Gå til innhold

650W eller 750W?


Anbefalte innlegg

ja ser dem. men tror ikke jeg har lyst til å bruke 2 k på strømforsyning. men vis jeg kjøper 620en hart jeg nokk for en ekstra ssd eller 2? og kanskje en hardisk? men tviler på at jeg bruker opp 1 tb har en pc med 750 har nesten brukt 300. men har den det? greit å ha i tilfelle liksom.

 

Du har nok i massevis. Jeg kjører min spillPC/HTPC (C2Q 8400, GTX 460, SSD, HDD, 4 minnebrikker, osv) som skal dra ca 380 Watt fra stikkontakten på 100 % load på en Corsair HX 450 (Seasonic). Din PC vil bruke mindre på CPU og HK, og mer på skjermkort.

 

Ellers er strømforsyning den plassen du faktisk bør kjøpe kvalitet - og gjerne bruke penger. En kvalitetsstrømforsyning, blant annet Seasonic sine, gjør at resten av komponentene dine får lengre levetid og selve strømforsyningen kan du gjerne bruke i 6 - 7 - 8 år (så da blir den faktisk ikke så dyr). Jeg kjøpte litt sånn både og i tidligere tider, i dag er det bare strømforsyninger bygd av Seasonic jeg bruker (om det står Corsair utenpå spiller ingen rolle).

 

S12 II 620 Watt er ellers bra, jeg har 550 og 380 Watts versjonen av denne hovedserien til Seasonic. Klart det er en ulempe at den ikke er modulær - men jeg opplever de som svært stille og stabile. Begge står i servere som går 24/7/365 og hvor stabilitet faktisk er viktig. 550 Watt PSU-en rusler nå på 5 året.

 

Ellers er en av grunnene til at det er vanskelig å velge strømforsyninger er at nesten alle merkene som selges er laget av andre produsenter. Hverken Corsair, Antec, Cooler Master, Silver Power, OCZ lager strømforsyninger selv. De får strømforsyningene laget hos andre produsenter, eller rebrander andre produsenter sine strømforsyninger. Og et merke kan ha laget strømforsyningene sine hos 3 - 4 ulike produsenter, hvor f.eks de dyreste kan være laget hos en topprodusent som Seasonic eller Flextronics, mens de billige seriene kan være laget av helt andre produsenter med lavere kvalitet på varene. De som har vært med noen år på forumet (slik som undertegnede) husker vel med gru MIST sine tabber, samt Hiper og Qtec. Både MIST og Hiper gjorde det bra i tester, men det var dårlige deler og produksjon - så når det gikk en del år så svikta faktisk faenskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke på S12 II, den har bare faste kabler, noe som gjelder hele S12-serien. M12 II er modulær- samme gjelder den nye G-serien til Seasonic. G-serien er faktisk ikke så dum, den leveres med 4 stk PCIe på 650 Watt versjonen - men den koster ca 1 000 kr.

 

Men trådstarter kan få tak i en M12 II 650 Watt til 800 kr hos Proshop eller Deal.

Lenke til kommentar

Ikke på S12 II, den har bare faste kabler, noe som gjelder hele S12-serien. M12 II er modulær- samme gjelder den nye G-serien til Seasonic. G-serien er faktisk ikke så dum, den leveres med 4 stk PCIe på 650 Watt versjonen - men den koster ca 1 000 kr.

 

Men trådstarter kan få tak i en M12 II 650 Watt til 800 kr hos Proshop eller Deal.

denne her ? https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=M12II-650 hvor mye i frakt hos dem?
Lenke til kommentar

Vet ikke, bør vel være rundt 100 kr for en strømforsyning. Jeg sjekket og de tar 110 kr + 38 i adm.gebyr. Dvs du betaler 944,-.

 

Men husk på at den hverken den Corsair TX750 eller Corsair GS800 som du har nevnt tidligere har modulære kabler. Personlig ville jeg da valgt en av to løsninger.

 

1. Gå for den Seasonic S12 II 620 Watt hos Dustin som alt er nevnt for 739,- kr, med ulempen at den ikke er modulær.

2. Kjøpt en Corsair HX650 Modular Gold 650 Watt hos Dustin for 899,- kr. Denne er basert på Seasonic G-650, altså topp kvalitet. Dette blir også billigere enn dobbel frakt som du får om du kjøper strømforsyning hos noen andre.

 

Valget er ditt - personlig ville jeg gått for den siste.

Lenke til kommentar

135kr + 38kr i adm. kostnader. Så 173kr regner jeg med. Så det spørs litt hvor du bor ser det ut som :)

 

 

2. Kjøpt en Corsair HX650 Modular Gold 650 Watt hos Dustin for 899,- kr. Denne er basert på Seasonic G-650, altså topp kvalitet. Dette blir også billigere enn dobbel frakt som du får om du kjøper strømforsyning hos noen andre.

 

Har det ikke vært en del mye tull med den HX'en der? Kan jo hende det var uflaks at enkelte fikk en psu som bråkte, slikt kan skje alle psu'er selvfølgelig. Fikk bare en følelse av at det var veldig mange som opplevde det problemet med akkurat denne, ble til og med en egen tråd her inne :( Det kan jo hende dette er ordnet opp i, eller at det ikke var så ille.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Har hatt tull med den modellen selv, men det er nok en rimelig grei størmforsyning for det. Personlig ville jeg gått for førstnevnte strømforsyning.

Men det kommer jo helt an på hva du vektlegger. Om du vektlegger tungt at det blir færrest mulig ledninger å rydde opp i, samt holde skjult, så kan det absolutt være verdt å titte på. Om man tar seg litt tid, eller ikke er så nøye så sparer du deg penger, samt at jeg vil påstå litt bedre kvalitet (tross at de er laget av seasonic begge to).

Lenke til kommentar

Har hatt tull med den modellen selv, men det er nok en rimelig grei størmforsyning for det. Personlig ville jeg gått for førstnevnte strømforsyning.

Men det kommer jo helt an på hva du vektlegger. Om du vektlegger tungt at det blir færrest mulig ledninger å rydde opp i, samt holde skjult, så kan det absolutt være verdt å titte på. Om man tar seg litt tid, eller ikke er så nøye så sparer du deg penger, samt at jeg vil påstå litt bedre kvalitet (tross at de er laget av seasonic begge to).

så altså 620 eller 650 ?
Lenke til kommentar

@otl og @Andrull:

 

Så vidt jeg har forstått valgte Corsair å putte inn en 140 mm vifte av mediokre kvalitet på denne, mens Seasonic bruker en 120 mm Adda på basismodellen. I tillegg tok Corsair bort to stk PCIe kontakter som Seasonic G-650 har. Alt for å spare penger. Det er indikasjoner på at Corsair har justert denne delen av spesifikasjonene - men i forhandlerapparatet kan det nok være modeller med dårlig vifte.

 

Man skal også være klar over at tidligere HX650 og HX650 Gold er basert på to ulike modeller hos Seasonic.

 

Ripple og stabil strøm er nok vel så bra på HX650 - og effektiviteten er høyere - men vifteproblemet er reelt.

 

@xtyfoonx:

 

Skal være greitt å få gjemt bort kablene i det kabinettet - så det er ikke særlig problematisk å velge S12 II 620 Watt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@otl og @Andrull:

 

Så vidt jeg har forstått valgte Corsair å putte inn en 140 mm vifte av mediokre kvalitet på denne, mens Seasonic bruker en 120 mm Adda på basismodellen. I tillegg tok Corsair bort to stk PCIe kontakter som Seasonic G-650 har. Alt for å spare penger. Det er indikasjoner på at Corsair har justert denne delen av spesifikasjonene - men i forhandlerapparatet kan det nok være modeller med dårlig vifte.

 

Man skal også være klar over at tidligere HX650 og HX650 Gold er basert på to ulike modeller hos Seasonic.

 

Ripple og stabil strøm er nok vel så bra på HX650 - og effektiviteten er høyere - men vifteproblemet er reelt.

 

@xtyfoonx:

 

Skal være greitt å få gjemt bort kablene i det kabinettet - så det er ikke særlig problematisk å velge S12 II 620 Watt.

har du et kabinett å anbeflae da? mange mener at tempest ikke er noe bra men etter det jeg ser og leser skal det være bra ....
Lenke til kommentar

har du et kabinett å anbeflae da? mange mener at tempest ikke er noe bra men etter det jeg ser og leser skal det være bra ....

 

For meg virker det helt OK - men jeg har helt andre preferanser på kabinett (hovedsaklig små og stilrene). Fractal Design sine får ellers bra skussmål, samme gjelder Corsair. Kabinett er svært mye smak og behag, noen liker en type - andre liker andre typer. Disse kan du jo se på.

http://www.dustinhome.no/product/5010644187/fractal-design-miditower-define-r4-black/ (finnes også med vindu).

http://www.dustinhome.no/product/5010642555/corsair-miditower-carbide-300r-atx-black-window/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

De kabinettene jeg har er Antec Sonata, Silverstone LC-20, 2 stk Silverstone PS07, og 2 stk Lian Li PC-Q07. Så du ser jeg bruker relativt små kabinetter. Har noen avdanka Cooler Master på loftet.

 

Jeg gjør det enkelt, kjøpte 5x 1200AX og 5X 1200iAX og 6x 1400W hot-swap så samma hva jeg bygger så bruker jeg en eller to av de uten å måtte tenke noe mer på PSU.

 

Ikke alle som kan bruke så mye penger vet du, eller har bruk for så kraftige saker. Jeg har dog noen Seasonic X-460FL liggende til mine mer moderate og støysvake bygg.

Lenke til kommentar

For meg virker det helt OK - men jeg har helt andre preferanser på kabinett (hovedsaklig små og stilrene). Fractal Design sine får ellers bra skussmål, samme gjelder Corsair. Kabinett er svært mye smak og behag, noen liker en type - andre liker andre typer. Disse kan du jo se på.

http://www.dustinhom...efine-r4-black/ (finnes også med vindu).

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

De kabinettene jeg har er Antec Sonata, Silverstone LC-20, 2 stk Silverstone PS07, og 2 stk Lian Li PC-Q07. Så du ser jeg bruker relativt små kabinetter. Har noen avdanka Cooler Master på loftet.

 

 

 

Ikke alle som kan bruke så mye penger vet du, eller har bruk for så kraftige saker. Jeg har dog noen Seasonic X-460FL liggende til mine mer moderate og støysvake bygg.

hva me dette da http://cdon.no/elektronikk/aerocool_xpredator_x3_tower_no_psu_white_atx-21338205 synes det har det jeg trenger bare noen ekstra vifter . (den har jo plass til 9)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...