Gå til innhold

Program til å importere og kategorisere bilder?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hvilke program som egner seg godt når man skal importere bilder, eventuelt hvilke program dere bruker?

 

Hvis man har et minnekort med bilder som er tatt over et lengre tidsrom og på forskjellige steder, så er det kjekt med en enkel måte å kategorisere bildene når man importerer til harddisken. (f.eks feriebilder)

Har tidligere brukt Windows sin enkle importeringsfunksjon, men synes den er temmelig håpløs.

 

Bildene jeg tenkte å importere nå er forøvrig tatt i raw- og jpeg-format, men vises tydeligvis som nef-format når jeg åpner minnekortet i utforskeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene jeg tenkte å importere nå er forøvrig tatt i raw- og jpeg-format, men vises tydeligvis som nef-format når jeg åpner minnekortet i utforskeren.

Nikons RAW-filer har extension .NEF. Som Shirmah skriver er Adobe Lightroom et bra program for organisering og RAW-konvertering. Jeg har Lightroom, men bruker mest Windows filbehandler for å kopiere filen inn fra minnekortet. Liker at det er enkelt og gir full kontroll. Importerer i Lightroom først når bildene er plassert slik jeg vil ha dem på disken. Bruker så Lightroom og/eller Bridge (som er en del av Photshop) for videre sortering/utvelgelse.

 

Det finnes masse andre programmer også, inklusiv Googles Picassa, ACDSee osv, men kan ikke si så mye om dem da jeg normalt bruker Adobes programmer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...