Gå til innhold

Oppgradring av videoredigeringsmaskin, budsjettak: 5000,- Hk, prosessor, ram og skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å oppgradere min stasjonære arbeidsmaskin. Jeg har Harddisker, kabinett, 500watt mist strømforsyning, mus/tastatur/skjerm/høyttalere som jeg vil bruke videre. Tar gjerne med min Noctua prosessorkjøler videre hvis det er mulig.

 

Jeg akter å bruke så lite penger som mulig, men strekker meg hvis det blir anbefalt. Stikkordet er bang for buck.

 

Maskinen skal brukes hovedsaklig til videoredigering. Ellers spiller jeg Starcraft HOTS og League of Legends og diverse annet. Ønsker en betraktelig oppgradering av mitt 4870 512mb skjermkort, men spillytelse er altså ikke førstepri.

 

Hjelp til et fornuftig oppsett vil bli høyt verdsatt.

 

 

 

Mvh Kjell Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste vil anbefale i7-3770K over I5-3570K, men jeg vet egentlig ikke om det er mye forskjell til tross for Hyper Threading på I7. Maks 10% bedre er i7-3770K så en prisforskjell på 30% er det ikke verdi i. I5-3570K klarer jobben helt greit.

 

 

(Fra Tom's)

 

handbrake.png

 

wol_error.gif This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 546x323 and weights 8KB. x264-1.png

 

wol_error.gif This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 546x323 and weights 8KB. x264-2.png

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Som sitter i maskinen nå?

Jeg har et Asus p5k med en Core 2 Duo E6750 og 4gb ram. Gpu er 4870 512mb. 500w Mist strømforsyning.

Har en ssd-disk (husker ikke hva den heter) 64gb til operativstystem og noen disker i raid til andre ting.

Jobber på en 22" 1680x1050 og en plasmatv med fullhd.

Lenke til kommentar

Vel det burde ikke være vanskelig å kunne finne noe bedre her:

 

FM2 basert AMD A10-5800K og 16 GB ram burde vel ikke koste så alt for mye.

Men uansett så ville f.eks AMD FX 8350 gi ennå mere ytelse for pengene basert på AM3+ hovedkort.

 

Husk i så fall at intel kan overklokkes mere, AMD tar kun fordelen av å ha 4 og 8 kjerner. Mens intel sin hypertreading må man ofte en del opp i pris.

Lenke til kommentar

Samt et MSI Radeon HD 7950 OC Twin Frozr III 3 GB eller et annet Sapphire Radeon HD 7950 3 GB gir mye skjermkortytelse for pengene, ulempen med den billigste er dårlig kjøling samt uoverklokket, så ville betalt litt mere her for en kjøling som kan overklokkes noe, 500 kr ekstra er ikke de store pengene heller.

 

Spill er helt klart intel prosessorene best.

Mens AMDs bulldozer kan gjøre det bra i videoredigering om programmet er optimalisert for flere prosessorkjerner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg kjører stort sett på stock clocks pga varmeutvikling og støy osv. Har kikka litt på amd-prosessorene, men har ennå ikke sett hvordan de ekstra kjernene kommer ordentlig til nytte.

 

Er dette et bedre oppsett til meg?

http://prisguide.har...o/liste/139508/

 

 

Red: Så ikke sisteposten. Hvis jeg kjøper 7950 må jeg vel ha større psu også?

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

starcraft 2 er Intel-favoriserende til de grader, du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke kjøpe Intel her.

i5-3570k er oftest anbefalt over i7-3770k fordi forskjellen i spill og de fleste andre programmer er minimal, om det er noe en i5-3570k ikke takler bra vil heller ikke en i7-3770k takle dette bra heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7950/Pages/radeon-7950.aspx#2

 

Så en god 500 watt PSU kan vel gå, men nå spørs det med tanke på FX 8350 som også trekker 125 watt, dermed tror jeg PSU vil i minstefall få kjenne det hard, man kan vel si det er anbefalt en 600 watt PSU her, men er det slik at den du har enten er brukt lite eller er veldig god kan det gå med redusert levetid ved alt maks belastet over en periode.

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg Corsair A70 på FX 8350 stock speed, så det er mulig å kjøle den ned passe tempratur.

 

Går vel muligens med Cooler Master Hyper 412S også, men nå er vel ikke det så enkelt å overklokke et slik oppsett nei, tempraturene er nok høye om sommeren.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis ikke PSUen klarer å følge med?

Skal mye til, ved langvarig overbelastning vil du høre det på viften som vil gå på full guffe og bråke som en jetmotor, og til slutt kobler den ut.

Det er relativt sjelden alle komponenter i maskinen trekker full last samtidig, både CPU og GPU, sånn sett har de nok de fleste altfor stor strømforsyning. Dog er det slett ikke dumt å ha endel å gå på når det gjelder strøm, og en kraftig PSU er både stillegående og fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg går for dette:

3570K 1569,-

Asus P8Z77-V LX2 740,-

GIGABYTE GeForce GTX 660 OC - 2 Gb 1442,-

KINGSTON PC minne HyperX Limited Edition 10th Anniversary Series - 2 x 8 Gb - DDR3-1866 - PC3-14900 670,-

 

Tot 4 532 NOK inkl frakt.

 

Gjør jeg noen blundere da? Valgte skjermkortet fordi jeg ville ha ålreit kjøling + at jeg synes prisklassen er grei. Virker som at ati/nvidia i prisklassen er litt hipp som happ, så da vil jeg prøve nvidia (alltid hatt ati(ikke heelt fornøyd))

Usikker på ramen, men tenker at så lenge den funker er det greit for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...