Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DPF lampe blinker. What to do?


Anbefalte innlegg

I dag har DPF lampa begynt å blinke i bilen. Har forstått at det er Disel partikell filter. Har googlet litt og funnet ut litt forskjellig.

 

a) bilen kan stoppe pga for lite drivstoff når motoren, men det er ikke noe problem å kjøre litt med bilen

 

b) bør kjøre en lengre tur for å "blåse" rent filteret

 

c) bilen må stå til den kommer seg på verksted.

 

I desember når jeg kjøpte bilen tok forhandler en full service på bilen, er dette noe de burde oppdaget under den servicen? Har selvfølgelig ikke lengre garanti på bilen.

 

Har selv ikke noe peiling på bil, så er det noen her som har erfaring ang dette? Er det trykt å kjøre med bilen til mandag?

 

Dette gjelder en Mazda 6 2007 som har gått 135 000 km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette den inn til verkstedet for tvungen regenerering. Eller du kan prøve å ligge på 3000-3500rpm i over 15min, bør gjøres på varm motor, for å tvinge fram regenerering av partikkelfilteret selv. Mye småkjøring og kjøring på lavt turtall tetter filteret.

 

Video viser hva de kan gjøre på ett vst.

http://www.youtube.com/watch?v=ZolByxrZbUw

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Se i manualen til bilen hva som står. De fleste biler kan dette fikses med litt turtall og varm motor over en viss strekning, men det varierer. Noen biler krever en spesiell væske som blandes med dieselen (tror jeg) når den trenger regenerering, og lamper som blinker kan da likegodt bety at den mangler denne, noe som er veldig kritisk fordi lengre kjøring uten den vil ødelegge filteret. Uansett, se i manualen hva som står før du foretar noen konklusjoner.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Du bør ikke "fjerne" DPF. Kjør en tur med varm motor og høy belastning en stund. Dersom du har så mye småkjøring at dette skjer ofte, kjøp bensin neste gang.

 

Hvilke konsekvenser har det å fjerne DPF? Var forhandler jeg kjøpte bilen hos som nevnte dette. Blir en del små kjøring ja no som jeg har blitt far. Både diesel og bensin har sin fordeler og ulemper, jeg liker best diesel. Kan vel også hende at det er noe gale med filteret og ikke alene er kjøremønsteret mitt som er årsaken, er jo tross alt en 7 år gammel bil og ikke veit jeg levetiden på DPF.

 

Men skal se i manualen i bilen etter jobb

Lenke til kommentar

DPF skal vare ut bilens levetid, det er ikke noe som "slites ut". Så lenge det får regenerert seg når det tetter seg til, så skal det være ingen problem. Det eneste du trenger å gjøre er å finne ut hva som kreves for å få dette regenerert, og somoftest er det bare å kjøre den med litt ekstra turtall over en viss strekning, så er problemet løst. Sansynligvis merker du aldri noe mer til dette filteret etter at det er gjort, i vertfall ikke før neste vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet til en konklusjon at dette ikke kan fixes av meg. Kjørt 2 turer nå med 3-4 tusen rpm og merker at jeg har "mistet" en del motorkraft. Bilen lugger/rister ikke men drar mye dårligere.

 

Siste turen jeg kjørte var 40 min.

 

Har kontaktet verkstedet og fått vite at det kom til å koste 3-4 tusen å regenere filteret.

 

Nå skal jeg finne noen som kan fjerne/ødelegge filteret og deaktivere DPF lampa til neste gang dette skjer. I manualen står det at jeg skal kjører i 40km/t eller mer i 2000 rpm eller mer i 10-15 min for å blåse rent filteret.

Lenke til kommentar

Det virker rart for meg hvis det er et vanlig filter som bare bruker varme for å regenerere seg at det skal koste 4-5k bare for å regenerere det på et verksted, og at det ikke fungerer å bare kjøre den rent. Jeg for min del har tidligere løst et slikt problem med å kjøre 10 mil i 80 i 3. gir.

 

På en annen side valgte jeg å bytte min forrige bil til en bensinbil nettopp pga partikkelfilteret, men den gangen var det fordi akkurat denne spesifikke bilen sa ikke fra at det var filteret den sleit med. Den sa bare "Engine Failure" med rød lampe og resten måtte leses med diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar

Har heller lite peiling på bil så veit ikke hvordan jeg kan se etter det. Men DPF er i eksos potta ikke sant? Hvordan kan et tett filter i potta fører til at det kommer diesel i olja eller at motoren blir ødelagt?

 

Har fått time nå på Tirsdag, er det noe forskjell på olje? Skal ta et olje skift så tenkte kanskje å spørre om han kan hive på en bedre olje. Er det noe å tjene på det? Og er det noe å tjene på å ta en motor rens? Husker jeg tok det på min gammle bensin bil. var et stoff jeg tømte ned på olje tanken før jeg byttet olje.

Lenke til kommentar

Det med olja er et poeng. Biler med partikkelfilter skal ha spesiell olje som ikke soter. Vanlig olje soter for mye, og dette sotet setter seg i partikkelfilteret. Dette skal helst Mazda kjenne til, men om olja er skiftet av hobbymekk eller på et verksted hvor det ikke er fyllt på rett olje, så kan dette være årsaken til problemet ditt.

Lenke til kommentar

I dag har DPF lampa begynt å blinke i bilen. Har forstått at det er Disel partikell filter.

Du må nok sjekke manualen til bilen for å sjekke hva det betyr. Normalt så betyr det at du må kjøre på høyt turtall (f.eks >2000) til lampa slukker, motorens "hjerne" vil da være i regenereringsmodus for å brenne av partikler i dpf.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Har heller lite peiling på bil så veit ikke hvordan jeg kan se etter det. Men DPF er i eksos potta ikke sant? Hvordan kan et tett filter i potta fører til at det kommer diesel i olja eller at motoren blir ødelagt?

 

Altså ett tett partikkelfilter resulterer ikke at du får diesel i olja, men det kan komme som ett resultat av at partikkelfilteret har prøvd å regenerert mange ganger uten hell. Men du har fått time om ett par dager så regner jeg med det løser seg for det. Så lenge oljen er sertifisert for din motor så skal den fungere.

Lenke til kommentar

Mener at det var ganske dyrt for å regenerere filteret.Vanligvis hvis langkjøring ikke hjelper til å rense filteret så er det mest sannsynlig at filteret må byttes.

 

Vedrørende å fjerne filter ville jeg ikke anbefalt fordi det kommer til å bli oppdaget ved EU kontroll og bilen kan få en 2 for en sånn mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...