Gå til innhold

MacBook Pro Retina eller MacBook Pro ?


Anbefalte innlegg

Velg den siste, den har best specst. Det sendes inn til appel.no, men priser vet jeg ikke.

 

Sterkt uenig! +400MHz, +4GB RAM og +250GB lagringsplass synes jeg ikke er verdt 2200 i mellomlegg.

Den største merkbare forskjellen får du ved å sette inn en SSD. Du får 500gb varianter til omlag den summen i dag.

Grunnmodellen er god nok til det forespeilte bruksområdet; kjøp heller SSD og mer RAM etter 1-2år. Om du føler deg tryggere om du handler på elkjøp så er det greit; du betaler litt ekstra, men da har du assistanse i nærheten dersom noe skulle skje.

 

eplehuset og andre sertifiserte servicepartnere kan også ta i mot macen dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sterkt uenig! +400MHz, +4GB RAM og +250GB lagringsplass synes jeg ikke er verdt 2200 i mellomlegg.

Den største merkbare forskjellen får du ved å sette inn en SSD. Du får 500gb varianter til omlag den summen i dag.

Grunnmodellen er god nok til det forespeilte bruksområdet; kjøp heller SSD og mer RAM etter 1-2år. Om du føler deg tryggere om du handler på elkjøp så er det greit; du betaler litt ekstra, men da har du assistanse i nærheten dersom noe skulle skje.

 

Når du får bedre prosessor og dobbelt så mye RAM synes jeg det mellomlegget er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konfirmanten går i 9 trinn på ungdoms-skolen så får nok ikke noe studentrabatt.

 

Skjønner nå at jeg skal gå for MacBook Pro, Skjermen er noe dårligere og den er noen mm tykkere ..men her er det nå snakk om en 15 -åring..

 

Desverre aner jeg ikke hvordan man smekker inn mere ram , men skjønte hva ssd var etter siste innlegget ..

 

Trygghetsavtalen er at jeg kan levere inn maskinen hvis den er treg, virus ol og de ordner dette, samt at antivirus er med. (og jeg som hadde hørt at mac ikke trengte det ...)

 

Forsikringen er at hvis den blir ødelagt så får vi en ny mac, eller den blir reparert.

 

Om man kjøper den på elkjøp eller appel er vel hipp som happ eller?

 

 

Og såer jeg nå blitt i tvil om vi trenger trygghetsavtalen og forsikringen :/

 

Hei.

 

Hei. Jobber selv i Elkjøp. Du blander sammen to forskjellige avtaler her.

 

Trygghetsavtale er Elkjøp/Lefdals forsikring. Den dekker alle skader og uhell på ditt produkt, uten egenandel og uten verdiavskrivning. Det er en meget god forsikring.

 

Den andre avtalen du nevner er supportavtalen. Dette er en valgfri tjeneste som gir kunden antivirusprogram, ubegrenset backup (Jottas Sikker Lagring), oppsett og ubegrenset service i avtaleperioden ved alle Elkjøp-varehus.

 

Denne avtalen knytter seg hovedsaklig til softwareproblemer, slik som du nevner, hvis maskinen blir treg, virusinfisert, eller dere får problemer med installasjon av et program eller en skriver for eksempel. Men mange bruker også avtalen til å spørre om alt mellom himmel og jord, eller å få grunnleggende opplæring i diverse programmer og operativsystemer.

 

Etter min mening er trygghetsavtalen absolutt ikke dum, spesielt for en ung gutt som skal lugge den med seg til skolen hver eneste dag. Jo dyrere maskin du går for, jo viktigere er trygghetsavtale etter min mening.

 

Supportavtalen kan nok også være kjekk, hvis hverken du eller andre i familien er glad i å styre og fikse på PC-en selv. Ønsker du å ha et skikkelig antivirus og fullstendig backup er den også økonomisk gunstig (spesielt 3 års-avtalen). Men skal ikke påstå at det er et produkt alle nødvendigvis må ha.

 

Beskrivelse av supportavtalen: http://www.elkjop.no...fri-datahverdag

 

Beskrivelse av trygghetsavtale: http://www.elkjop.no...trygghetsavtale

 

Når det gjelder selve maskinen synes jeg i alle fall at du bør styre unna den oppgraderte Macbook Pro. Det er alminnelig kunnskap at oppgraderingene Apple tilbyr ofte ikke er økonomisk gunstige, og ytelsesforskjellen på de to er i dette tilfellet lav, og ikke verdt pengene.

 

Hvorvidt du bør velge retina eller vanlig pro er et vanskeligere spørsmål. Forskjellene har jo blitt utredet for over, så trenger ikke gjenta det. Men skjermen og SSD-disken (ikke alle orker å sette inn slik selv) gjør at retina mac er verdt pengene, og jeg hadde nok valgt den for min egen del.

 

Et lite innsidetips på slutten her. Hvis dere går for vanlige macbook pro, og i tillegg vil ha supportavtalen, så er det vanlig at Elkjøps teknikere er behjelpelige med installasjon av SSD i maskinen din, som del av denne avtalen. Det samme gjelder ekstra RAM. Slik er det i alle fall på mitt varehus.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Jeg var faktisk på neppe til på kjøpe en retina, men det er en viktig ting, skjermen.

 

Retina macen leveres med en retina skjerm fra to produsenter, LG og Samsung(som visstnok produserer en rekke komponenter for Apple). Det har nemlig blitt klaget på at bildet du ser på skjermen, "brennes" inn i skjermen. Ikke fysisk selvfølgelig. Men det som skjer er st du får se en skygge av det som tidligere har blitt vist. For eksempel Nettavisen VG. Dette skjer ofte når pc-en har stått på 10-12 minutter. Spesielt merker du denne effekten når du leser tekster, eller ser på høykrontast bilder. (

)

 

Men dette gjelder bare for den ene skjermen, nemlig LG. Et er bare LG skjermene som får dette problemet. Det eneste er at du ikke selv kan bestemme hvilken skjerm du vil ha. Dette har også Apple blitt saksøkt for. Så du har en 50/50 sjanse for enten å få en LG eller en Samsung skjerm.

 

Det er også en rekke andre problemer som du kan lese om i linken under:

Jeg vet ikke i hvor stor grad de andre nevnte problemene som i nettartikkelen er, men at bildet "brennes" inn i skjermen, er en realitet du må ta hensyn til

 

(http://www.hardware.no/artikler/melder-om-store-problemer-med-macbook-pro-retina/130827)

Lenke til kommentar

Retina er verdt det, til tross du skriver om burn-in. Har selv en med LG-panel, og merker dette kun ved skjakkbrett-testen. Skal nok bruke reklamasjonsretten til å få en med samsung-panel, kun fordi jeg jobber mye med adobe-programmer. Til trådstarter: er Air utelukket? Om man først skal ha 13" hadde jeg gått for en MB air :) og det høres ut som air passer til bruken.

Lenke til kommentar

Problemet er at du kan ikke selv velge, slikt at det kan hende du får LG-panelet igjen. Men selvfølgelig, skjermen er fantastisk. Det er også mange andre problemer med den, men jeg tror de er heller små, BuRn-in derimot er stort, men om du bor bærene et epplehus, så får du skiftet den

 

Skal du derimot ha air, så kjøp deg 13 tommer med 8GB Ram

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...