Gå til innhold

Jobbe med glassfiber og epoxy


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her inne har jobbet med glassfiber og epoxy før? Tenkte jeg skulle lage en replica av masken Jack Bauer i 24 brukte i en av episodene, og hadde tenkt å bruke glassfiber for å gjøre den solid og sterk. Har dog aldri jobbet med det, så lurer på om noen har noen tips å komme med, eller om andre måter å lage slikt på.

 

Her er forøvrig bilde av masken jeg skal lage.

 

Masque_Airsoft_Original_Black_3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke en form nei Merko. Tenkte å printe ut delene på litt tykt papir, og så lime det sammen, for så å smøre innsiden med noe epoksysparkel og så forsterke den fra utsiden med glassfiber og polyester eller epoksy. Hvordan er det å pusse på glassfiber for å gjøre det glattere etter at det er tørket? Tenkte å få spraylakkert den slik at den blir matt som bildet, og så montere det på et feste slik som en sveisemaske så den kan vippes opp og ned.

Lenke til kommentar

Har ikke en form nei Merko. Tenkte å printe ut delene på litt tykt papir, og så lime det sammen, for så å smøre innsiden med noe epoksysparkel og så forsterke den fra utsiden med glassfiber og polyester eller epoksy. Hvordan er det å pusse på glassfiber for å gjøre det glattere etter at det er tørket? Tenkte å få spraylakkert den slik at den blir matt som bildet, og så montere det på et feste slik som en sveisemaske så den kan vippes opp og ned.

 

Å pusse glassfiber er ikke noe problem... men ja, det er ett helvete for noen, inkludert meg (husk støvmaske).

 

Å få ett resultat som du er fornøyd med blir nok vanskelig uten å lage en skikkelig form for å støpe i. Det er veeeeeldig mye arbeid men når formen først er ferdig kan man "masseprodusere".

Lenke til kommentar

Har fått limt sammen papirprint og skal begynne med et lag epoksy for å stive det til før jeg begynner med glassfiberen, men jeg trenger å stive det opp littegrann til slik at jeg vet det tåler det kommende arbeidet, så lurer på om noen vet om en spray jeg kan bruke som får det til å stivne opp litt. Tenkte på en limspray på Biltema, men tenker det kommer til å være klissete ei stund etter at det er tørket også.

 

Masken ser ca. slik ut nå, men med vanlig skriverpapir:

image13hg.jpg

Lenke til kommentar

Bruk 5 til 15 minutt epoksylim tynnet ut med 50% rødsprit så blir det lettflytende og lett å pensle på og blir sterkt nok til glassfiberen, legg på 2 til 3 strøk.

Dra over med et 60 eller 80 papir et par ganger for å lage en ru overflate etter epoksylimen er tørket før du legger på glassfiberen ellers risikerer du at glassfiberen ikke sitter fast.

 

Det er forskjell på glassfibermatter som er beregnet for polyester og epoksy så få rett type.

Polyester er enklest å pusse men har forferdelige avgasser og lukter i lang tid.

Epoksy blir veldig hardt og er sterkere men et mareritt å pusse men lukter ikke så mye.

 

Trenger du mer info vet jeg at det finnes mange som er flink med glassfiber på forumet til Modellflynytt.

http://www.modellflynytt.no/forum.php

 

Epoksy lim får du på Biltema, Clasohlson, Jula og flere.

Støpe epoksy/polyester og glassfiber/karbonfiber matter har jeg kjøpt på Biltema og kvaliteten er helt OK.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...