Gå til innhold

Dette er Folding@Home


Anbefalte innlegg

Legg merke til at jeg og en neve andre har skrevet artikkelen og gitt den til hw.no.

Hvis ingen i nettverket driver med "Boinc" selv så kan det ta litt tid før det evt kommer av seg selv.

Det finnes jo muligheter for å lage en tråd og opprette et google docks hvor de som kan dette samskriver en artikkel dere også gir til hw.no hvor de kan gi den ut på vegne av dere.

:thumbup:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt prosjekter på Boinc og WCG i mange år, siden SETI@home. Synd man ikke kan legge til FAH i Boinc.

Jeg installerte FAH på en pc jeg har, men jeg ble forvirret av CPU/GPU slot systemet.

 

Når CPU settingen sto som -1 så virket det bare som den brukte halvparten av kjernene mine og, uansett hva jeg gjør så ser den ikke ut til å bruke GPU. Hva er poenget med å legg til flere CPU slots? Kan man ikke bare legge til en slot med 4 kjerner om man har 4 kjerner?

Og hvordan kan man se hvilke CPU/GPU kjerner som blir brukt?

Endret av Fire
Lenke til kommentar

En core er en jobb ja, det er jo greit nok. Men hva er vitsen med å flere slots dersom jeg bruker alle kjernene mine i en slot?

 

Eller mener du at en slot = en jobb? Så jeg bør fordele mine 4 kjerner på 4 slots?

 

V7 ja. Jeg fikk den til å bruke alle kjernene om jeg satte opp antallet cores til 4 manuelt.

Lenke til kommentar

1 cpu en jobb. 1 gpu 1 jobb. Min server ned 64 cores 1 jobb.

 

690 2 gpuer , 2 jobber.

 

Det er dessverre ikke idiotsikkert, det er en av grunnene til at vi liker å holde på med dette. Lærer ufattelig mye om hardware, linux, flercpusystemer osv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bit44....hvor har jeg deg fra igjen.....du med 300minnepinner i gull og diamanter? Bildene går verden rundt!

 

I'm just a shadow of myself.....Så at bildet hadde blitt åpnet over 50 ganger, så det var hyggelig at noen hadde sett på det. Hehe, nei jeg tror ikke bildene går verden rundt. Michael Kors klokken er ekte da. Rosegull er på moten igjen :D

Veldig off topic, men men..

Lenke til kommentar
Bare ikke dette støtter legemiddelindustrien, så må det jo være bra greierDet er alltid noen få gubber som skor seg på alle andre sitt hardt arbeid
Det spørsmålet har jeg også lurt på i mangfoldige år. La oss folde hendene. Nei, seriøst. Jeg mener Hardware.no burde gjøre en viss porsjon granskning av om vi får igjen noe gratis av de som benytter dette. Annet enn nye dyre behandlingsformer da..Går det an å håpe på idealisme også fra de som benytter denne gratis datakraften?

 

Et relevant poeng, men siden F@H er i regi av Stanford Uni. og BOINC er i regi av Berkeley Uni. i USA så er de per definisjon underlagt åpenhet om utfall av alle resultat av deres forskning, som inkluderer alle prosjekter på BOINC/Folding. (Noen unntak finnes, som militær forskning på f.eks. MIT og Princeton). Men siden offentlig forskning er nettopp offentlig så står jo alle fri til å bruke denne forskningen til sitt eget velbefinnende. Og det inkluderer selvfølgelig legemiddelindustrien og alle andre private og offentlige foretak verden over.

Får vi noe igjen gratis?

Vel om du bruker PCen din til slikt har du gjort en innsats for det prosjektet du jobber for.

Det prosjektet kan i morgen kurere en sykdom noen du kjenner lider av, løse problemer ved relativitetsteorien, finne asteroider og supernovakandidater som til slutt truer vår egen eksistens. Så gratis er det vel ikke, men til syvende og sist kan det bli veldig viktig(kanskje med stor K, eller syvende med S eller noe..)

Og om du tviler på at mange små blir store, så nådde et BOINC-prosjekt jeg er med på - Einstein@Home - 1 petaflop - 1 million milliard FLOPs - 2.januar 2013. Ifølge top500.org ville alle disse frivillige være den 24.kraftigeste superdatamaskin på planeten!! (Dette er referert helt ukritisk fra einstein@home sin nettside. Kanskje det finnes noen journalister i nærheten som kan etterprøve dette?)

Lenke til kommentar

Det jeg savner i artikkelen er en oversikt over hva folding har bidratt til så langt? Hvilke områder har det bidratt til fremgang på? Slikt er viktig for å rettferdiggjøre at folk bruker ressurser på å bidra.

 

War:

Er det engineering samples det går i? Tråler du ebay eller har du tilgang på godsaker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Strengt tatt er det vel ingen (muligens noen ildsjeler?) som bruker penger på dette, bortsett fra litt høyere strømutgifter.

Det er jo maskinenes ledige kapasitet som brukes, som det også skrives i artikkelen.

Det er flott at artikkelen skrives, for det kan bidra (håper jeg), til at flere melder seg på.

Merkelig at dette ikke omtales mer på nettet. Det burde ha vært et eget nettsted med oversikt over hvilken forskning man kunne meldt opp PC'ene til.

Første gang jeg meldte meg på må ha vært for ca 15 år siden.

Lenke til kommentar

Du går til http://folding.stanford.edu/, trykk på "Start Folding"-knappen. Installer software (denne er alt du trenger), legg inn brukernavn og team 37651 under oppstart av programmet. Ta også å skaff deg en passkey her http://fah-web.stanf...n/getpasskey.py som også legges inn under oppstart :) Sett power-slideren til det du selv føler er passe, "Full" gir mest poeng! Det er alt som trengs, kort og greit :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Siden det er ES så får jeg selger til å skrive "for testing only" og setter verdien til 40 dollar.

Da får jeg bare 250kr å betale når jeg henter de på posten selv om jeg betalte 20.000 for de på ebay.

 

Har ikke dårlig samvittighet for det når det er cpuer jeg bruker til folding.

 

Husk at storebror følger med her også. :green:

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel ingen (muligens noen ildsjeler?) som bruker penger på dette, bortsett fra litt høyere strømutgifter.

Det er jo maskinenes ledige kapasitet som brukes, som det også skrives i artikkelen.

Det er flott at artikkelen skrives, for det kan bidra (håper jeg), til at flere melder seg på.

Merkelig at dette ikke omtales mer på nettet. Det burde ha vært et eget nettsted med oversikt over hvilken forskning man kunne meldt opp PC'ene til.

Første gang jeg meldte meg på må ha vært for ca 15 år siden.

 

Det er mange som bruker ganske mye midler på Folding@Home, personlig har jeg nok passert 300.000 bare i maskinvare, så kommer ekstra strømutgifter i tillegg. Jeg finner ikke brukeren Giv i vårt lag, men du opererer kanskje under et annet nick.

 

Det finnes mange prosjekter man kan støtte, og her er de fleste av dem:

 

1. Prime Sierpinski Problem - PRP

2. Muon1 DPAD

2. GIMPS

4. Wieferich@Home

5. OGR-27

6. Seventeen Or Bust

7. Majestic-12

8. yoyo@home

9. Aqua@home

10. Cosmology@Home

11. Enigma@Home

12. Docking@Home

13. NFS@Home

14. ABC@Home

15. POEM@Home

16. GPUGRID

17. The Lattice Project

18. SZTAKI Desktop Grid

19. Climate Prediction

19. SIMAP

19. Collatz Conjecture

22. Malariacontrol.net

23. QMC@Home

24. Leiden Classic

25. PrimeGrid

26. Rosetta@Home

27. Dimes

28. MilkyWay@Home

29. Einstein@Home

30. RC5-72

31. Spinhenge@Home

32. Seti (BOINC)

33. World Community Grid

34. Folding@Home

 

En annen og lignende liste finner du her: http://www.allquests...ing-Thread.html

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Et relevant poeng, men siden F@H er i regi av Stanford Uni. og BOINC er i regi av Berkeley Uni. i USA så er de per definisjon underlagt åpenhet om utfall av alle resultat av deres forskning, som inkluderer alle prosjekter på BOINC/Folding. (Noen unntak finnes, som militær forskning på f.eks. MIT og Princeton). Men siden offentlig forskning er nettopp offentlig så står jo alle fri til å bruke denne forskningen til sitt eget velbefinnende. Og det inkluderer selvfølgelig legemiddelindustrien og alle andre private og offentlige foretak verden over.

Får vi noe igjen gratis?

Vel om du bruker PCen din til slikt har du gjort en innsats for det prosjektet du jobber for.

Det prosjektet kan i morgen kurere en sykdom noen du kjenner lider av, løse problemer ved relativitetsteorien, finne asteroider og supernovakandidater som til slutt truer vår egen eksistens. Så gratis er det vel ikke, men til syvende og sist kan det bli veldig viktig(kanskje med stor K, eller syvende med S eller noe..)

Og om du tviler på at mange små blir store, så nådde et BOINC-prosjekt jeg er med på - Einstein@Home - 1 petaflop - 1 million milliard FLOPs - 2.januar 2013. Ifølge top500.org ville alle disse frivillige være den 24.kraftigeste superdatamaskin på planeten!! (Dette er referert helt ukritisk fra einstein@home sin nettside. Kanskje det finnes noen journalister i nærheten som kan etterprøve dette?)

 

Legemiddelindustrien har allerede en kur for kreft, men de vil ikke gi den ut ennå. Først skal de melke alle de andre kuene. Slik funker det i denne verden, når alt dreier seg om penger. For å ikke snakke om sukkerindustrien og byråkratiet her til lands.

Lenke til kommentar

For dere som er interessert; intervju med Dr. Vijay Pande som leder folding@home etter det jeg har forstått.

 

 

Ellers har jeg sendt en forespørsel på bilder av lab'en/fasilitetene forskerne utfolder seg i og med. Ikke bare for egen nysgjerrighet, men fordi jeg mener det vil hjelpe i forhold til å rekruttere flere/samt holde på eksisterende 'brukere' da det skaper en større tilhørighet. Skyt gjerne om det allerede ligger der ute.

Lenke til kommentar

Legemiddelindustrien har allerede en kur for kreft, men de vil ikke gi den ut ennå. Først skal de melke alle de andre kuene. Slik funker det i denne verden, når alt dreier seg om penger. For å ikke snakke om sukkerindustrien og byråkratiet her til lands.

Det finnes ingen universell kur for kreft, og noe slikt vil neppe kunne lages, og legemiddelindustrien har definitivt ikke noe slikt på lur. Selv om de kan være griske og tviholde på patenter, så er der ingen sammensvergelse, selv om de som driver med alternative behandlinger påstår det, slikt som homøopater, kiropraktorer, akupunktører osv. som alt er tull, svindel og lureri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...