Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nesten instant shutdown! Ønsker rask hjelp! =o


Anbefalte innlegg

Hei, jeg klarte visst nettopp å kjøre pcen min som jeg var ekstremt fornøyd med i dass. Som den perfeksjonisten jeg er så måtte jeg bare prøve cpu overklokking ettersom jeg i teorien skal kunne gjøre det uten problemer...

(Nå er jeg amatør på overklokking, så mulig jeg tar HELT FEIL)

 

Prosessor:

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

 

Kjølere:

CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1366/2011/AM3

 

Minne:

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

CORSAIR 16GB DDR3 (2X8GB)

 

Hovedkort:

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 6970 (2GB)

 

Strøm:

Cooler Master GX 750W

 

Det som skjedde i detalj var følgende:

1. Lastet ned Asus AI Suite med (TurboV EVO)

2. Startet maskina på nytt

3. Startet TurboV EVO

4. Klikket på auto-tune. (Som jeg regnet med skulle være sikkert)

5. Pcn startes på nytt.

6. Kommer aldri på igjen og er stuck i evig loop på 5 sekunder før den skrur seg av igjen.

 

7. Her trenger jeg hjelp! Hva har jeg gjort galt? Og hva bør jeg gjøre for å jobbe meg opp mot et fungerende system igjen?

 

Takker på forhånd ;)

Endret av AleksanderF92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer du ikke inn i biosen en gang? hvis noe skjer så skulle man liksom kunne gjort det om derfra :(

 

Nettopp det som er problemet, pcn mister strømmen lenge før bios rekker tenke på å starte opp.

Kan nevne et par pærer som lyser på hovedkortet dersom det hjelper...

 

- DRAM Led MemOK! (Lyser solid i 3 sekunder)

- CPU Led (Et kjapt blink helt i starten, og et kjapt blink rett før strømmen går)

Lenke til kommentar

Yes, da var jeg tilbake på stasjonære. Men et spørsmål gjennstår... Etter jeg startet opp pcn står det... Auto-tune successful (hehe, nei! du hærpa nesten pcn min... frekke ...)

 

Det står nå 12% increased preformace... Men til senere...

1. Hva kan ha gått galt?

2. Kan/Bør jeg endre settings på cpu'en nå?

3. Ut fra specs... hvor bra bør jeg kunne overklokke?

 

Temperatur åvervåking vanligvis:

CPU: 18 - 22 Grader

Hovedkort: 20 - 24 Grader

Grafikkort: 30 - 60 Grader

 

Sikkert lurt å spørre før jeg hærper mer =P

Lenke til kommentar

Hovedproblemet her er vel egentlig at du brukte et automatisk program for overklokking. Dette frarådes sterkt, og ironisk nok så synes jeg at dette er det farligste med overklokking. For det første så er auto-program dumme, og de gjør dumme og kritiske feil. Nærmeste jeg har kommet medå ødelegge maskinvare var med slik ato-programmer, og har aldri funnet et program som i nærheten kan kategoriseres som "greit", selv ikke for noobs.

 

Kombinerer du denne udugeligheten med det faktum at det gjør at overklokking blir så "enkelt" og "lett" at man ikke trenger vite noe som helst før man begynner, som igjen ofte fører med seg slike problemer du opplever her.

 

Først og fremst så anbefaler jeg på det sterkeste at man tar seg bryet av å kanskje lese en av mange tusen kjappe guider til overklokking, og at man overklokker i BIOS.

Jeg kan strekke meg til at det er lov å utføre mindre justeringer i windows, men da via manuelle justeringer.

 

Grnnen til at guider kan fngerer bedre enn forum er fordi BIOSen er forskjellig på hovedkort, og for best mulig hjelp så burde en guide med lignende BIOS funk best som utgangspunkt.

 

Selvsagt, det er lov å spørre på forumet, men anbefaler en viss minimmsmengde med kunnskap om emnet. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hovedproblemet her er vel egentlig at du brukte et automatisk program for overklokking. Dette frarådes sterkt, og ironisk nok så synes jeg at dette er det farligste med overklokking. For det første så er auto-program dumme, og de gjør dumme og kritiske feil. Nærmeste jeg har kommet medå ødelegge maskinvare var med slik ato-programmer, og har aldri funnet et program som i nærheten kan kategoriseres som "greit", selv ikke for noobs.

 

Kombinerer du denne udugeligheten med det faktum at det gjør at overklokking blir så "enkelt" og "lett" at man ikke trenger vite noe som helst før man begynner, som igjen ofte fører med seg slike problemer du opplever her.

 

Først og fremst så anbefaler jeg på det sterkeste at man tar seg bryet av å kanskje lese en av mange tusen kjappe guider til overklokking, og at man overklokker i BIOS.

Jeg kan strekke meg til at det er lov å utføre mindre justeringer i windows, men da via manuelle justeringer.

 

Grnnen til at guider kan fngerer bedre enn forum er fordi BIOSen er forskjellig på hovedkort, og for best mulig hjelp så burde en guide med lignende BIOS funk best som utgangspunkt.

 

Selvsagt, det er lov å spørre på forumet, men anbefaler en viss minimmsmengde med kunnskap om emnet. ;)

Ser den, men i teorien, hvorfor i alle dager legges det inn et auto-tune program i en stor viktig driverpakke, dersom det ikke skal være trygt å bruke mener nå jeg i det heletatt.. Har alltid hørt at overklokking kan skade, men det produsentene gjør er nermest å OPPFORDE til det =P

Lenke til kommentar

Hvorvidt slike program fortsatt er håpløse er for meg ukjent, men er/var hvertfall slik med quads. Fungerte for det meste, men satte ofte for høy vcore i forhold til clock og noen ganger på grensen til hva som er skadelig for CPU. Pga. det kan jeg ikke anbefale, dog vent på svar fra andre som har erfaring fra de nyeste :) En ting som kan sies med sikkerhet: Du vil få en bedre clock hvis du gjør det manuelt, og det er virkelig ikke så vanskelig mtp. hvor mange guides som er tilgjengelig på nettet i dag.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det kan jeg nok ikke svare på deg. Du ødelegger sjelden maskinvaren, men at det oppstår programvaretrøbbel er jo et faktum som står ganske sterkt, og at du derfor må ha en viten om hvordan du tilbakestiller problemene.

 

At mange auto-programmer er så dårlige er litt provoserende for meg, men det utelukker jo ikke at det er de som får nytte av det, selv om det aldri vil bli nært noe optimalt. Verken stabilitet eller ytelsemessig. Spenning settes ofte for høyt, som sagt over.

 

Og for nybegynnere så trengs ofte ikke en spenningsøkning engang.

 

Jeg velger å se på at en maskin som overklokker seg selv, blir som en person som gjør hjerne-kirurgi på seg selv. Eller en blind person som prøver å finne kanten på et stup. Du vet først når du er utenfor kanten at du har funnet stupet.

 

Overklokking er jo å finne grensen for hva som er ustabilt, og så legge nivået litt under det. Men et program som kjører på den aktuelle maskinen kan jo ikke finne ut dette, da det krever at maskinen er stabil, og om den når grensen så fucker programmet og PCen seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...