Gå til innhold

Post stilige filmplakater


Need44speed

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg elsker kunstneriske plakater. Bestemte meg en liten periode å samle på plakater, men gav opp da alle jeg kjøpte var for grove til å ha på veggen :p (stort sett bare sexplotation postere :p )

 

Men disse verkene av Argento filmer er sykt deilige:

DA09-2T.jpg

 

DA03-2T.jpg?1341051937

DAV01-2T.jpg

 

DAV05-2T.jpg

 

DAV06-2T.jpg

 

DAV08-2T.jpg

 

DAV02-2T.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9817324

Var utrolig heldig som fikk møte Rigg på hennes eneste signering 4 år sia , hun hater å signere Avengers eller 007.....

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bumpety. :p

 

De tre første er fra Godzilla vs The Sea Monsters. Satt i nåtid.

 

godzillavsseamonsterposter06jpg-b6a857_6

 

Nåtid, sa jeg. Det er skipet er ikke fra nåtiden.

 

 

godzillavsseamonsterposter05jpg-9b339c_6

 

Frankenstein?  :huh:

 

 

godzillavsseamonsterposter07jpg-9b339b_6

 

Navnet er rett, men... det der er jo King Kong?  :huh: Riktignok finnes det en film kalt King Kong vs Godzilla. Den finner vi her...

 

kingkongvsgodzillaposter06jpg-b6a853_640

 

 

... bare at de kalte den "Triumph of King Kong" og ignorerer Godzilla fullstendig? Og for å gjøre kaoset komplett:

 

destroyallmonstersposter006jpg-9b3399_64

 

 

Destory All Monsters! Med en hel drøss monstre fra Godzilla-universet. Men uten King Kong...  :hmm:

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Ettersom trådene om albumcover virker å være stadig i live, med nye fantastiske (og en del fascinerende komiske) bidrag siste tiden, så håper jeg det går greit å bumpe denne meget innholdsrike tråden med filmplakater, og mulig en del har blitt postet tidligere, men ser jo at mange innlegg/bilder er blitt fjernet/slettet, og i stedet for å starte opp ei splitter ny, velger jeg så å fortsette ferden videre med nye (eller gamle) bidrag/favoritter:

Dagens tema er "Hevn" og der fokuset er mest på første halvdel av åttitallet og den mer sleazy og tidvis så ekstremt voldelige b-film vigilante genren der virket å herje videomarkedet, og klart, det finnes sikkert dusin andre poster/plakat utgaver av flere av dem, men disse er nå de der alltid har stått igjen blant mine favoritter, og av typen film som øyeblikkelig skriker "WOW, denne må jeg se!".

Starter like greit opp med kult-filmen Savage Streets (1984), der sikkert har utallige andre alternative titler (pleier som regel å ha det, disse godfilmene) og hvor deilige Linda Blair setter ut på ei nådeløs jakt på hennes søsters (Linnea Quigleys) overfallsmenn, og nei, ei skikkelig tøff og underholdende hevner-film, med heftig musikk, deilige damer, nasty bad guys og utrolig stilig stemning, og fikk vel ei verdig ukutta spesial utgave på DVD tilbake i sommer 2010, fra danske AWE (anotherworldentertainment) og var selvfølgelig kjapt på den, som fluer på ei nylagt kuruke, for den tidligere ukutta region 1 versjonen gikk for blodpriser (oppimot tusen lappen for ei brukt DVD, uten tekst til og med). 

KrWpl8H.jpg

Vigilante (1983) (også sikkert mange flere alternative titler) er ei skikkelig tøff og gritty thriller, der Robert Forster og Fred Williamson tar opp kampen mot ei lokal bande med rent avskum, og innehar en del meget ubehagelige og brutale scener, men bygger seg gradvis opp mot et tilfredsstillende anti-klimaks og hvor musikken og alt, nei, og igjen danske AWE slapp denne i ukutta og remastret versjon på 00-tallet, og har sett mange ganger siden. 

fZt34hq.jpg

The Exterminator (1980)

Da jeg kom over SME (Star Media Entertainments) VHS utgave (fullstendig ukuttet og alt) tilbake i sommer 2001, når Spaceworld og andre elektro-sjapper nærmest ga bort 80-talls filmer på VHS (lite visste jeg at det formatet sagt på siste verset) og plukka med meg så mye film jeg kunne, og gikk jo kun etter de tøffeste videocoverne, og lite sier vel "TØFT!" mer enn Robert Ginty med motorsykkelhjelm og ei svær flammekaster, med tittelen: THE EXTERMINATOR!

TBE5zos.jpg

Kanskje ikke like nasty som enkelte, men byr på et skremmende (og nokså "profetisk" skrekk-scenario der ble avfeid som "latterlig" og "urealistisk" når filmen ble utgitt, men ikke mange årene etter begynte jo mye av hva som skjedde i Class of 1984 (1982) å finne sted på amerikanske skoler, og ja, en film der viser hvilken total hjelpeløshet der rår på en skole, hvor elevene får herje fritt og lærerne er fullstendig sjanseløse, men ikke alle finner seg i å bli terrorisert, og når de begynner å slå tilbake, er plutselig ikke elevene så kjepphøye lenger. 

Ei fin og meget velspilt film, der særlig Perry King og Roddy McDowell leverer varene, mens Timothy Van Patten (i dag mest kjent som manusforfatter og regissør for en rekke kjente tv-serier) stjeler showet som lærerenes mareritt, den kriminelle kjeltringen og gjenglederen Stegman.

Den andre posteren/plakaten med gjengen til Stegman er nok mer kjent og benyttet, selv foretrekker jeg den under, hvor Roddy McDowell prøver desperat å få nådd ut til sine elever, da med heller ekstreme metoder, men det fungerte nå meget effektivt sådan.

ZHxXLy5.jpg

Sparte den beste til sist, der Charles Bronson er tilbake for tredje gang i Death Wish 3 (1985) som skadedyrutrydderen Paul Kersey, der er tilbake i New York by og bestemmer seg for å besøke en gammel venn.

Dette er aldri godt nytt for de nærmeste til Kersey, der de stort sett blir alltid drept eller skadet så fort de kommer i kontakt med ham, men herlighet, det gjør nå også skurkene, og her tar regissør Michael Winner vigilante formelen og gjør den om til en av de mest underholdende, morsomme og skyteglade filmene jeg kan huske å ha sett. 

Dessverre ble det også starten på slutten for samarbeidet mellom Bronson og Winner, der ei feide mellom de to eskalerte og resulterte i at dette ble den avsluttende filmen, men for ei måte å avslutte ting på!

"My friend Wildey's coming!"

YFkEV8L.jpg

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar

Forsøker meg på enda ei, hvor nostalgi er teamet, og et som ikke nødvendigvis betyr at posterne nedenunder = de beste filmene man så som guttunge, men av typen der bare har en helt spesiell måte å sette meg rett tilbake i tid på, og flere av dem huskes jo ekstra godt, etter utallige kino og videoutleie besøk:

Div nostalgiske favoritt poster/plakater fra barndommen:

51yNO9b.jpg

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990)

Jeg ser ofte at når 80-tallet blir bragt opp her til lands, så blir også Turtles nevnt, gang på gang. Var virkelig Turtles blitt ei svær greie på tampen av åttitallet i Norge? Selv var jeg nok for ung til å huske perioden 1987-1989, men husker nå særlig godt at i 1990 var da Turtles ble ENORMT, og hvor de aller første bladene (ikke de sort-hvite original utgavene), lekene, filmene, tv-serien osv gjorde sitt inntog. Så mulig serien allerede var svær i det store utlandet, men vil tippe at de fleste som vokste opp på tampen av åtti og tidlig 90-tallet, forbinder mest sannsynlig de grønne ninja-paddene med tidlig 90-tallet.

Uansett, den første filmen var jeg som sagt, altfor ung til å se, tror den hadde 11-12 (gikk rykter om 15 års grense) års grense, og måtte vente til den ble utgitt på VHS, og deretter overtale mine kjære foreldre om å få se den. 

Dessverre ble det lenger ventetid enn man skulle ane, for den førstefilmen var alltid utlånt i videosjappa, og den ene gangen man var heldig å fikk med seg den hjem, så var det enten noe galt med videospilleren (sånn svær svart boks man fikk lånt med seg i hop med filmen) eller selve videokassetten. For alt gikk i svart, og pappa ble ikke spesielt populær den kvelden.

Heldigvis gikk det bedre ved neste forsøk, men tror faktisk man endte opp med å se Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) på hjemmevideo før den originale, men da var man så gira på å få endelig sett ei live-action Turtles film, at det kunne like greit vært tredje filmen for min del, alt jeg brydde meg om var å få sett Turtles i levende live, ikke tegneserieutgaven fra tv.

Alt i alt, posteren fra førstefilmen oppsummerer hvor tøft og spennende Turtles på film virket, da i forhold til tv-serien. Ikke at man mislikte den, men man skjønte jo tidlig ut at filmversjonen mente alvor, og kom til å bli noe helt annerledes enn hva man hadde vært borti tidligere. 

Ekstra bonus er jo at den har i etterkant stått seg frem som en av ytterst få barndoms favoritter, som ikke bare har tålt tidens tann, men fremstår kanskje enda mer imponerende, og ikke bare fordi den jo er ei meget gjennomført og godt lagd film, men grunnet at den jo tok enorme sjanser, og mot dårlige odds ble om til ei av de største suksessene på 90-tallet.

Det som jo er litt synd med nettopp den legendariske og meget slående plakat/posteren ovenfor, er jo når filmen ble senere gjenutgitt på DVD og Blu-ray, der VHS utgaven min tok i bruk den originale posteren, så gikk de andre formatene ofte for billigere og mer trashy løsninger. Enkelte så direkte gyselige ut, mer som et slag i ansiktet på fansen, enn noen form for "verdig" måte å utgi Turtles filmen på. 

Heldigvis ble 1990 filmen gjenutgitt for aller første gang på DVD (tror også Blu-ray) her til lands i 2017, og der benyttet de seg av det originale artwork/posteren, bare så synd det som vanlig ikke fulgte med noen nytt bonusmateriale.

UwFI2pH.jpg

Blank Check (1994)

Ikke i nærheten av å matche Turtles filmen, men som guttunge elsket jeg ideen om å kunne plutselig "finne" en større pengesum og kjøpe sitt eget hus, alt leketøy, godteri og dippedutter man kunne få henda på, og jeg vil vel tro at Black Check var en av flere Hjemme Alene inspirerte barnefilmer fra den perioden, men for min del, en av de mer vellykkede sådan. 

I Norge gikk den vel under tittelen "Kuuult med Cash!" eller noe slikt, og var en av de mest sette kinofilmene (for min del) i sommeren 1994, der jeg må vel ha vært innom samtlige kinosaler 3-4 ganger, minst, og tross de hyppige besøkene, gikk filmen helt i glemmeboka, og var først ved en "tilfeldighet" på tidlig 00-tallet at man fikk sporet den opp, og sett igjen. Dessverre hadde ikke denne barndoms favoritten tålt tidens tann, like godt som andre hadde gjort. Men nostalgien over filmens poster er vanskelig å overse, og hender man tar den frem i ny og ne, men innser at i dag får men vil ikke så "mye" for ei knapp million dollar, men i 1994 var jo bare ei 100 lapp en mindre "rikdom" dersom en tok turen innom en kiosk, og handlet smågodt, og ut kom man med ei enorm pose med snop, som man jo aldri hadde sjanse til å spise opp alene.

CMUr7F1.jpg

The Mask (1994)

Jim Carrey tok verden med storm i 1994, ikke bare en gang, men hele 3 ganger på under et år så kom han ut med forskjellige og meget minneverdige og morsomme komedier, der den første man så, var vel Ace Ventura: Pet Detetctive, mens Dum og Dummere ble sett noe senere, men den jeg husker aller mest, var jo The Mask

Filmposteren prydet samtlige videosjapper langt ut til 1997-98, og husker jeg pleide å låne den på VHS av en i klassen, tror den ble sett flere ganger daglig, og nei, ei skikkelig nostalgisk favoritt, der Edge City virket som en meget spennende by, og Cameron Diaz (knapt 20 år) gjorde jo ikke ting mindre interessant. 

Kanskje ikke den beste eller mest likte Carrey filmen i ettertid, men i 1994-95 var den ei svær favoritt og virket som jeg ikke var alene om å elske den. Kom vel også ut ei tegneserie på tven, men den husker man fint lite av. Det ble vel også forsøkt solgt ei leketøys serie av filmens karakterer, husker den bikkja (Milo) var å få tak i action-figur, men forsvant raskt fra markedet.

qXurEHu.jpg

A Goofy Movie (1995)

En film jeg virkelig ønsket å se, og der det holdt lenge med posteren og noen korte tv-klipp, men jeg likte virkelig godt Langbein og sønn, og der man et par år i forkant hadde blitt glad i den animerte tv-serien Goof Troop (1992-93) som pleide å gå på Disneytimen etter barne-tv på fredager (eller lørdagene). Uansett, denne gang er Langbeins sønn, Max, blitt noe eldre, og er ikke lenger en guttunge men en ungdom, og der han forsøker å imponere drømmejenta på skolen, da ved å kle seg opp og etterligne sitt store idol (ei Michael Jackson lignende type) og nei, en artig og underholdende tegnefilm, som virket å få nesten større oppmerksomhet  da gjennom tøff promotering og leketøy (McDonalds blant annet hadde leketøysfigurer i Happy Meal av figurene fra filmen) enn den andre store Disney filmen det året, nemlig Pocahontas.

Positive for min del, var at jeg foretrakk A Goofy Movie, både som ung og senere i voksen alder. Pocahontas føltes mest som ei gedigen nedtur, etter klassikeren Løvenes Konge. Ellers huskes jo også Disney og året 1995 for Toy Story, som nok var den klart beste av de tre, men føler meg likevel mer nostalgisk av å tenke på A Goofy Movie enn de andre Disney filmene fra den perioden. 

85HhAOn.jpg

The Land Before Time (1988)

Ei tid der tidligere Disney ansatte Don Bluth greide å pushe sin tidligere arbeidsgiver hele veien i kampen om kinobillettene, men også der kvaliteten på filmene hans var av en såpass høy standard at Disney måtte jo gjøre noe, og klart, de kom jo med et skikkelig motsvar året etter, men The Land Before Time, eller Lillefot og vennene hans ble jo en kjempesuksess, både hos barn og vokse, og ikke så rart, for den var litt av ei opplevelse å se som guttunge, men også en av de som har holdt seg meget godt ved senere besøk.

Filmen hadde det meste, en spennende og uberegnelig historie, likeandes, koselige og morsomme karakterer, triste øyeblikk og ikke minst en meget skummel og guffen skurk. 

Klart, når en ser navn som Lucas, Spielberg og James Horner, så ser en jo at det ikke var noen "tilfeldighet" over hvorfor filmen endte opp som ei såpass stor suksess.

Posteren husker jeg godt, og filmen ble flere ganger dratt tilbake på det store kinolerretet utover tidlig 90-tallet, såpass etterspurt og likt var den. Synd man ikke kan si det samme om de mange fryktelige og helt unødvendige tv-filmene, som virker å være utgitt over flere tiår, og nei, den første er og blir den beste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

TMNT feberen begynte sånn forsiktig i '89 og tok helt av 1990 - 91 , blir trist tenke på når feberen var over i '93 :(m

Power Rangers føltes som en trussel mot skilpaddene ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Haisommer 4 hadde noen fine plakater , bare synd filmen var så dårlig

Haisommer 2 med vannskidama likeså (gir ny mening til "fast food")

Lenke til kommentar
Radovan skrev (13 minutter siden):

blir trist tenke på når feberen var over i '93 :(m

Var vel et naturlig resultat av overmelking og at produktets kvalitet hadde forlengst begynte å visne hen, spesielt kvalitet og kreativitet på leketøysfigurer, tv-serien og kanskje aller mest tydelig, da gjennom den tredje Turtles spillefilmen som kom ut i 1993. Likevel, med tanke på alt det nevnte, så ble jo faktisk Teenage Mutant Ninja Turtles tegneseriene som kom ut en gang i månedene her til lands, bedre og bedre med årene. Bare så synd at i vinter 1994 forsvant også de fra butikkene.

Radovan skrev (15 minutter siden):

Power Rangers føltes som en trussel mot skilpaddene ?

Husker godt både Power Rangers og Bikermice From Mars, men disse var kun populære (eller så man husker det) i ei kort periode 1993-95, mens Turtles var liksom på et helt annet nivå i popularitet, og det lille jeg har sett av Power Rangers og Bikermice From Mars episoder/filmer, har vel greit oppsummert hvor langt bak de var Turtles på sitt beste.

Men mye kult leketøy kom det jo ut av denne lille krigen om å ta over etter Turtles storhetstid, og selv foretrakk jeg nok Bikermice From Mars actionfigurene, da disse gikk godt i hop med Turtles figurene.

Lenke til kommentar
Radovan skrev (14 minutter siden):

Haisommer 4 hadde noen fine plakater , bare synd filmen var så dårlig

Haisommer 2 med vannskidama likeså (gir ny mening til "fast food")

Jaws oppfølgerne er jeg (og vil nok forbli) meget svak for, de er selvfølgelig aldri i "nærheten" av originalen, men synes de er underholdende som b-filmer, der spesielt den siste går igjen som en lite favoritt av typen "ufrivillig komisk" underholdning, og vurderer å se igjen Jaws 3 om ikke lenge, da også den hadde jo sin dose av komiske og minneverdige stunder å by opp til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Fine plakater det der , høyner med Lille Havfrue , spes motivet hvor hun sitter på en stein , nydelig

Arachnophobia likeså , flott plakat

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...