Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggdekk på tørr asfalt og slitasje pigger:

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor over 800 meter over havet og her er det fremdeles is på endel veier og skal til lavlandet en tur. Får ikke lagt om til sommerdekk da det er en dagstur. Jeg må m.a.o. kjøre vinterdekk med pigg ca. 36 mil tur / retur der 99% av distansen vil være på tørr asfalt.

Ikke aktuelt å legge om underveis da ikke plass til dekkene.....

1.) Hvordan kan jeg minimere slitasje av piggene? Vil det å øke lufttrykket i dekkene medføre mindre slitasje? Normalt trykk er ca. 1.8 hvor langt kan jeg gå

Det er en vanlig Toyota Corolla med liten last.

2.) Hva er gebyret i storby for om man blir tatt med piggdekk? Det er vel vanlige parkeringsgebyr folk som kan gi slike bøter + politiet?

Endret av infoerbra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjørte Oppdal - Strømstad og tilbake med piggdekk i påska uten problemer.

Det var også en Corolla.

I Oslo er det piggdekkgebyr frem til 7. April. http://www.bymiljoet.../piggdekkgebyr/

Takk for svar. Jeg tenker nok at det går greit, men det sliter vel endel på piggene? Kan det å øke lufttrykket gjøre at det blir mindre slitasje?

Skrevet

Kjør rolig i svingene, så går det nok greit. Jeg hører mine pigger river i asfalten når jeg kjører "fort" i avkjøringsramper osv.

Byer med piggdekkgebyr har typisk en avgift på 800. I flere av dem kan du kjøpe "dagspass" på telefon eller i automat før du kommer inn i selve byen.

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg om slitasje på pigger på en liten dagstur. Mange kjører med piggdekk gjennom hele sesongen, i oslo, på mer eller mindre bare veier. Tror ikke de bytter vinterdekk oftere enn andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...