Gå til innhold

Defiance - Diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette spillet er faen så kult!

Til alle de som sitter på gjerdet, er min oppfordring å handle med en gang!

Dette er en slags Borderlands møter Saints Row greie som suger deg inn i heseblesende action, og ville våpen!

 

Jeg ser virkelig frem til TV-serien også, og mange uker med episodisk innhold forbundet med TV-serien.

Trion er utrolig dyktige med spillene sine, og dette er intet unntak.

 

Jeg har dessverre en ting å utsette på spillet, og det er UIen. Den er litt knotete, men de fikser det vel snart kjenner jeg Trion rett.

 

Til deg over, spillet er ikke X-plattform. Spillet har størst brukermengde på PC, og i mine øyne best der også. Har testet på PS3 ved siden av. Spillet flyter best på PC.

Støtter også controller på PC, så det er ingenting å veien med å spille som på konsoll om du ønsker det. :)

En liten negativ ting til er manglende grafiske innstillinger, men det dukker vel opp til slutt det også.

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

Dette er en slags Borderlands møter Saints Row greie som suger deg inn i heseblesende action, og ville våpen!

Det er det man skulle tro, men etterhvert som man spiller mer så innser man at det ikke er noe særlig rpg-elementer i det hele tatt. Det blir presentert som ett fullt rpg med loot og skills og perks etc, men du kan spille timesvis uten å få noen som helst merkbar forbedring. Det er faktisk designa for å ha en helt flat progresjons-kurve siden det ikke er noe level til å separere folk i pvp.

Lenke til kommentar

Det er det man skulle tro, men etterhvert som man spiller mer så innser man at det ikke er noe særlig rpg-elementer i det hele tatt. Det blir presentert som ett fullt rpg med loot og skills og perks etc, men du kan spille timesvis uten å få noen som helst merkbar forbedring. Det er faktisk designa for å ha en helt flat progresjons-kurve siden det ikke er noe level til å separere folk i pvp.

 

Jeg skjønner hva du mener, men det er jo strengt tatt ingen merkbar forbedring i andre MMOs heller. Jeg mener, ta eksempelvis WoW, det kjenner alle. I WoW blir man sterkereog gjør mer skade, men motstanderen blir også sterkere og gjør mer skade. Med andre ord er økningen bare en illusjon. Reelt sett står man på stedet hvil.

Dette ville Trion til livs da de skapte Defiance. I stedet for at man har en illusjon av progressjon må man faktisk jobbe litt for det her. I Defiance går det nemlig på evnene til spilleren, ikke bare tall som møter tall.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har spilt, men i Defiance blir det faktisk vanskeligere jo lenger man kommer. Våpnene og karakteren gjør ikke enorme "tallsprang", men fienden derimot, de blir smartere, får mer skjold, og bedre taktikker utover i spillet.

Med andre ord et dette et action MMO som snur det meste på hodet, slipper hånda di, og utfordrer deg som spiller.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men det er jo strengt tatt ingen merkbar forbedring i andre MMOs heller. Jeg mener, ta eksempelvis WoW, det kjenner alle. I WoW blir man sterkereog gjør mer skade, men motstanderen blir også sterkere og gjør mer skade. Med andre ord er økningen bare en illusjon. Reelt sett står man på stedet hvil.

Må nok si meg uenig i denne tankegangen. Selv om man møter hardere og hardere motstand som "nøytraliserer" din egen framgang så spiller man i en verden der man er for svak til å takle visse ting mens overlegent sterk mot andre basert på hvor langt man er kommet. Og selv innen den bobbla man er ment til å spille i så vil man oppleve perioder med forskjellig evnenivå basert på om man har bra eller dårlig utstyr i forhold til standarden.

 

Problemet i Defiance er at hele poenget med rpg-systemene forsvinner, og "skinner-boksen" oppløses. Når du looter ditt nittiende skjold så driter du fullstendig i hva det er, siden du allerede vet at det ikke vil ha noe å si. Sammenligna med WoW, hvis du spiller 10 level uten å tenke på loot så vil du fort oppleve at du sliter mye mer enn vanlig. Dersom man skal operere med en flat progresjon så er det ikke lenger noe som helst poeng i å ha stats på utstyr, og det er heller ikke noe poeng å slenge det ut i hytt og pine som i ett vanlig rpg. Da bør man heller se mot Dark Souls som gir ut unikt utstyr på bestemte punkter i spillet.

 

Spillet fungerer flott hvis du bare ignorerer den delen, men det er en veldig unødvendig og misledende del av hvordan spillet blir presentert. Som du selv sier (og som har blitt gjentatt utallige ganger i andre previews etc) så gir det ett førsteinntrykk av å ha Borderlands-elementer, men det er egentlig ikke noe særlig i spillet som ligner på Borderlands i det hele tatt. Om noe så er det faktisk kjøretøy-delen som har mest til felles mellom spilla.

Lenke til kommentar

Spillet virker interessant, men er noe skeptisk da de fleste MMO'ene jeg har prøvd de siste årene ikke har holdt på interessen min stort lengre enn 1 uke til 1 måned. Men liker helt klart at spillet skal prøve å holde en link med en tv-serie.

 

Uansett, noen par spørsmål, hvor åpen er verdenen? Mye loading? Og er det mye variasjon av utstyr/gear?

Lenke til kommentar

Har virkelig kost meg utrolig masse med dette siden release. Jeg har spilt 97% av alle p2p og f2p som er kommet på det vestlige markedet og en del fra det asiatiske markedet de siste 15 årene. Det som virkelig er viktig for meg i et mmo er jeg "kun" er en liten brikke i et stort univers. Jeg ønsker ikke å være "helten". Noe annet som er viktig for meg er at spillet har sjel, de kan ha så mye endgame, pvp og andre greier de vil. Men hvis verdenen ikke føles levende så forsvinner hele MMO følelsen for meg. Det er desverre svært få MMOer de siste 6-7 årene som har klart og skape denne "sjelen" jeg er ute etter.

 

Defiance gir meg denne følelsen, jeg er ikke "helten" men en brikke i et stort puslespill. Jeg blir i main questen behandlet som en av mange "arkhunters". Jeg kan tilpasse min character og gjøre den unik. Det er masse "events" i verdenen, både statiske og tilfeldige. Dette gir meg følelsen av at det er et levende univers. Det at jeg IKKE er som alle andre er for meg ENORMT viktig.

 

Sammenligningen med Borderlands går mye på våpensystemet der våpen har "elements" som gjør forsjellig type skade. Fire, lighting osv. Ellers er det ikke mye annet som er likt.

 

Jeg er ikke blandt de som har spilt mest siden release, men jeg er EGO level 550 så jeg vil si jeg har nok grunnlag for å fortelle mine erfaringer siden release. Viktig a pressisere at dette ikke er et FPS men et action preget MMOTPS.

 

Info

Verdenen er helt åpen, det er ingen loading. Det er stor variasjon. Statiske events (hotspots, rampage og time trial) og tilfeldige events (Arkfalls) kan gjøres så mange ganger du ønsker. Sidequests (som det er MASSE av) og mainquest kan gjøres 1 gang. Det er også daily quests. Det er masse mål (samle 10 data recorders eller gjør visse sidequests i et omeråde, osv..) som gir deg kule rewards som kjøretøy og kostymer.

 

Det er god variasjon av våpen, disse kan også oppgraderes med mods. Du kan også crafte inn mod slots i alle våpen (opp til 4 slots), dette koster ressurser. Kostymer er kun visuelle og har ingen stats. Dette er noe jeg synes er utrolig bra, gir meg muligheten til å tilpasse min character til å se ut som jeg ønsker avhanging av hvor bra utstyr jeg har.

 

Det er flere typer vendors som du kan kjøpe utstyr med ingame currency (scrips) eller faction reputation. Events vil gi deg mods, bedre poengsum gir det bedre kvalitet på mods. Utstyr dropper også fra Arkfall events, reward fra arkfall ranking og world drops fra vanlige mobs. Så det er god variasjon i hvordan man kan få tak i bedre utstyr.

 

Platform Info: Hver platform er "siloed".

Endret av Sn4k3Eye
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et stort problem i spillet er chatten da, ikke mye general chat, eller snakking med spillere du tilfeldig møter på for å si det sånn, kunne like gjerne vært npcer som sprang rundt og gjorde events/dungeouns med deg. Gameplay er så likt BL2 at det føles som en ren kopi, som er bra. Kjøpte begge spillene på likt hadde det ikke vært for grafikken hadde nesten ikke merket vilket spill jeg hadde spillt.

Lenke til kommentar

Har hørt at interfacet er ganske så dårlig på PC utgaven, veldig tilpasset konsoll er vel det jeg har lest, hva mener folket her? Og har det blitt sagt noe om at det skal bli gjort noen forbedringer på den fronten?

 

Jeg hører stadig snakk om det forferdelige UIe, men for å være ærlig ser jeg ikke helt problemet lenger.

For en nybegynner i spillet er det kanskje knotete, men man finner jo fort ut av det.

Lenke til kommentar

Liker spillet veldig godt jeg, er nå ego lvl 99 og har kost meg hele veien. Ai er veldig dårlig til tider, men dette går fort i glemmeboka når det blir litt flere enn en fiende omgangen da ting fort blir litt hektisk i større kamper. Ui funker helt fint på konsoll, men hvis ui er helt identisk på pc så hadde jeg styrt unna pc versjonen, med mindre du har kontroll liggende.. men alt i alt har jeg blitt positivt overrasket. Spiller selv på ps3 og har ikke møtt på noen problemer til nå.

 

Legg meg til hvis du vil spille, psn: Dimnar

Lenke til kommentar

AI'en blir bedre, tro meg!

De første fiende du møter på er mutanter, som ikke har spesielt mye å glede seg over i livet.

 

Når du senere møter raiders, (flere fiendtlige grupperinger i spoiler følger),

99'ers, Dark Matter, og Scrappers

kan jeg love deg at AI'en er noe helt annet. Her prøver de å komme bak deg, omringe deg, og lobbe velplasserte granater rundt ørene dine.

 

Selv er jeg ca på ego level 1000 nå, og jeg sliter rimelig hardt når et par av disse gjengene, i spoiler over, bestemmer seg for å virkelig rævkjøre meg.

 

Kos deg med spillet videre, og finpuss triggerfingeren din. Du trenger det ;)

 

PS. Mitt favorittvåpen til nå har blitt en grønn "RFC Wolfhound flare gun" med +4 mag.

Denne har jeg moddet med et extended magazine +4, et lite scope, og noe annen snadder.

Dette førte til at min flare gun har 9 skudd i magasinet i motsetning til 1, som er normalt.

Den kverker de fleste!

Sammen med denne bruker jeg en del ego skills som gjør at ved eksplosive kills har jeg 30% sjanse for å lade våpenet instantly. Med andre ord har jeg som oftest flares igjen.

 

Tenk logisk når du velger skills og våpen, og husk at du levler våpenet ditt i tillegg til våpentype-skill, hvilket betyr at når selve våpnet ditt når max lever, levler du ikke mer i våpentype-skillen. For å levle våpentype-skillen må du finne et nyt våpen.

Så det er ofte en bittersøt opplevelse å nå max level på favorittvåpnet ditt. Du kan jo alltid fortsette å bruke det, men du vil aldre øke våpentype-skillen mer.

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...