 

PS: Jeg hadde også 8GB minne og SSD-disk i maskinen, så det skulle ikke stå på noe av det heller. Det virket rett og slett som CPU'en fikk pusteproblemer... Nå er vel BF3 et av de mer CPU-krevende spilla så det er mulig andre fungerer bedre...

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Jeg parret en AMD Phenom X4 BE 965 med et GTX 670 for å ha en ekstra maskin som kompiser kunne låne å spille BF3 på hos meg. På BF3 fungerte det mildt sagt elendig :( Ikke testet andre spill, men med mindre du planlegger oppgradering av cpu & hk i nærmeste framtid, tror jeg ikke jeg hadde spandert et GTX 670 :nei:

Nå krever bf3 veldig mye av cpu i multiplayer, Så her er det cpuen som suger. 670 kort til bf3 med high instillinger går ganske bra. 60-80 fps

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå krever bf3 veldig mye av cpu i multiplayer, Så her er det cpuen som suger. 670 kort til bf3 med high instillinger går ganske bra. 60-80 fps

Ja jøss, helt enig i det da alle maskinene mine har GTX 670 nå og BF3 fungerer bra på HIGH så lenge jeg bruker quad-core i5/i7 cpu eller bedre.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...