Gå til innhold

Skal klone OS disken - trenger jeg Win7 nøkkelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en OEM lisens fra fabrikk eller en oppgradering/retail nøkkel? Om du har planer om å klone gammel disk til en ny disk for å så erstatte den gamle disken med den nye i samme pc, så spiller det ingen rolle. Du må ikke aktivere på nytt.

Men bytter du mer hardware, eller har planer om å flytte disken til en ny pc, så må du aktivere på nytt. Og da vil f.eks en OEM nøkkel mest trolig ikke la seg aktivere.

Lenke til kommentar

Er det en OEM lisens fra fabrikk eller en oppgradering/retail nøkkel? Om du har planer om å klone gammel disk til en ny disk for å så erstatte den gamle disken med den nye i samme pc, så spiller det ingen rolle. Du må ikke aktivere på nytt.

Men bytter du mer hardware, eller har planer om å flytte disken til en ny pc, så må du aktivere på nytt. Og da vil f.eks en OEM nøkkel mest trolig ikke la seg aktivere.

 

Den skal erstattes, så da bør det gå. Letteste måten å gjøre dette på?

Lenke til kommentar

Tips hvis du ved et senere tidspunkt velger å reinstallere: Det finnes verktøy som kan hente ut key fra din eksisterende Windowsinstallasjon, f.eks. MagicalJellybean Keyfinder.

 

Hjelper ikke så mye på en Windows 7 OEM installasjon. (ferdigkjøpt pc) For å kunne få aktivert den aktuelle nøkkelen må du ha sertifikatet som ligger på disken. Etter reinstallasjonen er dette borte.

Funker bedre på Windows 8, der nøkkelen er mer koblet opp mot BIOS.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Tips til gratis kloneverktøy er DriveImage XML. Ikke like bra brukergrensesnitt, men fungere helt utmerket til ditt formål.

 

Dette får jeg opp når jeg prøver... for det er vel snakk om "drive to Drive" ??

 

 

Som sagt, kloner du disken med en ny disk så er det uansett ikke noe problem, da blir ikke aktiveringen rørt. Men pass på å bruke et program som virkelig kloner (som Acronis True Image).

post-155365-0-18720800-1365617472_thumb.png

Endret av powersound
Lenke til kommentar

Bakdelen når man (i alle fall jeg) finner gode programmer, som Acronis True Image, så bruker jeg liksom ikke noe annet. Så har ikke peil på hva den feilen betyr i det programmet du bruker.

 

Med Acronis velger du bare å klone disken, så kan du justere størrelsen hvis disken er større, eller mindre, eller bare la Acronis ta seg av saken. Det viktige med kloning er selvsagt at den nye disken må minst ha like stor plass tilgjengelig som alle dataene på den gamle disken bruker.

Lenke til kommentar

Bakdelen når man (i alle fall jeg) finner gode programmer, som Acronis True Image, så bruker jeg liksom ikke noe annet. Så har ikke peil på hva den feilen betyr i det programmet du bruker.

 

Med Acronis velger du bare å klone disken, så kan du justere størrelsen hvis disken er større, eller mindre, eller bare la Acronis ta seg av saken. Det viktige med kloning er selvsagt at den nye disken må minst ha like stor plass tilgjengelig som alle dataene på den gamle disken bruker.

 

Hva koster dette programmet du snakker om? Er jo ikke sånn at jeg gjør dette hver dag, så å legge store summer i det ser jeg som bortkastet:)

 

Selvfølgelig er disken større enn den gamle. :)

Lenke til kommentar

Det koster €50, så altså rundt 380 kroner. Så skjønner at det kan bli litt dyrt til en ting du gjør en gang.

Kanskje prøve å finne ut av det andre programmet da, de har sikkert noe support forum eller noe slikt.

 

Selvfølgelig er disken større enn den gamle. :)

 

Det er ingen selvfølge nå om dagen. Utrolig mange går jo over til SSD disker som nesten alltid har mindre plass enn snurrediskene en bytter ut ;)

Lenke til kommentar

Det der så ut som et windows basert program, og disse klarer ikke alltid å klone OS disken når den er i bruk.

Acronis derimot kan lage ei oppstartsbar plate, som du bruker når du skal klone disken :)

Denne kan klone både til image og disker..

Så her har du også muligheten til å lagre en kopi av disken ;)

Teoretisk sett trenger du kun den oppstartsbare plata, og ikke resten av programmet, men du får ikke kjøpt bare den dessverre.. men det finnes metoder å få tak i den på, som ikke er helt lovlige.. så det vil jeg ikke gå inn på..

 

En annen mulighet er ultimate boot cd.. denne inneholder verktøy for det meste, og også kloning mener jeg å huske.. da er det vel clonezilla som brukes.. har ikke prøvd det selv, men dette også som sagt ei live plate du bare starter opp fra :)

Denne er derimot gratis, og kan lastes ned her: http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar

Her er enda flere gratisprogrammer du kan prøve for å klone disken:

 

EaseUS (har bootable CD)

XXClone

AOMEI (har bootable CD)

Mini-Tool (har bootable CD)

DriveImage XML (har bootable CD)

 

Så du prøvde det siste programmet i listen. Et par år siden jeg brukte det nå, men hadde suksess den gang. Brukte da CD. De andre programmene har jeg ikke prøvd, men lest positiv omtale på andre forum og blogger/artikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...