Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever depositum, og kanskje mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jussen har krikkert, frevild og Herr Brun tatt seg av. Når det kommer til denne ulmende følelsen som vokser og vokser etterhvert som du får denne informasjonen fra juristene, så syns jeg du skal kjenne på denne. Dissonansen blir så stor fordi en del av hjernen din og dens komplekse operasjoner vet at det blir feil å ikke ta denne saken videre. Ta denne saken.

 

Jeg vil for øvrig tro at han ikke kommer til å forsøke å sverte deg. Da får han spørsmål om saken, og hvorvidt han vant eller tapte. Dette virker som en type som ikke vil miste ansikt, da tør han heller ikke å nevne dette til andre.

Lenke til kommentar

Han prøver vel å si at han kan ikke bare anta det, han må bevise det, ellers har han ingen grunn til å gå til forliksrådet mot meg, egentlig.

 

Om han skulle gjøre det om jeg ikke gir dem pengene, det er en annen sak.

Men å 'bevise' er i sivile saker det samme som å 'sannsynliggjøre'. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, retten (og forliksrådet) skal legge det mest sannsynlige faktum til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det betyr i bunn og grunn, at om jeg er dårlig å snakke for meg, dårlig å forklare, så kan han, som er flink å prate for seg, vinne, ikke fordi han taler sant, men fordi han er flink å prate?

 

Får meg ikke mer lysten til å gjøre dette når det blir formulert slik

Lenke til kommentar

Så det betyr i bunn og grunn, at om jeg er dårlig å snakke for meg, dårlig å forklare, så kan han, som er flink å prate for seg, vinne, ikke fordi han taler sant, men fordi han er flink å prate?

 

Får meg ikke mer lysten til å gjøre dette når det blir formulert slik

Ikke om du ringer saneringsfirmaet og får en bekreftelse på at lukten sannsynligvis stammer fra noe annet et hundepiss.

Lenke til kommentar

Vel, lukten forsvant når gulvbelegget forsvant, når avløpsrøret røk var det aldri i nærheten av gulvbelegget uansett.

 

hva får du ut av det da? At det ikke har noe med avløpet å gjøre? At det har med en annen kilde å gjøre, som inneholder ammoniakk som gjør at det lukter som piss, altså hundepiss?

Lenke til kommentar

Vel, lukten forsvant når gulvbelegget forsvant, når avløpsrøret røk var det aldri i nærheten av gulvbelegget uansett.

 

hva får du ut av det da? At det ikke har noe med avløpet å gjøre? At det har med en annen kilde å gjøre, som inneholder ammoniakk som gjør at det lukter som piss, altså hundepiss?

..du har selv sagt at du har elendig luktesans, er det virkelig så usannsynlig at det har lekket piss fra avløpsrøret nedover veggen (på innsiden) og videre nedover - eventuelt inn i gulvet?

Lenke til kommentar

Mtp. at da skulle jeg sett det siden jeg var der NÅR de fikset taket, så ja, da er det usannsynlig.

 

For siste gang, før jeg gir opp.

 

La oss ALLE sammen gå ut ifra at dette er MIN feil, fordi MIN hund gjorde dette. For jeg har ingen peiling åp hvilke beviser utleier sitter på, og før jeg finner ut av det, så har jeg tapt eller vunnet. Jeg KAN IKKE tape, da kan jeg liksågodt henge meg selv, og det er sant.

Lenke til kommentar

Mtp. at da skulle jeg sett det siden jeg var der NÅR de fikset taket, så ja, da er det usannsynlig.

 

For siste gang, før jeg gir opp.

 

La oss ALLE sammen gå ut ifra at dette er MIN feil, fordi MIN hund gjorde dette. For jeg har ingen peiling åp hvilke beviser utleier sitter på, og før jeg finner ut av det, så har jeg tapt eller vunnet. Jeg KAN IKKE tape, da kan jeg liksågodt henge meg selv, og det er sant.

:) And still it doesn't make sense: En hund kan ikke pisse i stykker et gulv med tre ladninger. Det går bare ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mtp. at da skulle jeg sett det siden jeg var der NÅR de fikset taket, så ja, da er det usannsynlig.

 

For siste gang, før jeg gir opp.

 

La oss ALLE sammen gå ut ifra at dette er MIN feil, fordi MIN hund gjorde dette. For jeg har ingen peiling åp hvilke beviser utleier sitter på, og før jeg finner ut av det, så har jeg tapt eller vunnet. Jeg KAN IKKE tape, da kan jeg liksågodt henge meg selv, og det er sant.

 

Hvis du vet innerst inne at det er din skyld, så hadde jeg gjort opp for meg.

Hvis lukten gikk bort når de byttet det gulvet akkurat der hunden tisset? Så var det jo din skyld.

 

Du kan jo selvfølgelig prøve å jekke prisen enda mer ned, det gulvet kunne du vel lagt selv om du hadde hatt muligheten, er jo ikke så vanskelig.

 

Hadde der vært omvendt og jeg viste at han løy hadde jeg gått videre med det selvfølgelig.

 

Forstår ikke greia, hva er det som foregår oppi i nord norge? Redd for at utleier skal spre rykter om at hunden din tisset inne på skolen? En pensjonist?? Høres helt virkelighetsfjernt ut.. Andre har heng seg for mindre ting? :p

 

Og du skal henge deg selv hvis du taper 4000kr? ekstra i forliksrådet?

 

Det er 3-4 dagers jobbing, ingen kriiise.

Lenke til kommentar

Hvis du vet innerst inne at det er din skyld, så hadde jeg gjort opp for meg.

Hvis lukten gikk bort når de byttet det gulvet akkurat der hunden tisset? Så var det jo din skyld.

 

Du kan jo selvfølgelig prøve å jekke prisen enda mer ned, det gulvet kunne du vel lagt selv om du hadde hatt muligheten, er jo ikke så vanskelig.

 

Hadde der vært omvendt og jeg viste at han løy hadde jeg gått videre med det selvfølgelig.

 

Forstår ikke greia, hva er det som foregår oppi i nord norge? Redd for at utleier skal spre rykter om at hunden din tisset inne på skolen? En pensjonist?? Høres helt virkelighetsfjernt ut.. Andre har heng seg for mindre ting? :p

 

Og du skal henge deg selv hvis du taper 4000kr? ekstra i forliksrådet?

 

Det er 3-4 dagers jobbing, ingen kriiise.

Jeg har 33 timer obligatorisk skole hver dag, og får lekser verdt 3 timer hver dag. Dermed er det lite tid til arbeid.

 

Jeg får 6900 i stipend, 4000 går til hybel, det regnes 500 per uke i mat, ergo er jeg 900 i pluss, det er uten andre utgifter som skolemateriell, hobbyer (som jeg uansett ikke har råd til).

 

Jeg skal ikke henge meg, men jeg kan liksågodt gjøre det.

 

Hvor skal jeg få tak i 4000kr? Jeg er student, som du tydeligvis har fått med deg samtidig som du på magisk vis ikke har klart å få med deg.

 

Det utleier kan gjøre, er å si at jeg mishandlet hunden ved å ikke gå ut med ham. Jeg elsker den hunden, jeg gikk selvfølgelig tur med ham. Jeg er lat, okei. Om jeg har valget mellom å lufte bikkja i 10-20min, eller å stå å tørke opp piss i 15 min, så vaske i 10 min, da er det lett, jeg går tur med bikkja.

Og for hunden sin del, så går jeg ut med bikkja.

 

Men jeg har blitt mobbet før, og tro meg, mobbing er så vanskelig å ta kål på, og selv voksne, selv godt voksne kan finne på å gjøre det, selv uten noe ordentlig grunnlag.

 

Det er grunnlag til at folk har hengt seg, mobbing på arbeidsplassen.

 

For å nevne så er ikke utleier pensjonist, han er også student, men har tatt seg råd til å kjøpe et hus på ett eller annet sett. Så han har direkte kontakt med folk som går på samme skole som meg. En liten samtale i lunsjen, og to kompiser vet det. To blir til fire, fire blir til åtte, alle kan åttegangen, 1000 personer kan i teorien vite det innen lunsjen er over.

 

Jeg vil ikke ende der. Jeg vil heller gi ham pengene, gi faen, og dermed slutte å tenke på det. For det spiser meg opp innvendig, det å MÅTTE ta et valg. For jeg MÅ ta et valg. Gjør jeg ingenting, så får jeg forliksrådet i nakken. For at dette skal forsvinne, så MÅ jeg gå i banken å frigjøre pengene, jeg MÅ gjøre noe aktivt for at det skal forsvinne. Hadde jeg bare kunne sittet her og ikke gjort noe, så hadde det gått bort, da hadde valget vært så mye lettere, da hadde jeg bare latt livet gå videre. Det kan jeg ikke.

Lenke til kommentar

Forliksrådet er der jo for å hjelpe deg.

 

Forstod det at du er student, men worst case blir jo at du må ta 4000kr på mastercardet, trenger ikke inntekt for det om du har dnb eller nordea hvertfall, og er du heldig så tjener du jo 14000kr på det.

Du er jo ikke student for alltid, så denne ekstra summen er jo ikke den største krisen mente jeg om du ønsker å ta sjansen.

 

Men du må jo vite innerst ikke om du kan ha gjort det? Tisset den akkurat der og lukten gikk bort etter de skiftet gulvet er det jo din feil. Du burde jo vite det best selv ettersom du vet hvordan gulvet etc er.

 

Er jo også bare å ringe til firmaet som var der å høre som nevnt tidligere i tråden, om de sier at lukten ikke kom fra gulvet er det jo bare å nevne dette for utleier/evnt forliksrådet. Blir vanskelig for utleier å bevise noe da.

 

Ser ikke helt for meg at noen gidder å mobbe noen for at du liksom er slem mot hunden din akkurat, da må det være passe tilbakestående folk på skolen.

Hadde vel egentlig bare ledd da om noen hadde prøvd mobbe meg for noe sånt, høre helt merkelig ut..

 

Hadde vel uansett ikke verdt noe å bry seg om så lenge du viste du var snill mot den?

 

Jeg synes du høres veldig fortvilt ut for denne lille saken, sånn som du skriver og så stresset som du er ville jeg bare betalt han og blitt ferdig med det for din del, men prøvd å få med prisen enda litt mer.

 

 

Redd det vil ødelegge for dine eksammer så stressa som du er, konfliktrådet kan jo ta litt tid.

 

Dumt at du har det sånn.. Har du prøvd å få hjelp av faren din f.eks?

Lenke til kommentar

du har flere nå som sier du har en god sak, og det virker sånn, du virker jo ikke villig til å prøve?:p

bare legge deg ned å betale det som kommer, det taper du jo på uansett. viktigare å prøve å kanskje ha en sjangs for å vinne enn å ikke prøve i det hele tatt.

Lenke til kommentar

...

Herregud mann, hvor lite ryggrad går det an å ha? Du er 19(?) år gammel, du virker relativt oppegående, har du ikke nok penger, så skaffer du deg en jobb. Du klarer fint å jobbe 50 timer i uken med jobb og skole sammenlagt, og da har du ekstra penger å rutte med. Hvis det er så ille som du sier, at du sitter med skole nesten 10 timer om dagen så må du bytte skole eller ta mindre kurs per semester. Vanlig fulltidsutdanning er 4-6 skoletimer om dagen. Da kan man fint jobbe hver kveld og i helgen, og ha 5-10 000 ekstra å rutte med hver måned.

 

De tilfeldige menneskene på internett har ikke som oppgave å prøve å bestemme for deg om du skal betale mannen eller ikke. Mener du selv at det ikke er din skyld, så tar du saken videre og vinner. Mener du selv at det er din skyld at utleier "måtte" bytte gulv, og at han gjorde det så billig som mulig, så står du for det du har gjort, og betaler mannen.

 

Angående mobbing; Hvis noen mobber deg for at den syke hunden din tisser inne når du går på universitet/høyskole, så har de seriøse psykiske problemer. Voksne, oppegående mennesker har sympati for slike situasjoner. Hvis du faktisk ikke har gått tur med hunden, så er det dyremishandling, og i så fall fortjener du å bli mobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forliksrådet er der jo for å hjelpe deg.

 

Forstod det at du er student, men worst case blir jo at du må ta 4000kr på mastercardet, trenger ikke inntekt for det om du har dnb eller nordea hvertfall, og er du heldig så tjener du jo 14000kr på det.

Du er jo ikke student for alltid, så denne ekstra summen er jo ikke den største krisen mente jeg om du ønsker å ta sjansen.

 

Men du må jo vite innerst ikke om du kan ha gjort det? Tisset den akkurat der og lukten gikk bort etter de skiftet gulvet er det jo din feil. Du burde jo vite det best selv ettersom du vet hvordan gulvet etc er.

 

Er jo også bare å ringe til firmaet som var der å høre som nevnt tidligere i tråden, om de sier at lukten ikke kom fra gulvet er det jo bare å nevne dette for utleier/evnt forliksrådet. Blir vanskelig for utleier å bevise noe da.

 

Ser ikke helt for meg at noen gidder å mobbe noen for at du liksom er slem mot hunden din akkurat, da må det være passe tilbakestående folk på skolen.

Hadde vel egentlig bare ledd da om noen hadde prøvd mobbe meg for noe sånt, høre helt merkelig ut..

 

Hadde vel uansett ikke verdt noe å bry seg om så lenge du viste du var snill mot den?

 

Jeg synes du høres veldig fortvilt ut for denne lille saken, sånn som du skriver og så stresset som du er ville jeg bare betalt han og blitt ferdig med det for din del, men prøvd å få med prisen enda litt mer.

 

 

Redd det vil ødelegge for dine eksammer så stressa som du er, konfliktrådet kan jo ta litt tid.

 

Dumt at du har det sånn.. Har du prøvd å få hjelp av faren din f.eks?

Jeg er fortvilt fordi jeg har ikke råd til å miste 13500. Jeg har iallefall ikke råd til å miste 17800. Og jeg er fortvilt fordi faren min har ikke råd til å hjelpe meg.

 

Som nevnt (uten å faktisk ha sagt det), så hjelper han med telefonregning og forsikringer. (jeg betaler husleie, mat, og diverse andre utgifter).

 

En byrde som dette vil ødelegge meg, og kan ødelegge to (meg OG min far).

 

Det er mer risiko i dette enn dere kanskje vet/forstår.

du har flere nå som sier du har en god sak, og det virker sånn, du virker jo ikke villig til å prøve? :p

bare legge deg ned å betale det som kommer, det taper du jo på uansett. viktigare å prøve å kanskje ha en sjangs for å vinne enn å ikke prøve i det hele tatt.

Se over. Dette er første gang jeg er i en situasjon som dette. Vel jeg har vært i konfliktrådet før, og vunnet, men helt annen sak, og der var det ikke penger, det var intern familiekonflikt og sånt.

Herregud mann, hvor lite ryggrad går det an å ha? Du er 19(?) år gammel, du virker relativt oppegående, har du ikke nok penger, så skaffer du deg en jobb. Du klarer fint å jobbe 50 timer i uken med jobb og skole sammenlagt, og da har du ekstra penger å rutte med. Hvis det er så ille som du sier, at du sitter med skole nesten 10 timer om dagen så må du bytte skole eller ta mindre kurs per semester. Vanlig fulltidsutdanning er 4-6 skoletimer om dagen. Da kan man fint jobbe hver kveld og i helgen, og ha 5-10 000 ekstra å rutte med hver måned.

 

De tilfeldige menneskene på internett har ikke som oppgave å prøve å bestemme for deg om du skal betale mannen eller ikke. Mener du selv at det ikke er din skyld, så tar du saken videre og vinner. Mener du selv at det er din skyld at utleier "måtte" bytte gulv, og at han gjorde det så billig som mulig, så står du for det du har gjort, og betaler mannen.

 

Angående mobbing; Hvis noen mobber deg for at den syke hunden din tisser inne når du går på universitet/høyskole, så har de seriøse psykiske problemer. Voksne, oppegående mennesker har sympati for slike situasjoner. Hvis du faktisk ikke har gått tur med hunden, så er det dyremishandling, og i så fall fortjener du å bli mobbet.

Jeg går forkurs, jeg har 33 timer i uka, ferdig med det. Pluss lekser som tilsvarer 3 timer arbeid hver dag med norsk, fysikk og matte. Og jeg henger etter, for det har vært et mildt sagt tøft år med denne saken her, samt bortgang av min bestemor.

 

Jeg skal også flytte til høsten, og dermed er det ikke vits å finne arbeid nå, som jeg ser det. Jeg får eksamensperioden om en måneds tid, og da blir det null tid til arbeid, jeg skal bestå, da skal jeg også lese for alt det er verdt. Så kommer sommeren, jeg skal ikke bo i denne byen om jeg ikke må. Da må jeg bytte arbeid til der jeg kommer fra. Dvs at jeg må finne arbeid for en måned framover her, så bytte jobb i juni/juli til en sommerjobb, så finne ny jobb igjen der jeg ender opp (som jeg skal gjøre, bachelor ingeniør er faktisk lettere enn forkurset, og bachelor ingeniør er en av de tyngre bachelorene du kan kaste deg ut i mtp vanskelighetsgrad på realfag).

 

Ang skyld, så vet jeg at hunden pissa inne tre ganger, en gang var ved skøyten til gulvbelegget. Det er altså sannsynlig at det er derfor det lukter. Jeg vet at hundepiss setter igjen lukt, det er bare å glømme å skylle ned i dassen selv, så kjenner du. Fjern vannet i det, og kos deg. Piss lukter piss, og det forsvinner ikke om det har trekt ned i gulvbelegget og i platene under.

 

Om dere tror meg eller ikke, det går for det samme, men jeg lufta den hunden hver dag etter jeg flytta ut fra faren min for to år siden. Han har pissa inne to ganger før dette i løpet av livet sitt, ene gangen var etter narkose, det er å forvente, andre gangen var jeg stuck på arbeid i 10 timer, og det var til midt på natta, ergo mista han kveldsturen og noen timer til. Ellers har han vært så renslig som hvilken som helst annen renslighetstrenet hund, og glemte jeg ham, da sa han virkelig ifra. Han pissa rett og slett aldri inne før han kom hit sammen med meg. Kan nevne at jeg bodde alene i samme by som faren min en stund også, der gikk ett år av de to årene alene.

 

Jeg vet ikke om jeg nevnte det, men første gang han pissa inne, sånn bortsett fra på hybelen før jula, var hos kennel i slutten av november. Luka ut sto oppe, det var ingen logikk i at han skulle pisse inne, han kunne gå ut. Men han stilla seg opp og pissa ut golvet inne. Eier av kennelen mente det kunne være grunnet stress. Det er ikke fjernt å tenke at han har vært småstressa pga. flytting, og pga. at utleier hadde to hunder, som tidvis kunne stå å bjeffe og ule utenfor i hundehusene sine.

 

Men helt ærlig, tror jeg det er min feil at det lukter? Ja, det virker veldig sannsynlig. Er dette noe jeg kan belastes for når de sa ja til å leie ut til meg med hund? Det vet jeg ikke, er det noe man må regne med kan komme av å holde hund? Jeg har sett små bulldoger som blir så glade at de driter og pisser i flere timer etter de faktisk ble glade. Say whaat? Hadde jeg hatt en sånn hund hadde jo hele nabolage klaget meg inn til forliksrådet, bare en kompis hunden likte kom på besøk.

 

Jeg tror det er å regne med at en hund kan gjøre fra seg inne en sjelden gang. Jeg tror en gammel hund kan gjøre fra seg inne når den begynner å slite med kroppskontrollen, jfr. voksenbleier på eldrehjem.

 

Men vil jeg sitte å vente på å få time hos forliksrådet, så diskutere med utleier i opptil flere timer, for så å bli dømt av noen som aldri vil kunne kjenne hele saken, og alltid vil høre på den som snakker best for seg mer enn den som er mer tilbakeholden, og ikke så flink til å velge sine ord? Jeg tror ikke det.

 

Jeg har nok tanker og ting å gjøre som det er, jeg har valget, gjøre livet mitt lettere, eller gjøre det vanskeligere, akkurat når jeg trenger så mye av livet mitt fokusert på andre ting, jeg velger å gjøre livet mitt lettere med en gang, selvom prisen er 13500.

 

Ang mobbing, så google "mobbing på jobb". Folk er så idiotiske, at man føler seg oversmart til tider. Folk gjør så mye dumt, og gjør så mye uten å tenke seg om, at man må tenke "er jeg virkelig samme dyrerase som disse?". Folk mobber andre folk hele veien fra barnehage til gamlehjem, slik er verden, dessverre.

 

Jeg har blitt mobbet før, ikke moro. Jeg har også sett hvor lett det er å mobbe. Repetere en setning noen ikke liker som angriper dem personlig noen ganger, og det er mobbing. Mer skal ikke til. Og mer skal ikke til for å at noe skal begynne å slite på noen psykisk.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Ja, så får du betale om det er det du er best tjent med.

 

Jeg ville ikke anbefale det, men det er dine penger og din sak. Jeg har ellers ikke inntrykk av at rådene om å nekte betaling (og de rådene er det mange av) synker inn.

 

Hvis du absolutt vil slippe forliksrådsbehandling ved å betale, burde betalingen gjenspeile det faktum at utleier kanskje - endog antagelig - ikke har et krav, iallfall ikke så høyt.

 

I en sak hvor hver part har 50 % sjanse for å vinne, vil et rimelig forlik typisk gå ut på 50 % av tvistesummen.

 

Og for øvrig: Når det gjelder risikoen ved å tape og dermed måtte betale også "rabatten" du nå er tilbudt på rundt kr 3-4000 (som virker som en beskjeden sum) bør du ta det følgende i betraktning:

 

Om du motsetter deg kravet, vil det gå litt tid før utleier får sendt inn en forliksklage. I tillegg vil det gå en del tid før du melder til Forliksrådet skriftlig at du ikke godkjenner kravet (normalt to uker). Dette kan forresten meldes enkelt ved å krysse av i et skjema. Deretter løper ytterligere tid frem til selve møtet.

 

Dermed: Det kan godt være at Forliksrådsbehandlingen vil ligge såpass langt frem i tid at du får spart opp de kr 3-4000 og dermed blir i bedre stand til å klare et eventuelt tap. Kanskje vil behandlingen først skje etter sommerferien.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ring til selvskapet som var der å spørr om de tror det er årsaken. Han som byttet gulvet burde jo vite det!

 

Tror han det er årsaken så betal, tror han ikke det så får du vurdere om du vil ta det videre.

Men om de mener det er årsaken så har han hvertfall gode beviser mot deg.

 

Er jo ikke værre enn det!

 

Tørr du ikke ta den telefonen engang tviler jeg på at du kommer til å få noe godt ut av et forliksråd.

Endret av Nikkor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som kritiskerer trådstarter for å handle feigt, kan like godt bare la være å lage et innlegg. Det er jævlig lett for utenforstående å si hva man burde gjøre, når man ikke har noen emosjonell/finansiell risiko selv.

 

Slik jeg ser det føler trådstarter seg skyldig i situasjonen, noe som fører til at han føler seg mer frustrert av den midlertidige situasjonen han er i (han føler at han bør betale, men vet ikke hvordan), enn at huseier prøver å presse ham for penger.

 

Jeg har egentlig ikke noen gode råd å komme med til din situasjon. Men uansett om utfallet av denne enkeltsituasjonen blir positivt eller negativt, så går livet videre (rimelig upåvirket).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg føler meg skyldig i den forstand at jeg vet hunden gjorde fra seg inne. Men om dette er å regne med når man sier ja til hund, det er noe annet. Men jeg visste ikke at hunden skulle eldes så fort at han begynte å slite med dette på noen få måneder, hvem kunne?

 

Men jeg betaler meg ut av dette, så får det stå som en oppvekker til neste gang jeg skal leie leilighet og har hund, antakeligvis aldri igjen, jeg skal ha eget hus og familie før jeg får hund igjen.

 

Men jeg har fått mye råd, og tro meg, jeg har lest alle, og jeg har vurdert alle, og hadde ikke tråden utviklet seg som den gjorde, så hadde jeg gått rett på mot ham, men nå som ting har snudd seg med ny info til meg, som jeg igjen har videreformidlet, så stiller alt seg annerledes.

 

Takk for hjelpen, alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...